لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۱

مشاور ترامپ: کاخ سفید همه گزینه‌ها از جمله صدور فرمان مهاجرتی جدید را مد نظر دارد


استیون میلر (ایستاده) در یکی از نشست‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا
استیون میلر (ایستاده) در یکی از نشست‌های اخیر رئیس‌جمهور آمریکا

استیون میلر، مشاور رئیس‌جمهور آمریکا، می‌گوید کاخ سفید همه گزینه‌ها را برای اجرایی شدن فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ که اجرای آن با حکم دادگاه معلق شده، مد نظر دارد و این گزینه‌ها ممکن است شامل صدور فرمان مهاجرتی جدید باشد.

در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، آقای میلر تأکید کرده که صدور فرمان اجرایی جدید با هدف محافظت از شهروندان آمریکایی در مقابل ورود «خصمانه» مد نظر کاخ سفید است اما گزینه‌های دیگری هم از جمله پیگیری‌های حقوقی بالقوه مورد توجه است.

او تصریح کرده «ما به اقدامات جدید و اقدامات اضافی فکر می‌کنیم که اطمینان یابیم سازوکار مهاجرتی ما محملی برای تروریست‌ها نیست».

رئیس‌جمهور آمریکا، بیش از دو هفته پیش در فرمانی اجرایی محدودیت‌هایی را در زمینه مهاجرت و سفر به آمریکا وضع کرد که از جمله این محدودیت‌ها منع پذیرش مهاجران و پناهجویان برای یک دوره ۱۲۰ روزه و منع دائمی پذیرش پناهجویان سوری بود.

این فرمان همچنین ورود شهروندان هفت کشور موضوع نگرانی آمریکا، از جمله ایران، را برای یک دوره ۹۰ روز به ایالات متحده منع می‌کرد.

فرمان مهاجرتی آقای ترامپ در هفته نخست اجرا با چند چالش حقوقی در دادگاه‌های فدرال نواحی مختلف آمریکا روبه‌رو شد و نهایتاً در ایالت واشینگتن یک قاضی فدرال اجرای آن را به طور موقت در سراسر کشور معلق کرد.

این حکم با اعتراض دولت آمریکا در دادگاه استیناف در سانفرانسیسکو مورد بررسی قرار گرفت، اما در نهایت سه این دادگاه نیز آن را تأیید کردند.

در واکنش به این موضوع دونالد ترامپ به شدت از دستگاه قضایی آمریکا انتقاد کرده و وعده داده است که در اولین فرصت اقدام متناسب برای اجرایی شدن محدودیت‌های مهاجرت پیگیری خواهد شد.

اکنون استیون میلر، مشاور آقای ترامپ، به فاکس‌نیوز گفته است که دادگاه استیناف فراتر از مسئولیت‌های خود عمل کرده است.

او اطمینان داده که رئیس‌جمهور برای عمل به وعده‌هایش در متوقف کردن «تروریست‌های افراطی اسلامی» از ورود به آمریکا، از این چالش پیروز بیرون خواهد آمد.

آقای میلر در این گفت‌وگو یادآور شده که قدرت رئیس‌جمهور قابل به چالش کشیدن نیست، و این موضوع مورد تأیید قرار خواهد گرفت.

او همچنین تصریح کرده که فرمان‌های اجرایی صادر شده در مورد مهاجرت «عمیقاً امنیت ملی آمریکا را تقویت کرده است».

آقای ترامپ خود روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن تصریح کرده بود که گفت روند قضایی این موضوع ادامه خواهد یافت و دولت در این زمینه پیروز خواهد شد.

او ساعاتی پس از صدور رأی دادگاه استیناف هم با انتشار یک پیام توئیتری، حکم صادر شده را شرم‌آور خوانده بود.

گفت‌وگوی روز یکشنبه استیون میلر با فاکس‌نیوز هم واکنش توئیتری آقای ترامپ را به دنبال داشت و او از اینکه مشاورش به خوبی او را در این گفت‌وگوی تلویزیونی نمایندگی کرده، ابراز رضایت کرد.

XS
SM
MD
LG