لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

سازمان ملل رسماً از گروه‌های سوری برای گفت‌وگوهای ژنو دعوت کرده است


استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل، پیشاپیش یکی از نشست‌های چندگانه صلح سوریه در ژنو که در بهار امسال در جریان بود
استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل، پیشاپیش یکی از نشست‌های چندگانه صلح سوریه در ژنو که در بهار امسال در جریان بود

سازمان ملل متحد رسماً با ارسال دعوت‌نامه‌هایی از دولت بشار اسد و گروه‌های مخالف آن برای شرکت برای نشست ژنو دعوت کرده است. گفت‌وگوهای ژنو که دست‌کم برای ۱۰ ماه متوقف مانده بود، قرار است پنجشنبه آینده، پنجم اسفند، از سر گرفته شود.

آن طور که یارا شریف، سخنگوی نماینده سازمان ملل در امور سوریه به آسوشیتدپرس گفته است استفان دی‌میستورا روز دوشنبه ۲۵ بهمن، رسماً دعوتنامه‌هایی را به دو طرف ارسال کرده تا حضور آنها در نشست ژنو تأیید شود.

در گفت‌وگوهای جدید نمایندگان دولت بشار اسد و نمایندگانی از مخالفان او حضور خواهند داشت اما بر خلاف مذاکرات بهار امسال، مخالفان تنها یک هیئت نمایندگی را به این نشست اعزام خواهند کرد.

در مذاکرات پیشین که مخالفان اسد گروه‌های مختلفی را عازم سوئیس کرده بودند اما روز گذشته اعلام شد که هیئتی ۲۰ نفره از سوی مخالفان به ژنو خواهد رفت که هدایت آن را نصر الحریری عضو ائتلاف ملی سوریه بر عهده خواهد داشت.

این هیئت متشکل از رهبران شورشیان و چهره‌های در تبعید مخالف اسد است، اما گروه‌هایی چون حکومت اسلامی و فتح‌الشام را در بر نمی‌گیرد.

در همین حال روز دوشنبه اعلام شد که مخالفان بشار اسد در مورد حضور در مذاکراتی که در روزهای آینده در قزاقستان در جریان خواهد بود تردید دارند، چرا که از نگاه آنها روسیه موفق نشده دولت بشار اسد را به رعایت آتش‌بس و آزادی زندانیان متقاعد کند.

قزاقستان روز شنبه اعلام کرده بود که از دولت بشار اسد و شورشیان مخالف او دعوت کرده است که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته، چند روز مانده به مذاکرات ژنو بار دیگر در آستانه برای گفت‌وگو با یکدیگر گرد هم آیند.

اما خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از محمد العبود، از چهره‌های ارشد شورشیان نوشت که آنها ممکن است به آستانه نروند زیرا «مواردی از نقض آتش‌بس وجود داشته و روسیه به وعده‌هایش در مورد متوقف کردن نقض آتش‌بس عمل نکرده است».

همین خبرگزاری به نقل از عضو ارشد دیگری از شورشیان که به نامش اشاره نشده نوشت که تنها در صورتی که در دو روز آینده پیشرفتی دیده شود، بخشی قابل توجهی از هیئت نمایندگی شورشیان، و نه همه آنها، به آستانه خواهند رفت.

در مورد تبادل زندانیان، دولت سوریه اخیراً در بیانیه‌ای گفته است که همواره آماده تبادل زندانیان در ازای آزادی مردمی است که به ادعای دولت «در گروگان گروه‌های تروریستی هستند» اما یک مقام ارشد شورشیان این بیانیه را فریب‌کارانه خوانده و گفته است افرادی که در زندان‌های دولت دمشق هستند، بسیار بیش از معدودی هستند که شورشیان در اسارت دارند.

آن طور که رویترز می‌نویسد، در ماه جاری در اقدامی نادر دولت دمشق و شورشیان مخالفش ده‌ها گروگان و زندانی زن را که برخی از آنها کودک به همراه داشتند، در استان حماه مبادله کردند.

در گزارش تازه‌ای از سازمان عفو بین‌الملل، گفته شده است که از سال ۲۰۱۱ به این سو، تا ۱۳ هزار نفر در زندانی تحت کنترل ارتش سوریه در نزدیکی دمشق، به شکل خودسرانه و دست‌جمعی اعدام شده و جسدهای آن‌ها، بدون اطلاع بستگانشان در گورهای دست‌جمعی خاک شده‌است.

گرچه وزارت دادگستری دولت اسد، این گزارش را «عاری از حقیقت» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG