لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان: بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر پس از انقلاب سال ۵۷ بازداشت شده است


یکی از محموله‌های کشف شده مواد مخدر در استان فارس در دی‌ماه ۹۳
یکی از محموله‌های کشف شده مواد مخدر در استان فارس در دی‌ماه ۹۳

مقام‌های جمهوری اسلامی از دستگیری «یکی از قاچاقچیان بین‌المللی» ایرانی خبر می‌دهند که به جابه‌جایی «۸۰۰ تن مواد مخدر» اعتراف کرده‌است. به گفته این مقامات، وی با بیش از ۱۰ «شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر» ارتباط داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان از این فرد با عنوان «بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر پس از انقلاب» سال ۵۷ نام برده و خبر داده که بیش از ۳۰۰ نفر از کسانی که «تحت هدایت» او در قالب باندهای قاچاق فعالیت داشتند، هم دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز دوشنبه اول شهریور، خبر داد که فردی که «۸۰۰ تن مواد مخدر» وارد کشور کرده بود دستگیر شده و «به اعمال مجرمانه خود اعتراف کرده است».

به گفته آقای رحمانی فضلی، این فرد با «۱۴ شبکه بین‌المللی مواد مخدر» در ارتباط بوده است.

وزیر کشور ایران به نام این فرد اشاره‌ای نکرده است.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، نیز از این فرد با عنوان «بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر پس از انقلاب» سال ۵۷ در ایران نام برده و گفته است که این فرد فعالیت خود را از سال ۷۱ «به صورت حرفه‌ای» آغاز کرده است.

به گفته آقای رحیمی، بیش از ۳۰۰ نفر از کسانی که «تحت هدایت» او در قالب باندهای قاچاق فعالیت داشتند هم شناسایی و دستگیر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این مقام انتظامی اعلام کرده که این فرد ساکن ایران بوده و «شخصاً» در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان «تردد داشته است».

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان همچنین از شناسایی «میلیاردها تومان اموال و املاک» این فرد در نقاط مختلف ایران خبر داده است.

همچنین به گزارش ایسنا، مسعود زاهدیان رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، گفته است که این فرد «یکی از عناصر اصلی واردکننده مواد مخدر» به ایران و «از مرتبط‌تان اصلی با شبکه‌های بین‌المللی قاچاق» بوده است.

به گفته آقای زاهدیان، این فرد «بیش از ۲۰ سال» در مسیر قاچاق از افغانستان به ایران فعالیت داشته و «بالغ بر ۱۰ باند بین‌المللی را حمایت کرده است».

این مقام انتظامی اضافه کرده: «نیروهای اطلاعاتی در حوزه انتظامی بیش از دو سال با کار اطلاعاتی مداوم این فرد را زیر نظر داشتند و سرانجام موفق شدند، او را که ۸۰۰ تن مواد همراه داشت، دستگیر کنند».

گفته‌های مقامات جمهوری اسلامی درباره دستگیری این فرد به همراه این میزان مواد مخدر در حالی است که پیش از این مقام‌های نیروی انتظامی کل کشفیات مواد مخدر در سال ۹۴ را حدود ۵۴۰ تن اعلام کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، ایران به دلیل مرزهایش با کشورهای افغانستان و پاکستان یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدر است.

در این زمینه اشرف غنی، رئيس‌جمهور افغانستان، سوم دی ماه ۹۳ در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد گفته بود که «حداقل ۴۰ درصد هروئين» توليد شده در افغانستان از «راه ايران به کشورهای ديگر می‌رسد».

در ایران برای قاچاق مواد مخدر در برخی از حجم ها مجازات اعدام تعیین شده است.

با این حال برخی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس در ایران معتقدند که اعدام نتوانسته‌است عامل بازدارنده‌ای برای جرایم مربوط به مواد مخدر باشد.

XS
SM
MD
LG