لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۱

اصرار دوباره خاتمی پیشاپیش انتخابات؛ «تقابل‌ها به مشارکت‌ها تبدیل شود»


به رغم مخالفت رهبر ایران و چهره‌های نزدیک به او با پیشنهاد محمد خاتمی برای «آشتی ملی»، رئیس‌جمهور اسبق ایران بار دیگر خواستار آن شده که در انتخابات پیش رو «زمینه‌ای فراهم شود که همه در صحنه حضور داشته باشند، و تقابل‌ها تبدیل به مشارکت‌ها شود».

بر اساس گزارش وب‌سایت آقای خاتمی، در روز یکشنبه هشتم اسفند، او در دیدار با اعضای حزب اتحاد ملت ایران گفته است که در انتخابات شوراهای شهر باید «کمتر به مسائل سیاسی و بیشتر به مسائل مدیریت کارآمد شهری توجه کنیم».

او اضافه کرده «در انتخابات باید زمینه‌ای فراهم شود که همه در صحنه حضور داشته باشند و نفرت‌ها تبدیل به همدلی‌ها و همراهی‌ها و تقابل‌ها تبدیل به مشارکت‌ها شود».

آقای خاتمی همچنین ابراز امیدواری کرده فضایی به وجود بیاید که «همه گروه‌ها و جریانات و هر ایرانی دلسوز» بتوانند فعالیت کنند.

آقای خاتمی به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفته بود که «الان بهترین موقعیت است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد».

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۲۷ بهمن، در پاسخی غیرمستقیم این طرح را «بی‌معنی» خوانده و گفته بود که «با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

پیش از او هم صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، طرح موضوع «آشتی ملی» را «نادرست» دانسته و تأکید کرده بود که کسانی که سال ۸۸، به گفته او، «خطا کردند» باید از «مسیر نادرست‌شان» برگردند.

در همین زمبنه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، نیز محمد خاتمی را متهم کرده بود که طرح «آشتی ملی» را با هدف «دوقطبی‌سازی» کشور در آستانه انتخابات مطرح کرده است.

در عین حال این موضوع با استقبال حسن روحانی و نیز برخی فعالان سیاسی اصلاح‌طلب روبه‌رو شده است. آقای روحانی دو روز پیش هم در دیدار مجریان برگزاری انتخابات نسبت به «خطر تشدید شکاف‌ها» در جامعه هشدار داده بود.

پیش از آن هم علی مطهری، نایب رئیس مجلس در پاسخ به مخالفت‌ها با طرح «آشتی ملی» گفته بود که مردم پس از حوادث سال ۸۸ از حکومت «گلایه‌هایی دارند» و اقدامات «خلاف قانون اساسی» مانند حصر، ممنوع‌التصویری و زندانی کردن احمد منتظری «تنگ‌نظری است» و«باید کنار گذاشته شود».

طرح موضوع «آشتی ملی» از سوی محمد خاتمی و واکنش‌ها به آن، اظهار نظرهایی را در میان برخی فعالان سیاسی و تحلیلگران خارج از کشور هم در پی داشته و از جمله مجید محمدی در یادداشتی عنوان کرده که رهبر ایران «اصولاً نیازی به اصلاح‌طلبان محذوف نمی‌بیند. [چرا که] آنها حتی بدون آشتی ملی و رفع محدودیت‌ها و حصرها در انواع انتخابات و تظاهرات حکومتی اعلام شرکت کرده‌اند».

اکبر گنجی هم در یادداشتی معتقد است «آشتی ملی [مورد نظر خاتمی] به معنای آشتی رهبری جمهوری اسلامی و اصول‌گرایان با اصلاح‌طلبان است»، اما چنین هدفی دست‌یافتنی نیست.

این موضوع واکنش‌هایی را هم در شبکه‌های مجازی به دنبال داشته و برخی کاربران سخنان آقای خاتمی را به عذرخواهی از رهبر جمهوری اسلامی و فراموش کردن موضوع اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ تعبیر کردند.

XS
SM
MD
LG