لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۰۶

پس از بقایی، دو عضو دیگر دولت احمدی‌نژاد هم نامزدی ریاست‌جمهوری می‌شوند


یک روز پس از اعلام نامزدی حمید بقایی برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، یک عضو «جبهه یکتا» خبر داد که حمیدرضا حاجی بابایی و رستم قاسمی، دو عضو کابینه محمود احمدی‌نژاد، به عنوان نامزدهای این جبهه انتخاب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدحسینی وزیر ارشاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، روز یکشنبه اول اسفند، همچنین از آمادگی پنج عضو دیگر کابینه محمود احمدی‌نژاد برای نامزدی در انتخابات خبر داد.

آن طور که آقای حسینی اعلام کرده که «جبهه یکتا» حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش، و رستم قاسمی وزیر نفت، در دولت محمود احمدی‌نژاد را به عنوان نامزدهای خود به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» معرفی کرده است.

«جبهه یکتا» متشکل از تعدادی از مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد است اما اعضای این گروه پیش از این ارتباط تشکیلاتی با آقای احمدی‌نژاد را تکذیب کرده‌اند.

در این میان رستم قاسمی، وزیر نفت محمود احمدی‌نژاد، در حالی به عنوان نامزد این جبهه معرفی شده که پیشتر امیرعباس سلطانی، عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم، او را متهم کرده بود که به همراه وزیر اطلاعات، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی دولت محمود احمدی‌نژاد در پرونده بابک زنجانی «درگیر» بوده است.

در این زمینه صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه، نیز گفته بود که پرونده ورزای دولت احمدی‌نژاد در ارتباط با بابک زنجانی مفتوح است و «هیچکس نگفته این وزرا یا دیگران تبرئه شده‌اند و یا منع تعقیب خورده‌اند».

۱۰ نامزد برای یک انتخابات

وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرده که قرار است «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» ۱۰ نفر را به عنوان نامزدهای مرحله نهایی برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در نظر بگیرد.

به گفته آقای حسینی، مهرداد بذرپاش رئیس سازمان ملی جوانان،‌ محمدمهدی زاهدی وزیر علوم، محمد علی‌آبادی رئیس سازمان تربیت بدنی، و مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید، در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز برای نامزد شدن در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

او که ضمن عضویت در گروه «جبهه یکتا»، دبیرکل گروه «کانون دانشگاهیان ایران اسلامی» است، احتمال معرفی خود به عنوان نامزد این گروه را منتفی ندانسته است.

به این ترتیب سه عضو کابینه محمود احمدی‌نژاد اعلام نامزدی کرده و پنج عضو دیگر برای نامزد شدن اعلام آمادگی کرده‌اند.

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» گروه اصولگرای جدیدی که در اوائل دی ماه اعلام موجودیت کرد و چهره‌هایی چون محمدحسین رحیمیان، مهدی چمران، یحیی آل‌اسحاق، علیرضا مرندی، حمیدرضا حاجی بابایی، و مرضیه وحید دستجردی از جمله اعضای مؤسس آن هستند.

پیش از این حزب مؤتلفه اسلامی، مصطفی میرسلیم وزیر ارشاد در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، را به عنوان نامزد خود معرفی کرده بود.

روز شنبه نیز حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد، اعلام کرده بود که «کاملاً مستقل از اشخاص، گروه‌ها، احزاب و جناح‌های سیاسی» قصد نامزد شدن در انتخابات را دارد.

آقای بقایی در دولت اول محمود احمدی‌نژاد، قائم مقام اسفندیار رحیم مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود، و در دولت دوم آقای احمدی‌نژاد ابتدا رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و پس از آن در سال ۹۰ معاون اجرایی رئیس‌جمهور شد.

او که به عنوان یکی از نزدیک‌ترین یاران محمود احمدی‌نژاد مشهور است، خرداد سال گذشته به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی ماه همان سال آزاد شد.

آقای احمدی‌نژاد پیش از نامزدی آقای بقایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که در انتخابات آینده ریاست جمهوری از «فرد یا جناح و حزب و گروهی» حمایت نخواهد کرد.

به جز اعضای دولت محمود احمدی نژاد، برخی رسانه‌ها از سعید جلیلی، محمدرضا باهنر، محمدباقر قالیباف، غلامعلی حدادعادل، عزت‌الله ضرغامی و احمد توکلی به عنوان رقبای احتمالی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ نام برده‌اند.

محمدرضا باهنر، احمد توکلی و عزت‌الله ضرغامی اعلام کرده‌اند که تصمیمی برای نامزدی در انتخابات آینده ندارد. محمدباقر قالیباف نیز نامزد شدن خود را به معرفی نامزد واحد از سوی اصولگرایان مشروط کرده است.

غلامعلی حداد عادل در این باره اظهار نظر نکرده و سعید جلیلی نیز نامزدی خود در این انتخابات را تأیید یا تکذیب نکرده است.

XS
SM
MD
LG