لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

۳۰ جنجال یک رئیس‌جمهور (۱۸): افشاگری علیه برادران لاریجانی‌ در مجلس


مجموعه سی قسمتی «۳۰ جنجال یک رئیس‌جمهور»، هر بار یکی از مهم‌ترین جنجال‌های محمود احمدی‌نژاد را در طول هشت سال دوران ریاست جمهوری‌اش ورق می‌زند. هجدهمین بخش از این مجموعه رادیویی به «افشاگری علیه برادران لاریجانی‌ در مجلس» می‌پردازد.
-----------------------------------------------------
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:31 0:00
لینک مستقیم
بهمن ماه سال ۱۳۹۱ است.
جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت محمود احمدی‌نژاد در مجلس در جریان است. استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی به خاطر انتصاب سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، در سازمان تأمین اجتماعی است.
نمایندگان مجلس می‌گویند که رئیس سازمان تأمین اجتماعی به دلیل تخلفات متعدد در طول دوران دادستانی‌اش، نداشتن تخصص و تجربه مدیریت در سازمان تأمین اجتماعی و باز بودن پرونده متهمان جان‌باخته در بازداشتگاه کهریزک، شایسته ریاست بر یکی از بزرگترین سازمان‌های اقتصادی و اجتماعی ایران نیست.
اما محمود احمدی‌نژاد در این روز جنجالی بزرگ در مجلس می‌آفریند. رئیس‌جمهور ایران، یک نوار تصویری در مجلس پخش می‌کند که فاضل لاریجانی، برادر کوچک رئیس مجلس، در دفتر سعید مرتضوی از او درخواست امتیازات و رانت‌های ویژه اقتصادی می‌‌کند:
محمود احمدی‌نژاد: «من بعضی از قسمت‌ها را می‌خوانم. نوارها را هم در اختیارتان می‌گذاریم. به نظرم با دستگاه کوچک در اتاق بنشینید مفهوم است. اینجا سیستم صوتی با هم تطابق ندارد... (اعتراض نماینده‌ها) خب آقای رئیس گفتند پخش کنید...»
علی لاریجانی: «نه من چیزی نگفتم. شما گفتیم ما نواری داریم. گفتیم نوار را بعد نگویید نگذاشتند. همه چیزتان را بگویید. چون یک چیزی را در جامعه می‌اندازید، بعدش فکر می‌کنند مسئله‌ای بوده، بگویید... (فریادهای اعتراض نمایندگان) آقایان خواهش می‌کنم. امروز روز مهمی است. اجازه بدهید حرف‌هاشان را بزنند. توی جامعه ما از این حرف‌ها زیاد زده می‌شود، بگذارید بگویید. شما چرا حساسیت نشان می‌دهید؟ آرام باشید و بگذارید حرف‌شان را بزنند.»
کیفیت پایین پخش‌شده نوار تصویری مکالمه بین سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی، برادر رئیس مجلس، موجب می‌شود خود محمود احمدی‌نژاد بخش‌هایی از این نوار را از روی متن مکتوب و پیاده شده آن بخواند:
«از آقای مرتضوی می‌پرسد، اخیراً علی آقای را دیده‌اید یا نه؟ مرتضوی می‌گوید اخیراً ندیده‌ام نه. این آقا می‌گوید آقا ایشان نظرش بسیار مساعد است نسبت به شما و می‌تواند کمک کند و حتی تلطیف کند با قوه قضائیه. ببین باید خودت رک به دکتر بگویی که آقای ز (که همان است که می‌خواهد با تأمین اجتماعی قرارداد ببندد) باید از قبل من به شما وصل بشود. بعد بحث می‌کنند، آقای فاضل لاریجانی، اینجا خطاب به آقای مرتضوی می‌گوید آن کسی که می‌خواهد قرارداد ببندد باید هوشیار باشد، یعنی خیلی این ور و آن ور روی ما تبلیغات نکند که من با فلانی‌ام.»
افشاگری محمود احمدی‌نژاد که به پایان می‌رسد، علی لاریجانی تریبون مجلس را به دست می‌گیرد و ضمن موضع‌گیری تند، محمود احمدی‌نژاد را متهم به اقدامی توطئه‌آمیز می‌کند:
«آقای احمدی‌نژاد گفتند اگر این مسئله حل نشود من نواری دارم از بستگان شما پخش می‌کنم. من را تهدید کردند. من گفتم که من نمی‌دانتم موضوع نوار چیست. مال هر کسی از بستگان ما هم باشد، برای من فرقی نمی‌کند و من اگر ایشان در این زمینه حرفی زدند، پاسخ ایشان را خواهم داد. من البته اطلاعات زیادی دارم و مصلحت نمی‌بینم راجع به اطرافیان ایشان چیزی بگویم. من مثل ایشان لازم نمی‌بینم کشور را متشنج کنم. ولی من به آقای [لطف‌الله] فروزنده [معاون محمود احمدی‌نژاد] گفتم که این تهدید است. تهدید کرده‌اند که بلکه ما از استیضاح صرف نظر کنیم. حالا ملاحظه کنید نفس این کار را. به نظر شما این یک اقدام توطئه‌آمیز علیه رئیس قوه مقننه نبود؟ (فریادهای تأیید نمایندگان)»
علی لاریجانی، رئیس مجلس، همچنین پخش این نوار توسط محمود احمدی‌نژاد را بی‌صداقتی می‌داند:
«اینها را ما بی‌صداقتی می‌دانیم. اگر من مثل شما، جلسه‌ای که اخوی شما آقای داود احمدی‌نژاد با من داشت و مطالب زیادی نسبت به اطرافیان شما و جریان انحرافی مطرح کرد، از ارتباط با منافقین، فساد مالی، ارتباط با خارج، من فیلم می‌گرفتم و امروز اینجا پخش می‌کردم برای‌تان خوب بود؟ (تأیید نمایندگان) اتفاقاً خوب شد شما که مرتب می‌گویید، بگم بگم در کشور راه انداختید، امروز این فیلم را پخش کردید که مردم شخصیت شما را بهتر بشناسند.»
در پایان سخنان علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد بار دیگر تقاضای زمان برای پاسخگویی می‌کند اما علی لاریجانی به او اجازه نمی‌دهد و رئیس‌جمهور در اعتراض مجلس را ترک می‌کند.
علی لاریجانی: «شما آقای احمدی‌نژاد، تهمت زدید، جواب‌تان را گرفتید. حق صحبت دیگری ندارید شما، به سلامت. شما در یک جلسه علنی شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید...»
علنی شدن اختلافات محمود احمدی‌نژاد با دیگر رؤسای قوای کشور در حالی صورت می‌گرفت که چند هفته قبل از جلسه، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در یک سخنرانی عمومی از اختلافات مسئولین به شدت انتقاد کرده بود و آن را بازی در زمین دشمن توصیف کرده بود. آیت‌الله خامنه‌ای:
«من کسی را متهم نمی‌کنم که عالماً عامداً دارد نقشه دشمن را انجام می‌دهد. اما به طور قطع و یقین می‌گویم، هر حرکت اختلافی به هر شکلی بازی کردن در زمینی است که دشمن آن زمین را تعیین کرده است.»
روز بعد از جلسه استیضاح قوه قضائیه ایران، که ریاست ان با صادق آملی لاریجانی، برادر رئیس مجلس، است سعید مرتضوی را بازداشت می‌کند. رئیس قوه قضائیه، سخنان محمود احمدی‌نژاد در مجلس را «جرم» مب‌داند و می‌گوید که فعلاً به خاطر «مصالح نظام و امر رهبر» سکوت می‌کنم. مجید محمدی، تحلیل‌گر مسائل ایران در آمریکا:
«آقای احمدی‌نژاد از ابتدای دوره اول با مجموعه لاریجانی‌ها مشکل داشتند. منتها ماجرای آقای مرتضوی فرصتی را به آقای احمدی‌نژاد داد که با گرفتن نکته‌ای از دیدار آقای مرتضوی و آقای فاضل لاریجانی، شرایط را در مجلس به گونه‌ای رقم بزنند که این فرصت را که آقای علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، گرفت. همچنین با قوه قضائیه هم آقای احمدی‌نژاد، بالاخص در دوره دوم مشکلاتی داشتند، بسیاری از نزدیکان آقای احمدی‌نژاد بازداشت شده بودند، باز این فرصت به دست آقای احمدی‌نژاد داده شد که با مجموعه خاندان لاریجانی از از جمله فاضل، صادق و علی، تصفیه حساب کنند.»
محمود احمدی‌نژاد هم روز بعد از جلسه استیضاح و جنجالی که به وجود آورده، هنگامی که راهی کشور مصر می‌شود، در مقابل بازداشت سعید مرتضوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی، موضع می‌گیرد و می‌گوید که قوه قضائيه يک سازمان ويژه خانوادگی نيست.
«این کار بسیار زشت است. قوه قضائیه باید قوه قضائیه ملت باشد. قوه قضائیه که یک سازمان ویژه خانوادگی نیست...»
بازداشت سعید مرتضوی بیش از ۲۴ ساعت طول نمی‌کشد. روزهای بعد فضای سیاسی کشور در شوک افشاگری محمود احمدی‌نژاد و پاسخ‌های تند علی لاریجانی، رئیس مجلس، قرار می‌گیرد. موجی از انتقادات از سوی اصولگرایان علیه رئیس‌جمهور به راه می‌افتد تا جایی که بار دیگر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، وارد میدان می‌شود:
«قضیه‌ای پیش آمد در مجلس، قضیه بدی بود. قضیه نامناسبی بود. رئیس یک قوه به استاند یک اتهام ثابت نشده، مطرح نشده در دادگاه، دو قوه دیگر را متهم کرد. این کار بدی بود. این کار نامناسبی بود. هم خلاف شرع است این جور کارها، هم خلاف قانون است، هم خلاف اخلاق است. بنده فعلاً نصیحت می‌کنم. این کار کار شایسته‌ای برای نظام جمهوری اسلامی نیست. آن طرف قضیه هم اصل این استیضاحی که در مجلس صورت گرفت، غلط بود. همه این قضایا، قضایای نامتناسبی است با نظام جمهوری اسلامی. دفاعی هم که رئیس محترم قوه از خود کرد قدری زیاده‌روی بود.»
سایه سنگین جلسه جنجالی مجلس تا هفته‌ها درعرصه سیاسی کشور خودنمایی می‌کند. علی مطهری، نماينده اصولگرای مجلس می‌گوید که صحبت‌های احمدی‌نژاد در شأن يک رئيس‌جمهور نبود و روح‌الله حسينيان، نماينده اصولگرا و حامی دولت در مجلس هم از اتفاقات روی داده در جريان استيضاح وزير کار به عنوان «بدترين و تأسف‌بارترين روز مجلس» ياد می‌کند. سراج میردامادی تحلیل گر مسائل ایران در پاریس:
«این چیزی بود که برای کل جمهوری اسلامی،‌ خسارت عظیمی بود. مضافاً بر اینکه هم طرفداران آقای احمدی‌نژاد نتوانستند از عمل غیراخلاقی و غیرقانونی آقای احمدی‌نژاد دفاع کنند و هم طرفداران آقای لاریجانی نتوانستند از لحن تندی که داشت دفاع کنند و آن را توجبه کنند. مجموعاً آن چیزی که بد شد روزی سیاه و تلخی برای کل موجودیت جمهوری اسلامی بود.»
این جنجال یک هفته بعد ابعادی دیگر می‌گیرد؛ حین سخنرانی علی لاریجانی، رئیس مجلس، در مراسم ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب ایران، در شهر قم عده‌ای با سر دادن شعار و پرتاب مهر نماز و کفش و نعلین به سوی او مانع از سخنرانی او می‌شوند. برخی از رسانه‌ها می‌نویسند که معترضان به علی لاریجانی پوسترهایی از محمود احمدی‌نژاد به دست داشتند که بر روی آن نوشته شد بود: «تو به ما جرئت طوفان دادی».
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG