لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

معاون وزیر بهداشت: آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر در ایران است


معاون وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر در ایران است و بر اساس آمارهای بانک جهانی دو و نیم درصد از درآمد ناخالص ملی ایران یعنی ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به دلیل آلودگی هوا از بین می‌رود.

ایرج حریرچی روز شنبه ۲۵ دی، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت که در دنیا از هر ۱۰ مرگ، یک مرگ به دلیل آلودگی هواست و در ایران آلودگی هوا سومین عامل مرگ و میر ایرانی‌هاست.

به گفته آقای حریرچی، بر اساس آمارهای بانک جهانی، در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران دو و نیم درصد از درآمد ناخالص ملی یعنی ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به دلیل آلودگی هوا از دست می‌رود.

او اعلام کرد که سرطان و بیماری‌های مزمن تنفسی از جمله هزینه‌های مستقیم آلودگی هوا و «سال‌های از دست رفته تولید» به دلیل بیماری افراد نیز از جمله هزینه‌های غیرمستقیم آن است.

بانک جهانی و مؤسسه اندازه‌گیری و ارزیابی بهداشت پیش از این، گزارشی را درباره آلودگی هوا در جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی منتشر کرده بودند.

بر اساس این گزارش در سال ۱۹۹۰ هزینه‌های زیان ناشی از آلودگی هوا برای ایران تقریباً ۱۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار (معادل ۲.۴۴ درصد تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت بر مبنای شاخص برابری قدرت خرید) برآورد شده که در سال ۲۰۱۳ به بیش از دو برابر یعنی سی میلیارد و ۵۹۹ میلیون دلار (معادل ۲.۴۸ درصد تولید ناخالص داخلی به قیمت ثابت بر مبنای شاخص برابری قدرت خرید) افزایش یافته است.

همچنین مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در ایران، در سال ۱۹۹۰ میلادی ۱۷ هزار نفر در سال بوده که با افزایشی قابل توجه در سال ۲۰۱۳ به بیش از ۲۱ هزار نفر در سال رسیده است.

فاطمه درخشانی، معاون وزیر بهداشت، نیز سال ۹۳ اعلام کرده بود که براثر نتایج یک پیمایش ملی بیماری‌های قلبی-عروقی، سوانح و سرطان رتبه‌های اول تا سوم بار بیماری‌ها را در ایران به خود اختصاص می ‌می‌هند.

افزایش مرگ و میر، کوتاه شدن میانگین طول عمرو امید به زندگی، کوتاه شدن دوره فعالیت مفید اقتصادی، افزایش مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی و هزینه‌های آن، افزایش تغییرات در عملکرد فیزیولوژیکی بدن به‌ویژه عملکرد تنفسی و قلبی- عروقی از جمله این پیامدهای منفی آلودگی هواست که موضوع بررسی‌های گوناگون بین‌المللی بوده است.

هوای تهران و چند شهر بزرگ ایران از آغاز پاییر چندین بار به وضعیت «قرمز» رسیده «ناسالم برای همه گروه‌ها» رسیده است.

در همین حال در روز شنبه نیز هوای تهران در شرایط «نامطلوب برای گروه‌های حساس» اعلام شده است.

در هفته‌های اخیر آلودگی هوا، بارها به تعطیلی مدارس در شهرهای مختلف، از جمله تهران، تبریز، کرج و برخی شهرهای استان خوزستان انجامیده است.

XS
SM
MD
LG