لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۸

شرکت‌های هوایی عمده بین‌المللی پذیرش مسافران مشمول منع ورود را از سر گرفته‌اند


مسافران در حال تماشای یک هواپیمایی بریتیش‌ارویز هنگام پهلو گرفتن در فرودگاه دالس واشینگتن
مسافران در حال تماشای یک هواپیمایی بریتیش‌ارویز هنگام پهلو گرفتن در فرودگاه دالس واشینگتن

ساعتی پس از تصمیم ایالات متحده به تعلیق موقت ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به آمریکا، چندین شرکت هوایی عمده بین‌المللی خبر دادند، که پذیرش مسافران مشمول این محدودیت را در پروازهای آمریکا از سر گرفته‌اند.

خبرگزاری فرانسه شامگاه شنبه ۱۶ بهمن، در گزارشی نوشت که برخی خطوط هوایی از جمله بریتیش ارویز، ارفرانس، امارات، الاتحاد، لوفت‌هانزا، سوئیس ارویز، یونایتد ارلاینز، و قطر ارویز، پذیرش مسافران مشمول محدودیت به مقصد آمریکا را از سر گرفته‌اند.

فرمان اجرایی دونالد ترامپ در مورد مهاجرت، از جمله ورود اتباع هفت کشور ایران، عراق، سوریه، سومالی، لیبی، یمن و سودان را دست کم برای ۹۰ روز به آمریکا ممنوع کرده است و در کمتر از ۱۰ روز که از اجرای آن می‌گذشت چندین دادگاه فدرال در نواحی مختلف آمریکا، احکامی را در مخالفت با اجرای این فرمان صادر کردند.

با این حال مهم‌ترین رویداد در این زمینه رأی جمعه شب یک قاضی فدرال در ایالت واشینگتن بود که اجرای این فرمان را «به طور موقت» معلق می‌کند، با این تفاوت عمده که حکم این قاضی فدرال «در سراسر کشور» اجرایی است.

در واکنش به این رأی که دونالد ترامپ آن را «مضحک» توصیف کرده، هم کاخ سفید و هم وزارت امنیت داخلی آمریکا گفته‌اند که در این زمینه درخواست تجدید نظر می‌کنند.

اما وزارت امنیت داخلی تصریح کرده که در اجرای رأی قاضی فدرال، این وزارتخانه همه اقدامات اعمال شده تحت تأثیر فرمان اجرایی رئیس‌جمهور را معلق می‌کند، و مأموران این وزارتخانه در چارچوب سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها استاندارد به بازرسی مسافران خواهند پرداخت.

وزارت خارجه آمریکا هم که پیشتر از لغو نزدیک به ۶۰ هزار ویزا از زمان صدور فرمان اجرایی رئیس‌جمهور خبر داده بود، روز یکشنبه اعلام کرد که آن دسته از ویزاهایی که بر آنها مهر لغو ثبت نشده، همچنان برای ورود به آمریکا معتبر خواهند بود.

صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ در مورد محدودیت ورود به آمریکا، باعث بسیاری از خطوط هوایی در یک هفته گذشته از پذیرش اتباع کشورهای هفت‌گانه در پروازهای آمریکا خودداری کنند، و برخی دفاتر مسافرتی در ایران اعلام کردند که از آنها خواسته شده از صدور بلیت آمریکا خودداری کنند.

با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از شرکت هواپیمایی ارفرانس نوشت که این شرکت از صبح شنبه، تصمیم قضایی در مورد لغو محدودیت سفر را به اجرا گذاشته و تمامی مسافرانی که با مدارک معتبر برای سفر به آمریکا مراجعه کنند، پذیرش خواهند شد.

مشابه همین موضوع را شرکت هواپیمایی سوئیس اعلام کرده و گفته است که پس از تماس با اداره کمرگات و مرزبانی آمریکا «در حال حاضر، همه مسافرانی که مدارک معتبر دارند» می‌توانند با پروازهای این شرکت به مقصد آمریکا سفر کنند.

شرکت آلمانی لوفت‌هانزا هم در بیانیه‌ای با اشاره به حکم دادگاه فدرال واشینگتن، گفته است که همه دارندگان ویزای مهاجرتی یا غیرمهاجرتی آمریکا، امکان سفر به این کشور با پروازهای این شرکت را خواهند داشت.

در مورد روند فروش بیلت و پذیرش مسافر از ایران، خبرگزاری فرانسه به اعلام یک دفتر مسافرتی اشاره می‌کند که به مسافران ایرانی توصیه کرده، «همین بعدازظهر» به مقصد هر شهری در آمریکا پرواز کنند، پیش از آنکه تغییری در لغو موقت اجرای فرمان منع ورود ایجاد شود.

در عین حال خبرگزاری فرانسه یادآوری کرده که برخی خطوط هوایی، از جمله نروژین ارلاینز، همچنان گفته‌اند که منتظر تأیید رسمی در این زمینه هستند و به مسافران توصیه کرده‌اند که برای اطلاعات بیشتر با مقام‌های آمریکایی در تماس باشند.

XS
SM
MD
LG