لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

رویترز:‌ بمباران‌ها، همه مراکز درمانی شرق حلب را غیر عملیاتی کرده است


خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل مسئولان محلی و نیز نماینده سازمان جهانی بهداشت در سوریه نوشت که پس از روزها بمباران سنگین در شرق حلب، محل استقرار شورشیان مخالف اسد، هیچ یک بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این منطقه فعال نیستند.

دولت بشار اسد و نیز متحد نزدیک آن روسیه که از یک سال پیش عملیات ارتش سوریه علیه مخالفان اسد را با حملات هوایی پشتیبانی می‌کند، هر دو حملات هدفمند به بیمارستان‌ها و مراکز غیرنظامی را رد کرده‌اند، اما آمریکا به ویژه در مورد حمله به بیمارستان‌ها روسیه را سرزنش می‌کند.

در این زمینه روز شنبه سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، در بیانیه‌ای حملات هوایی اخیر به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی حلب را «به شدیدترین شکل ممکن» محکوم کرد و از روسیه خواست که برای توقف خشونت‌ها گامی به جلو بردارد.

خانم رایس تأکید کرد که آمریکا به فراخوان متحدانش برای توقف فوری این بمباران‌ها می‌پیوندد و از روسیه می‌خواهد با فروکاستن خشونت‌ها، برای دسترسی همه مردم سوریه به کمک‌های انسان‌دوستانه زمینه‌سازی کند.

رویترز روز شنبه به نقل از بیانیه اداره بهداشت حلب نوشت که تخریب زیرساخت‌های ضروری برای زندگی در منطقه تحت محاصره، مردم منطقه از زن و مرد و پیر و جوان را بدون مراکز درمانی برای درمان‌های اضطراری قرار داده و آنها را در معرض مرگ قرار داده است.

در همین روز الیزابت هاف، نماینده سازمان جهانی بهداشت در سوریه نیز به رویترز گفت که گروه امدادرسان مرتبط با سازمان که در مرزهای ترکیه مستقر است، غیرعملیاتی بودن تمامی بیمارستان‌ها در شرق حلب را تأیید کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه، نهادی که از لندن بحران سوریه را دنبال می‌کند، نیز می‌گوید که گرچه برخی از مراکز درمانی در منطقه تحت محاصره در حلب فعالند، اما به علت بمباران بی‌امان بسیاری از ساکنان جرئت مراجعه به آنها را ندارند.

رویترز به نقل از منابع پزشکی، ساکنان منطقه و نیز شورشیان مستقر در شرق حلب نوشته است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در حملات هوایی روزهای گذشته آسیب دیده‌اند، و حتی در مواردی مستقیماً هدف قرار گرفته‌اند.

بر پایه گزارشی از سازمان پزشکان بدون مرز، از اوائل تابستان امسال بیش از ۳۰ حمله به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در شرق حلب صورت گرفته است. پزشکان کمی در منطقه مانده‌اند، امکانات درمانی رو به اتمام است و ارسال امکانات بیشتر به منطقه غیرممکن است.

حلب در سال‌های اخیر به دو بخش غربی و شرقی تقسیم شده که بخش غربی آن در تصرف نیروهای دولتی و بخش شرقی آن در تصرف شورشیان مخالف اسد است. از این رو این شهر به یکی از اصلی‌ترین صحنه‌های درگیری بین مخالفان و حامیان اسد بدل شده است.

بر پایه اعلام سازمان ملل، ۲۷۰ هزار غیرنظامی در حالی همچنان در بخش شرقی حلب زندگی می‌کنند که نیروهای دولتی از تابستان گذشته این منطقه را تحت محاصره در آورده‌اند.

XS
SM
MD
LG