لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

اسپانیا «یک هکر روس تحت تعقیب آمریکا» را بازداشت کرد


سفارت روسیه در مادرید از بازداشت یک تبعه این کشور به نام پیوتر لواشوف در شهر بارسلون اسپانیا خبر داده و همسر این فرد گفته است که او در ارتباط با ادعاهای مربوط به دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز دلیل بازداشت این تبعه روس مشخص نشده است. سخنگوی سفارت روسیه در اسپانیا حاضر نشد در مورد بازداشت او جزئیات بیشتری اعلام کند و پلیس و وزارت کشور اسپانیا نیز تاکنون در مورد دلايل بازداشت او اطلاعاتی منتشر نکرده‌اند.

شبکه تلویزیونی روسی راشا تودی گزارش داد که پیوتر لواشوف براساس حکم بین‌المللی صادر شده توسط دولت آمریکا بازداشت شده و مظنون به مشارکت در حملات سایبری مرتبط با دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکاست.

پیتر کار یک سخنگوی بخش تبهکاری وزارت دادگستری آمریکا گفت: «این پرونده هنوز هم محرمانه است و در این مقطع ما هیچ اطلاعاتی در این زمینه منتشر نمی‌کنیم».

بخش تبهکاری از ادارات و نهادهای امنیت ملی آمریکا جداگانه فعالیت می‌کند و مسئول پرونده‌های مربوط به جرایم سایبری است.

یک مقام وزارت دادگستری گفت این مورد یک پرونده تبهکاری است و ظاهراً ارتباطی با امنیت ملی ندارد.

سخنگوی سفارت روسیه در مادرید گفت دولت اسپانیا بازداشت این شهروند روس را روز جمعه به آنها اطلاع داده‌اند.

در ماه ژانویه نیز پلیس اسپانیا یک شهروند دیگر روس را که نام او «لیسوف» اعلام شد، بازداشت کرد. او نیز برنامه‌نویس کامپیوتری و به خاطر هدایت شبکه کلاهبرداری مالی توسط نهادهای قضایی آمریکا تحت تعقیب بود.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که دولت آمریکا رسماً روسیه را به حملات سایبری سازمان‌یافته به شبکه کامپیوتری حزب دمکرات با هدف به کمک دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان متهم کرده است.

کنگره آمریکا نیز در حال حاضر در مورد تماس بین همکاران و مشاوران دونالد ترامپ با مقام‌های دولت روسیه مشغول تحقیق است.

مقام‌های روسیه از جمله ولادیمیر پوتین بارها دخالت این کشور برای تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تکذیب کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول یک عضو پارلمان اسپانیا بدون فاش کردن نام او خبر بازداشت این شهروند روس را تأیید کرده است. به گفته سخنگوی پارلمان بازداشت او براساس حکم جلبی که توسط نهادهای مسئول دولت آمریکا صادر شده صورت گرفته است.

بازداشت پیوتر لواشوف به سرعت خبرساز شد، چون همسرش در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی راشا تودی گفت این بازداشت در ارتباط با ادعاهای مربوط به دخالت روسیه در روز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

او در مصاحبه با راشا تودی ادعا کرد که همسرش در گفت‌وگوی تلفنی در زندان گفته است که او را متهم کرده‌اند که بدافزارهایی «در ارتباط با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری طراحی کرده است».

پیوتر لواشوف در عرصه تبهکاری اینترنتی نام آشنایی است. به گفته برایان کریس، روزنامه‌نگاری که در زمینه جرایم سایبری زيرزمينی روسیه تحقیقات گسترده‌ای انجام داده، او با نام مستعار پیتر سورا هدایت‌کننده یکی از بزرگترین گروه‌های تبهکار تولیدکننده اسپم یا بدافزارهای رخنه‌گر کامپیوتری است.

خبرگزاری‌ها تاکنون امکان تماس مستقیم با پیوتر لواشوف را پیدا نکرده و مقامات مسئول اعلام نکردند که آیا او از امکان داشتن وکیل مدافع برخوردار است یا نه.

سفارت آمریکا در اسپانیا نیز حاضر نشد در این زمینه واکنش نشان دهد. سفارت روسیه نیز به غیر از اعلام خبر بازداشت شهروند خود جزئیات بیشتری را اعلام نکرده و حتی تأیید نکرده که این فرد یک برنامه‌نویس کامپیوتری است. این سفارتخانه در مورد حکم جلب صادرشده توسط دولت آمریکا نیز موضع‌گیری نکرد.

سخنگوی دولت اسپانیا اعلام کرد که پیوتر لواشف هنوز تحت بازداشت است.

XS
SM
MD
LG