لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۴۶

الویری: اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ باید «نامزد پوششی» داشته باشند


آقای الویری می‌گوید که در انتخابات پیش رو، محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری بخت تأیید صلاحیت شدن را دارند.
آقای الویری می‌گوید که در انتخابات پیش رو، محمدرضا عارف و اسحاق جهانگیری بخت تأیید صلاحیت شدن را دارند.

مرتضی الویری، از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، ضمن تأکید بر حمایت این گروه از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، در عین حال اعلام کرده که اصلاح‌طلبان به دلایلی چون احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

آقای الویری در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرآنلاین که روز شنبه ۱۳ آذر منتشر شده، در عین حال گفته است که این «نامزد پوششی» قرار نیست با حسن روحانی رقابت کند، بلکه حضور دارد تا در «بزنگاهی» دست این جریان سیاسی خالی نماند.

او یکی از دلایل پیشنهاد برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب برای معرفی «نامزد پوششی» در کنار حسن روحانی را احتمال نامزد نشدن آقای روحانی اعلام کرد و گفت که ممکن است «مثلاً به او گفته شود آمدنت به مصلحت نیست یا فشارها آنقدر زیاد شود که او بگوید من نیستم».

آقای الویری تأکید کرده که «فشارهای مختلفی» به آقای روحانی «از منابع قدرت وارد می‌شود که ممکن است این فشارها ایشان را به یک تصمیم‌گیری دیگر بکشاند».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دلیل دوم برای این پیشنهاد را احتمال رد صلاحیت حسن روحانی دانسته و با اشاره به رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ گفته است که درباره تصمیم شورای نگهبان نمی‌توان «برآورد روشنی» داشت.

آقای الویری درباره دلیل سوم برای معرفی «نامزد پوششی» نیز گفته است که «بنا به دلیلی که الان قابل محاسبه نیست ممکن است فضای کلی جامعه به ضرر آقای روحانی تغییر کند».

او با اشاره به تجربه کشورهای جهان سوم و پیروزی انتخابات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اضافه کرده «در کشور ما هم ممکن است در آن روز‌های آخر ناگهان یک شایعه معادلات را به هم بزند و آرای اقشار فرودست را به طرف خاصی متمایل کند».

محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی، نیز پیش از این معرفی احتمالیِ گزینه‌‌‌ای در کنار حسن روحانی از سوی هواداران دولت را «تاکتیک حفاظتی» دانسته و گفته بود که معرفی این نامزد خطری برای حامیان دولت نیست، بلکه «می‌تواند به کمک روحانی بیاید».

آقای حق‌شناس تأکید کرده بود که معرفی این نامزد می‌تواند «برای پیشگیری حوادث غیرمترقبه‌ای در سناریوهای مختلف از جمله عدم تأیید احتمالی» آقای روحانی از سوی شورای نگهبان «کارساز باشد».

با این حال تعدادی از اصلاح‌طلبان نیز برحمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده تأکید کرده‌اند.

از جمله مصطفی تاج‌زاده، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، پیش‌بینی کرده که آقای روحانی در انتخابات سال ۹۶ «قطعاً» پیروز می‌شود.

آقای تاج‌زاده روز ۲۴ آبان در دیدار با تعدادی از دانشجویان در عین حال گفته بود که «ما از آقای روحانی بی‌قید و شرط دفاع نمی‌کنیم. ما حرف داریم، اما دفاع می‌کنیم چون نظارت استصوابی شورای نگهبان گزینه دیگری برای ما نگذاشته است».

بهتر است روحانی رئیس‌جمهور باشد تا یک اصلاح‌طلب!

آقای الویری در ادامه گفت‌وگوی خود با خبر آنلاین همچنین گفته است که منافع ملی با حضور حسن روحانی در سمت ریاست جمهوری بیشتر تأمین می‌شود تا با حضور یک فرد اصلاح‌طلب، چرا که نامزد اصلاح‌طلبان شانس تأیید صلاحیت ندارد، و در عین حال برنامه‌های آقای روحانی نظرات اصلاح‌طلبان را هم تأمین می‌کند.

او همچنین از اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی، و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید، به عنوان چهره‌های اصلاح‌طلبی نام برده که در صورت نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ تأیید صلاحیت می‌شوند. آقای الویری در عین حال درباره احتمال رأی آوردن آقای عارف گفته است که «قبول دارم آقای عارف باید تصویر بیرونی خود را اصلاح کند».

او مدیریت محمدرضا عارف در فراکسیون امید را «مطلوب» توصیف کرده و افزوده است که «فضای عمومی در جریان جزئیات مسائل نیستند».

پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، برخی از چهره‌های سیاسی کناره‌گیری محمدرضا عارف از رقابت‌ها را از جمله اتفاقاتی ارزیابی کردند که به پیروزی حسن روحانی انجامید.

آقای عارف که در اسفند ۹۴، به عنوان منتخب اول حوزه انتخابیه تهران راهی مجلس شد، در خرداد ماه امسال با کسب ۱۰۳ رأی در مقابل ۱۷۳ رأی، کرسی ریاست مجلس را به علی لاریجانی واگذار کرد.

در انتخابات سهم‌خواهی نمی‌کنیم

مرتضی الویری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرآنلاین، تأکید کرده که برای اصلاح‌طلبان، ایده‌آل این است که وزرای دولت حسن روحانی به این گروه نزدیک‌تر باشند، اما اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ سهم‌خواهی نکردند و برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز سهم‌خواهی نمی‌کنند.

پیشتر در تابستان امسال دو عضو ارشد شورای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، در اظهار نظرهای مستقل از به گلایه‌های محمد خاتمی از حسن روحانی اشاره کرده بودند و در حالی حسن رسولی از انتقاد خاتمی نسبت به «بدعهدی نزدیکان روحانی در انتخابات مجلس» خبر داده بود، عبدالله ناصری گفته بود که به روحانی هشدار داده شده، مستقل از اصلاح‌طلبان سازمان رأیی ندارد.

با این حال پیش از آن محمدرضا خاتمی، دبیرکل سابق حزب جبهه مشارکت، در ۳۰ تیر امسال اعلام کرده بود که «گزینه اول و آخر اصلاح‌طلبان» آقای روحانی است و اگر او کاندیدا باشد، «هیچ فرد دیگری از جریان اصلاحات نامزد نخواهد شد».

XS
SM
MD
LG