لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

یک آمریکایی دیگر در میان زندانیان آزادشده در ایران


ساعتی پس از انتشار خبر آزادی چهار شهروند ایرانی-آمریکایی در ایران، در ازای آزادی هفت شهروند ایرانی زندانی در آمریکا، خبرگزاری‌ها گزارش دادند که یک آمریکایی دیگر هم روز شنبه ۲۶ توسط دستگاه قضایی ایران آزاد شده است.

بر اساس گزارش‌ها این آمریکایی، دانشجویی به نام ماتیو ترویتیک است که مشخص نیست در چه زمانی در ایران بازداشت شده، و آزادی او بخشی از توافق آزادی زندانیان ایرانی آمریکایی نیست.

گزارش‌های تکمیلی حاکی است که خانواده ماتیو ترویتیک گفته‌اند که این دانشجوی آمریکایی برای آموختن زبان فارسی در یک مؤسسه وابسته به دانشگاه تهران در ایران بوده است.

در آمریکا هفت ایرانی که شش تن از آنها تابعیت آمریکایی نیز دارند آزاد شده‌اند که بیشتر اتهام‌هایی در مورد نقض تحریم‌های ایران متوجه آنها بوده، و پیگرد یک ایرانی آمریکایی دیگر با نام متین صادقی که با همین اتهام تحت تعقیب بوده، نیز منتفی شده است.

رویترز گزارش کرده که بر اساس مدارک دادگاه و اظهارات افراد آشنا به این موضوع، سه تن از این زندانیان با نام‌های بهرام مکانیک، تورج فریدی، و خسرو افقهی با عفو باراک اوباما رئیس‌جمهور مشمول آزادی شده‌اند، گرچه کاخ سفید حاضر به اظهار نظر سریع در این باره نشده است.

در آمریکا، پل رایان، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از آزادی شهروندان این کشور در ایران ابراز خوشحالی کرده و در عین حال تأکید کرده که آزاد شدگان «ناعادلانه» به زندان افتاده بودند.

سخنگوی آقای رایان گفته است که پیش از هر چیز این شهروندان نباید زندانی می‌شدند، و ما منتظر جزئیاتی از سوی دولت هستیم که چه معامله‌ای بر سر آزادی آنها صورت گرفته است.

هم‌زمان به گزارش رویترز دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان گفته است که از آزادی آمریکاییان خوشحال است، اما «برای دولت اوباما در این زمینه یک رسوایی به جا خواهد ماند».

او اشاره کرده که آمریکا در ازای آزادی چهار تن، «۱۵۰ میلیارد دلار و هفت زندانی» را در اختیار ایران گذاشته است.

مارکو روبیو، دیگر نامزد جمهوری‌خواهان گفته است که «ایران باید به مشخص شدن سرنوشت رابرت لوینسون نیز کمک کند، و این گونه گروگانگیری‌ها باید متوقف شود».

نقش سوئیس در آزادی زندانیان

در همین حال رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی گفته است که آزادشدگان در ایران، با یک هواپیمای سوئیس ایرلاین، به سوئیس منتقل می‌شوند، تا پس از آن با انتقال به یک پایگاه نظامی آمریکا در آلمان مورد بررسی‌های پزشکی قرار گیرند.

اما در مورد روند تبادل زندانیان و نقش سوئیس در این زمینه، نماینده دائم ایران در سازمان ملل به تلویزیون دولتی ایران گفته است که مذاکرات برای مبادله زندانیان، یکسال طول کشیده است.

غلامعلی خوشرو شامگاه شنبه در ارتباط تلفنی با بخش خبر ۲۱ شبکه یک تلویزیون ایران، درباره جزئیات مبادله زندانیان میان ایران و آمریکا اضافه کرده که دو کشور بر اساس «ملاحظات انسان‌دوستانه» برای حل و فصل این موضوع از مدت‌ها پیش اقداماتی کرده‌اند .

این دیپلمات ارشد ایرانی حاضر در مقر سازمان ملل، افزوده است که در گذشته مقام‌های ارشد آمریکا از مقام‌های ارشد ایران درخواست مساعدت کرده بودند و «سوئیس هم به عنوان دولت تسهیل‌کننده مذاکرات، نقش مثبتی در این مسئله ایفا کرد».

سوئیس از زمان قطع روابط ایران و آمریکا در سال ۵۸، به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران عمل می‌کند.

XS
SM
MD
LG