لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

تأکید عارف بر «اهمیت ویژه» مرحله دوم انتخابات برای اصلاح‌طلبان


رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، انتخابات مرحله دوم برای ۶۹ کرسی باقی مانده مجلس را دارای «اهمیت ویژه‌ای» برای اصلاح‌طلبان دانست و گفت که «برای اینکه بتوانیم به تمام برنامه‌های خود جامه عمل بپوشانیم باید به اکثریت قاطعی در مجلس برسیم».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا عارف، روز یکشنبه ۱۶ اسفند، در گردهمایی «ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در خراسان رضوی»، گفت که جریان اصلاحات باید ۶۰ درصد از ۶۹ کرسی در مرحله دوم انتخابات مجلس را «از آن خود کند».

وی با اشاره به اینکه معمولاً میزان حضور مردم در دور دوم انتخابات کمتر می‌شود، تأکید کرد که «جوانان باید فضای انتخابات را در کشور گرم نگاه دارند».

آقای عارف با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها در سال ۹۶ گفت که «در ۱۳ ماه باقی‌مانده» باید برای این انتخابات برنامه‌ریزی شود و «وعده‌ها و تعهداتی که به مردم دادیم را اجرا کنیم».

وی اضافه کرد: « این تعهد محدود به کسانی که وارد مجلس شدند نیست بلکه به کل جریان اصلاحات مربوط می‌شود. مهم‌ترین مسائل یعنی مساله معیشت مردم و رفع مشکل بیکاری باید مورد توجه کل ارکان این جریان قرار بگیرد».

به گفته حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، این وزارتخانه تاریخ‌های ۲۷ فروردین یا ۱۰ اردیبهشت را برای برگزاری مرحله دوم انتخابات در ۲۱ استان و برای ۶۹ کرسی باقیمانده مجلس، به شورای نگهبان پیشنهاد کرده است.

در همین حال علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، در مصاحبه ای با خبرگزاری ایرنا گفته است که اصلاح‌طلبان «به طور قطع» در دور دوم انتخابات «منسجم‌تر و مؤثرتر» شرکت خواهند کرد.

به گفته آقای شکوری‌راد، از نامزدهای راه یافته به دور دوم، ۳۰ نامزد اصلاح‌طلب هستند و «شانس بالایی برای رأی آوردن دارند».

وی اعلام کرد که ۹۰ نامزد اصلاح‌طلب وارد مجلس شده‌اند و اصولگرایان ۸۳ نامزد پیروز دارند که «البته اصولگرایان طیف آقای لاریجانی نیز جزو آن هستند».

در برخی از حوزه‌های انتخابیه مجلس دهم از جمله تهران، اصلاح طلبان از تعدادی از چهره های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم حمایت کردند.

در مورد سهم گروه‌های سیاسی از راه‌یافتگان به مجلس، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا با ارائه یک تقسیم‌بندی متفاوت با تقسیم‌بندی آقای شکوری‌راد گفته بود که از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند، و ۷۱ کرسی در اختیار اصولگرایان است.

به گفته آقای مرعشی، ۲۳ نفر از افراد راه یافته به مجلس نیز مستقل هستند و اصلاح‌طلبان می‌توانند ۴۰ کرسی را در دور دوم کسب کنند.

در مقابل این گفته‌های اصلاح‌طلبان، اصولگرایان خود را پیروز انتخابات مجلس نامیده‌اند و درهمین حال غلامعلی حداد عادل، سخنگوی ائتلاف اصولگرایان در انتخابات مجلس، گفته است که «پیش‌بینی می‌کنم در دور دوم انتخابات هم پیروزی از آن اصولگرایان باشد».

XS
SM
MD
LG