لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

عارف: روحانی برای رفع حصر و ممنوع‌التصویری خاتمی رایزنی کند


رئیس فراکسیون امید مجلس خواستار «رایزنی» رئیس جمهور برای رفع حصر سران جنبش سبز و ممنوع‌التصویری محمد خاتمی شد و یک عضو دیگر این فراکسیون نیز از رهبر جمهوری اسلامی خواست، دستور رفع حصر را صادر کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس، روز یکشنبه سوم اردیبهشت، در نطق میان دستور از رئیس‌جمهور خواست که با «رایزنی با ارکان نظام»، «اطمینان لازم» را برای «رفع حصر و برطرف شدن محدودیت‌های موجود» به وجود آورد.

آقای عارف گفت که جمهوری اسلامی «از چنان اقتدار، ثبات و پشتیبانی مردمی برخوردار است که هرگونه حصر، ایجاد محدودیت و ممنوع‌التصویری دلسوزان و یاران انقلاب در شأن این نظام نیست و باعث ایجاد هزینه‌های غیرضروری و جبران ناپذیر شده و می‌شود».

او تأکید کرد که رفع حصر و محدودیت‌ها «نه تنها تهدیدی متوجه امنیت و آرامش کشور نخواهد شد، بلکه تلخی حوادث گذشته با شیرینی تفاهم و همدلی جایگزین می‌شود».

حصر خانگی رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در شرایطی ادامه دارد که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، در مبارزات انتخاباتی خود در سال ۹۲ وعده داده بود که در صورت انتخاب «مشکل حصر» را رفع خواهد کرد.

در این میان شماری از چهره‌های سیاسی از جمله علی مطهری به طور مداوم بر غیرقانونی بودن حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد تأکید کرده‌اند و در عین حال علی مطهری که خود موضوع رفع حصر را با رهبر جمهوری اسلامی در میان گذاشته، معتقد است که مخالف اصلی برچیده شدن حصر آیت‌الله خامنه‌ای است.

به تازگی اما محسن رهامی، از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، و رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی، در دیداری با رهبر جمهوری اسلامی با دیگر درخواست رفع حصر رهبران جنبش سبز را در میان گذاشته‌اند و بر اساس گقته‌های آقای منتجب‌نیا، آیت‌الله خامنه‌ای دغدغه آنها را تأیید کرده است.

موضوع رفع حصر رهبران جنبش سبز روز یکشنبه در جریان سخنرانی حسن روحانی در قزوین نیز در شعارهای گروهی از حاضران مطرح شده، اما آقای روحانی در سخنرانی خود مستقیماً به این موضوع واکنش نشان نداد و تنها به طور کلی گفت که «نمی‌خواهیم ایران را در شرایط حصر نگه داریم و می‌خواهیم حصر را برای همیشه برداریم».

موضوعی که می‌تواند اشاره به انزوای سیاسی و اقتصادی ایران در سال‌های تحریم هم باشد.

در مورد رفع حصر رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، پیشتر برخی از مقام‌های دولت و چهره‌های سیاسی از جمله علی یونسی، دستیار حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌ها، به صراحت گفته‌اند که دولت در این زمینه اختیاری ندارد.

در این زمینه حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، نیز در مرداد ۹۵ خبر داده بود که حسن روحانی «در چندین جلسه» موضوع رفع حصر را با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده، اما «به دلیل حاشیه‌سازی‌های اطرافیان، قادر به ادامه گفت‌وگوها نشده است».

در همین حال غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس، نیز روز یکشنبه در تذکری در صحن علنی مجلس، از رهبر جمهوری اسلامی تقاضا کرد که به مسئولان دستور دهد «این حصر بیش از این کش‌دار نشود».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او همچنین از حسن روحانی خواست که به‌عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی از آیت الله خامنه‌ای رفع حصر رهبران جنبش سبز و لغو ممنوع‌التصویری محمد خاتمی را درخواست کند.

آقای حیدری اضافه کرد: «این عزیزان در شرایط جسمی و سنی خاصی قرار دارند و اگر خدای ناکرده اتفاقی که برای آیت‌الله هاشمی پیش آمد، برای محصورین نیز پیش بیاید، در شأن نظام جمهوری اسلامی نخواهد بود».

او پیشنهاد کرد که مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام «مطالعه‌ای عمیق و همه‌جانبه» با این موضوع انجام دهد که «چرا از ابتدای انقلاب تاکنون، رؤسای جمهور، نخست‌وزیران و رؤسای مجلس عموماً به حبس یا حصر کشیده شده‌اند و تکرار این حوادث و رخدادها به صورت یک روند درآمده است».

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، از بهمن ۸۹ بدون برگزاری دادگاه در زندان خانگی به سر می‌برند، و ممنوعیت انتشار تصاویر و اخبار محمد خاتمی نیز از زمستان ۹۳ مطرح شده است.

مقام‌های قضایی مدعی هستند که ممنوع‌التصویری آقای خاتمی بر اساس اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی در یکی از مصوبات خود به دبیرخانه شورا داده انجام شده، اما مقام‌های دولت به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و رئیس این شورا اعلام کرده‌اند که مصوبه‌ای در این رابطه وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG