لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۵

بازداشت یک نفر در ارتباط با تهدیدها علیه مراکز یهودیان در آمریکا


تصویری از تجمع ضد نفرت‌افکنی در فیلادلفیا در روز پنجشنبه ۱۲ اسفند
تصویری از تجمع ضد نفرت‌افکنی در فیلادلفیا در روز پنجشنبه ۱۲ اسفند

پلیس فدرال ایالات متحده یک نفر را در ارتباط با تهدیدهای اخیر علیه چند مرکز یهودیان آمریکا از جمله سازمان غیردولتی «لیگ ضد افترا» بازداشت کرده است.

این گزارش را خبرگزاری رویترز به نقل از «لیگ ضد افترا» و خبرگزاری آسوشیدپرس به نقل از مقام‌های فدرال آمریکا منتشر کرده‌اند.

آسوشیتدپرس در گزارش خود می‌گوید که این فرد خوان تامسون معرفی شده و گفته شده او برای آزار دوست‌دختر سابقش اقدام به تهدید علیه دست کم هشت مرکز یهودیان کرده است. همچنین گفته شده که او برخی از تهدیدهای تلفنی‌اش نام دوست دختر خود را به زبان آورده است.

واشینگتن پست هم در گزارشی در همین زمینه به نقل از دادستانی کل نیویورک یادآور شده که خوان تامپسون ۳۱ ساله اهل میسوری، قرار است روز جمعه در دادگاه حاضر شود.

دستکم هشت مرکز یهودیان در نقاط مختلف آمریکا اخیراً پیام‌های تهدیدآمیزی دریافت کرده بودند و در همین زنجیره «لیگ ضد افترا» که مقر اصلی آن در منهتن نیویورک است ۲۲ فوریه، چهارم اسفند، تهدید به بمب‌گذاری شده بود، گرچه پلیس هیچ بمبی را در محل کشف نکرد.

پیش از آن مرکز جامعه یهودیان آمریکای شمالی اعلام کرده بود که چندين مرکز یهودیان روز دوشنبه دوم اسفند، به خاطر تهدید به بمبگذاری مجبور شدند ساختمان‌های خود را تخلیه کنند.

یک روز بعد در واکنش به این تهدیدها دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در اظهار نظری قاطعانه در مورد موج تهدیدات علیه مراکز یهودیان، یهودی‌ستیزی را به شدت محکوم کرد.

آقای ترامپ تصریح کرد: «تهدیدات ضدیهودی که جامعه یهودیان و مراکز و جوامع آنها را هدف گرفته، ناگوار و دردناک است و یادآوری غم‌انگیزی است از اینکه برای ریشه‌کن کردن نفرت و تبعیض و اهریمن هنوز باید کارهای زیادی انجام داد».

روز چهارشنبه ۱۱ اسفند نیز وزیر امنیت ملی ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نظر به افزایش تهدیدها، از مسئولان وزارت خود خواسته است در تمامی ایالت‌های آمریکا کمک‌های امنیتی لازم را به مؤسسه‌های یهودیان و مراکز آنها ارائه کنند.

آقای کلی خبر داد که مقام‌های وزارت امنیت ملی با نمایندگان مراکزی که تهدید علیه آنها صورت گرفته گفت‌وگو کرده‌اند و این وزارتخانه متعهد شده در همه ایالت‌ها به مراکز یهودیان مشورت، رهنمود و آموزش‌های لازم را برای تقویت تدابیر امنیتی ارائه کند.

به موازات این تهدیدها مقابر یهودیان در گورستان‌هایی در میسوری، پنسیلوانیا و اخیراً نیویورک تخریب شده است.

به گزارش رسانه های آمریکا، هیچ یک از تهدیدها به بمب‌گذاری تاکنون عملی نشده اما حملات صورت گرفته به آرامگاهها و هتک حرمت از سنگ قبرها، احساسات یهودیان را جریحه دار و نسبت به وضعیت خود نگران کرده است.

«لیگ ضد افترا» گزارش داده است که یهودستیزی از زمان انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا «به طرز بی‌سابقه‌ای» در این کشور افزایش یافته، و آن طور که واشینگتن پست به نقل از انجمن یهودیان شمال آمریکا نوشته، در ماه‌های ژانویه و فوریه، یکصد تهدید در ده‌ها ایالت آمریکا علیه مراکز و مدارس یهودیان به ثبت رسیده است.

XS
SM
MD
LG