لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۴

آشنا: طراحان گشت نامحسوس، مقصران حمله به سفارت عربستان بودند


حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور ایران، می‌گوید که طراحان طرح «گشت‌های نامحسوس»، افراد مقصر در موضوع حمله به سفارت عربستان سعودی بوده‌اند، که بنا بود «به وقتش» برکنار شوند و با «نگاه کاملاً سیاسی» اقدام به اجرای این طرح کرده‌اند.

آقای آشنا، در مصاحبه‌ای با شماره اخیر نشریه اندیشه پویا، همچنین طراحان «گشت‌های نامحسوس» را متهم کرده، به این دلیل اجرای این طرح را دنبال می‌کنند تا بعد از برکناری به «متدینین جامعه» بگویند که به دلیل مقابله با «بد حجابی» برکنار شده‌اند.

مشاور حسن روحانی، با اشاره به حمله به سفارت عربستان سعودی در سال گذشته گفته است که پس از رسیدگی به این پرونده مشخص شده که عده‌ای «کوتاهی» کرده‌اند و وظایفی که به آنها «ابلاغ» شده بود، را انجام نداده‌اند.

او در عین حال تأکید کرده است که برای برکناری این افراد «تصمیم گرفته شده» و «به وقتش» برکنار خواهند شد.

به گفته آقای آشنا، این افراد قبل از برکناری و «با یک نگاه کاملاً سیاسی» طرح «گشت‌های نامحسوس» را طراحی کرده‌اند.

آقای آشنا اضافه کرده، «قاعدتاً این افراد در تاریخی که مقرر است برکنار می‌شوند،م نتها فردای آن می‌توانند به متدینین جامعه بگویند ما را به خاطر اینکه می‌خواستیم با بدحجابی مقابله کنیم بر می‌دارند».

او اشاره‌ای به نام مقاماتی که به گفته او قرار است از سمت خود برکنار شوند، نکرده است.

پس از حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران در دی ماه سال گذشته، سرتیپ دوم حسن عرب‌سرخی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی تهران، و صفرعلی براتلو، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، برکنار شدند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور خواسته بود «با مأمورانی که احتمالاً در بروز این حادثه قصور و کوتاهی داشته‌اند، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام کنند».

گفته‌های آقای آشنا درحالی بیان شده که سعید منتظر المهدی، سخنگوی نیروی انتظامی، روز شنبه اعلام کرد که فعالیت‌ «گشت‌های نامحسوس» در تهران آغاز شده و این گشت‌ها مواردی چون «بدحجابی»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «سرقت» را گزارش می‌دهند.

حسین ساجدی‌نیا، فرمانده نیروی انتظامی تهران، روز ۳۰ فروردین اعلام کرده بود که هفت هزار مأمور در قالب «گشت امنیت اخلاقی نامحسوس» و از طریق «ارسال پیامک»، پلاک خودروهایی را که اقدام به مواردی چون «کشف حجاب در خودرو»، «مزاحمت برای نوامیس»، «آلودگی صوتی» و «انجام حرکات نمایشی» کنند، گزارش می‌دهند.

این طرح با واکنش منفی مقام‌های دولتی و واکنش مثبت مقام‌های قضایی روبه‌رو شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز ۳۱ فروردین در مخالفت با این گشت‌ها گفته بود که «اولین وظیفه» حکومت در قبال مردم «احترام به شخصیت، جایگاه و کرامت» آنهاست، زیرا «این کرامت مقدم بر دین است».

در مقابل روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت، ۱۹۰ نماینده مجلس از این طرح حمایت کرده بودند و حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، مخالفان این طرح را «اشخاص و جریان‌های غربگرا و مروجان بی‌بندوباری» خوانده بود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت، از فرماندهان نیروی انتظامی خواسته بود که در اجرای طرح «امنیت اخلاقی» به «مخالفت برخی افراد یا فضاسازی‌های رسانه‌ای» توجه نکنند و کار خود را پیش ببرند.

در این میان حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران، روز ۱۰ اردیبهشت گفته بود که با نظر وزیر کشور قرار شده است «طرح امنیت اخلاقی جدا از طرح امنیت اجتماعی تنظیم شود».

به گفته آقای ذوالفقاری، در طرح امنیت اجتماعی و اخلاقی نیروی انتظامی موضوعات مختلفی مانند «برخورد با اراذل، قاچاقچیان مواد مخدر، سرقت و ایجاد ناامنی» در کنار یک موضوع «امنیت اخلاقی و حجاب» مطرح بود که «با نظر وزیر کشور گفته شد امنیت اجتماعی جدا باشد، چون ساز و کار خود را دارد».

برخی از رسانه‌ها با اشاره به این سخنان آقای ذوالفقاری از تعطیل شدن «گشت‌های نامحسوس» خبر داده بودند، این مقام وزارت کشور چند روز بعد گزارش‌های منتشر شده درباره تعطیلی این گشت‌ها را رد کرد.

XS
SM
MD
LG