لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

یادداشت رئیس‌جمهور اتریش در روزنامه ایران، در آستانه سفر به تهران


هاینتس فیشر، رئیس‌جمهور اتریش، در آستانه سفر به تهران در یادداشتی در روزنامه دولتی ایران، با استقبال از توافق هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرد که پس از «پایان مثبت گفت‌وگوهای هسته‌ای» راه‌حلی نیز برای «درگیری‌های خونین سوریه، عراق، و یمن» پیدا شود.

آقای فیشر یادآور شد که ایران می‌تواند در دستیابی به این مهم نقشی بسزا داشته باشد.

یادداشت رئیس‌جمهور اتریش، روز دوشنبه ۱۶ شهریور، در صفحه نخست روزنامه ایران و در ستون یادداشت میهمان درج شده، و زیر عنوان «مسیر دوستی ۱۶۰ ساله» به مرور مناسبات دو کشور پرداخته است.

آقای فیشر که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ شهریور، به دعوت رئیس‌جهور ایران، حسن روحانی، در تهران به سر می‌برد، در این یادداشت یادآور شده که این دومین سفر او به ایران است، چرا که پیش از این در سال ۱۳۷۹ به عنوان رئیس شورای ملی اتریش به تهران سفر داشته است.

او همچنین از ایران به عنوان دومین شریک تجاری اتریش در خارج از مرزهای اروپا یاد کرده و بر توسعه همکاری‌های دو کشور تأکید کرده است.

رئیس‌جمهور اتریش در این یادداشت به شکل‌گیری روابط دو کشور در ۱۶۰ سال پیش اشاره کرده و یادآور شده که نخستین بار استادان دانشگاه‌های اتریش در رشته پزشکی و معدن، توسط امیرکبیر به ایران دعوت شدند و به تأسیس نخستین مرکز علمی ایران، یعنی دارالفنون، کمک کردند.

آقای فیشر با تحسین نقش مؤثر پزشکان ایرانی مقیم اتریش در سیستم سلامت این کشور، یادآوری کرده که کشورش از دهه ۶۰ میلادی هر سال پذیرای بیش از هزار دانشجوی ایرانی بوده و اکنون نیز نزدیک به ۱۵۰۰ دانشجوی ایرانی در اتریش مشغول تحصیلند که «مشخصه بارز آنها، سخت‌کوشی بسیار و هدفمندی است».

تلاش برای منطقه‌ای عاری از سلاح کشتار جمعی

رئیس‌جمهور اتریش به میزبانی کشورش در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ اشاره کرده و از «خاتمه مثبت مذاکرات و توافق بر سر برجام» استقبال کرده است.

او توافق هسته‌ای ایران را شاهدی برای این موضوع برشمرده که «با ممارست، مثبت‌اندیشی، و اراده برای توافق در چارچوب دیپلماسی، دستیابی به نتیجه مطلوب در مذاکرات امکان‌پذیر است» و ابراز امیدواری کرده که در ادامه، نقشه راه پیش‌بینی شده «توسط همه طرفین و در تمامی ابعاد» رعایت شود.

رئیس‌جمهور اتریش در بخش دیگری از یادداشت خود تأکید کرده که «تلاش همگی ما باید برای ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه و خاور نزدیک باشد» و افزوده است که «اتریش تلاش‌های بین‌المللی در راستای این هدف را تقویت خواهد کرد».

وی به ابتکار اتریش در مورد «طرد و از بین بردن» سلاح‌های کشتار جمعی موسوم به «تعهد بشر دوستانه» اشاره کرده یادآور شده که این ابتکار مورد حمایت ۱۱۳ کشور از جمله ایران قرار گرفته است.

آقای فیشر همچنین ابراز امیدواری کرده که پس از «پایان مثبت گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای»، راه حلی برای درگیری‌های خونین سوریه، عراق و یمن یافت شود، و افزوده است که «ایران به عنوان قدرت برتر منطقه‌ای می‌تواند برای دستیابی به این مهم نقش بسزایی ایفا کند».

سفر رئیس‌جمهور اتریش به تهران، نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه اروپایی به ایران از سال ۱۳۸۲ به این سو است. ایران پیش از این در بهمن ماه ۸۲ و در زمان دولت دوم محمد خاتمی، میزبان رئیس‌جمهور پیشین اتریش توماس کلستیل بود، و پس از آن هیچ مقام اروپایی در این سطح به تهران سفر نکرده بود.

آقای کلستیل در سال ۷۸ و در دولت نخست محمد خاتمی، نیز یک بار دیگر به تهران سفر کرده بود.

XS
SM
MD
LG