لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

باهنر: دو قطبی شدن انتخابات به ضرر اصولگرایان تمام شد


محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم «تند کردن فضای انتخابات» و «برجسته کردن» موضوع «فهرست انگلیسی» را از جمله اشتباهات اصولگرایان در انتخابات مجلس خواند و گفت «دو قطبی شدن انتخابات به زیان اصولگرایان تمام شد».

آقای باهنر که همزمان دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکل‌های اصولگراست، در مصاحبه‌ای با ویژه نامه نوروزی روزنامه دولتی ایران که بخش‌هایی از آن در شماره روز شنبه ۱۵ اسفند، این روزنامه منتشر شده تأکید کرد که «مردم نشان دادند حوصله تنش و دعوا را ندارند و یک مجموعه معتدل را می‌پسندند».

وی اضافه کرد: «در مجلس آینده یکسری افراد تند اصولگرا داریم که تعدادشان شاید به‌اندازه انگشتان دو دست باشد، اصلاح‌طلب تند هم داریم و اگر میانه‌روهای مجلس اعم از آقای عارف و آقای لاریجانی فضای مجلس را به دست تندها بدهند، دوباره جنگ و دعوا می‌شود».

گفته‌های آقای باهنر در حالی است که علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا گفته بود که «افراطی‌گری فرصت زیادی در مجلس آینده نخواهد داشت» و نیروهای «افراطی» در این مجلس تنها به «شکل نیرویی مزاحم عمل خواهند کرد».

با شکست فهرست اصولگرایان در تهران، اکثر اعضای جبهه پایداری از راهیابی به مجلس دهم بازماندند اما تعدادی از نامزدهای عضو این گروه از جمله؛ مجتبی ذالنوری و احمد امیرآبادی، از قم و جواد کریمی قدوسی از مشهد به مجلس راه یافته‌اند.

در مقابل اکثر چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شدند. با این حال اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کردند، و فهرست مورد حمایت‌شان همه سی کرسی پایتخت را از آن خود کرد.

در این میان، در حالی که هر دو گروه عمده اصلاح‌طلب و اصولگرا ادعا می‌کنند پیروز انتخابات هفتم اسفند بوده‌اند، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا گفته بود که از میان ۲۱۸ نامزدی که در مرحله اول به مجلس راه یافته‌اند، ۱۲۴ نفر، یعنی ۵۷ درصد، از ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هستند و ۷۱ کرسی در اختیار اصولگرایان است.

به گفته آقای مرعشی، ۲۳ نفر از افراد راه یافته به مجلس نیزمستقل هستند.

انتقاد از ماجرای «فهرست انگلیسی»

نایب رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت که تحلیل‌ها درباره دلایل شکست اصولگرایان «هنوز عمیق نیست و آنچه مطرح می‌شود، ارزیابی‌های اولیه است».

دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری در عین حال یکی از دلایل اصلی شکست اصولگرایان را «دو قطبی شدن فضای انتخابات» دانست و افزود که پس از «پیوستن اعتدالی‌ها به اصلاح‌طلبان، شرایط برای اصولگرایان سخت شد».

در برخی از حوزه های انتخابیه مجلس دهم از جمله تهران، اصلاح طلبان از تعدادی از چهره های نزدیک به علی لاریجانی، رئیس مجلس دهم حمایت کردند.

آقای باهنر در مصاحبه خود اقدامات اصولگرایان در جهت «تند کردن» فضای تبلیغات را به ضرر آنان دانست و ماجرای «فهرست انگلیسی» و «برجسته کردن آن توسط اصولگرایان» را از جمله اشتباهات این گروه خواند.

او تأکید کرد که گفته‌های مطرح شده در این باره «اصلاً درست نبود. چون تمام کسانی که با این فیلترهای شورای نگهبان تأیید می‌شوند، حتماً صلاحیت دارند».

در جریان انتخابات هفتم اسفند بسیاری از محافظه‌کاران فهرست مورد حمایت اکبرهاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و فهرست مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس را «لیست انگلیسی» نامیدند.

این ادعا‌ها و حملات از زمانی آغاز شد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۲۸ بهمن‌ماه مدعی شد که «رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید به فلانی رأی ندهید».

پیش از برگزاری انتخابات و در واکنش به این گونه حملات، اکبر هاشمی رفسنجانی «تعبیر لیست انگلیسی» را «توهین به فهم و شعور مردم ایران» دانسته بود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز این اتهام‌ها را به مثابه «کوچک کردن» ملت ایران توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG