لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۴

باهنر: ریاست عارف بر مجلس، زلزله‌ای برای اصولگرایان نخواهد بود


محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نهم که حاضر به حضور در رقابت‌های مجلس دهم نشد، پیش‌بینی کرده است که علی لاریجانی ریاست مجلس جدید را برعهده می‌گیرد، ولی می‌گوید اگر محمدرضا عارف هم رئیس شود «زلزله‌ای» برای اصولگرایان ایجاد نمی‌شود.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا که روز جمعه هفتم خرداد منتشر شده، گفته است که پس از مشخص شدن نتایج انتخابات هفتم اسفند هم پیش‌بینی می‌کرده علی لاریجانی رئیس مجلس دهم شود، و اکنون نیز در نظرش تغییری ایجاد نشده است.

علی لاریجانی که در انتخابات مجلس هشتم، به عنوان منتخب قم، راهی مجلس شد، برای دو دوره چهار ساله ریاست مجلس را بر عهده داشته و اگر بتواند دست کم برای سه سال دیگر کرسی ریاست را حفظ کند، رکورد اکبر هاشمی رفسنجانی را خواهد شکست.

آقای هاشمی رفسنجانی که از زمان پایان گرفتن دوران ریاست جمهوری‌اش در تابستان ۷۶، ریاست مجمع تشخیص مصلحت را برعهده داشته، برای ۱۰ سال بین سال‌های ۵۸ تا ۶۸، رئیس مجلس شورای اسلامی بود، اما پس از پیروزی در رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۶۸، که در میانه عمر مجلس سوم برگزار شد، ریاست مجلس را به مهدی کروبی واگذار کرد.

با این حال با توجه به راه‌یابی چشم‌گیر ائتلاف حامیان دوره، موسوم به فهرست امید، به مجلس دهم ممکن است راه دستیابی به کرسی ریاست چندان برای آقای لاریجانی هموار نباشد.

او در انتخابات هفتم اسفند و در حالی که حمایت اصولگرایان را برای نامزدی از قم با خود نداشت، مورد حمایت فهرست امید قرار گرفت، اما رقیبش برای صندلی ریاست محمدرضا عارف است که ریاست فراکسیون امید مجلس دهم را بر عهده دارد.

در این زمینه محمدرضا باهنر به ایسنا گفته است که در رقابت بر سر ریاست مجلس «هر دو طرف (عارف و لاریجانی) فعال هستند، و در بعضی جاها نبرد تن به تن وجود دارد».

این چهره اصولگرای مجالس گذشته، اضافه کرده که «فراکسیون‌ها جلسات متعددی تشکیل می‌دهند و رایزنی می‌کنند و از هر جلسه‌ای هم خبری بیرون می‌آید. در یک جلسه می‌گویند که مثلاً ۱۰۰ نفر حضور داشته‌اند و بعد تکذیب می‌شود، یا برعکس. چون ممکن است نمایندگان منتخب به جلسات مختلف سر بزنند که ببینند چه خبر است».

او نتیجه‌گیری کرده «چون ما هنوز حزب قطعی چارچوب‌دار نداریم، بنابراین اینکه همه نمایندگان مرز مشخصی داشته باشند، ندارند».

«عارف حتماً باید کاندیدای ریاست شود»

نایب رئیس مجلس نهم که ریاست «جبهه پیروان خط امام و رهبری» را به عنوان یکی از تشکل‌های اصولگرا بر عهده دارد، تأکید کرده که از نظر او «آقای عارف حتماً باید کاندیدا شود، چون اصلاً فعال سیاسی نمی‌تواند این گونه عقب‌نشینی کند».

او در عین حال گفته که حتی با ریاست عارف بر مجلس «زلزله‌ای برای ما ایجاد نمی‌شود» چراکه «ما ایشان را می‌شناسیم و در مجمع تشخیص با هم همکاری می‌کنیم».

آقای باهنر اضافه کرده، «طبق رصدی که من کرده‌ام، مجلس دهم می‌تواند بالقوه یک مجلس کارآمد، معتدل، کمک‌کار دولت در پاسخگویی به مطالبات مردم، ناظر بر دولت، و مجلسی کم‌تنش و پر کار باشد».

در روزهای اخیر محمدرضا عارف چهره اصلاح‌طلبی که رأی اول پایتخت را در انتخابات اخیر مجلس از آن خود کرد، در اظهار نظرهای متفاوتی تأکید کرده که از رقابت بر سر کرسی ریاست دست نمی‌کشد.

او از جمله در روزهای گذشته در گفت‌وگویی تفصیلی با ایسنا، ضمن استقبال از حضور «اشخاص میانه‌رو مثل لاریجانی» در مجلس دهم، یادآور شده بود که وظیفه خود می‌داند «به طور جدی» به عنوان کاندیدای ریاست مجلس حضور داشته باشد.

مجلس دهم از روز شنبه هشتم خرداد آغاز به کار می‌کند، و انتظار می‌رود در اولین روزهای آغاز به کار، تکلیف صندلی ریاست برای یک سال آینده تشکیل شود.

تا زمان تعیین هیئت رئیسه جدید، هیئت‌ رئیسه سنی عهده‌دار اداره مجلس خواهد بود که بر اساس گزارش ایسنا، عبدالرضا هاشم‌زایی منتخب تهران در نقش رئیس، مصطفی ذوالقدر منتخب میناب در نقش نایب رئیس، و سیده فاطمه حسینی منتخب تهران و سمیه محمودی منتخب شهرضا در نقش دبیران هیئت رئیسه، در ترکیب هیئت رئیسه سنی خواهند بود.

XS
SM
MD
LG