لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹

دادگاه بحرین یک نفر را به اعدام و ۲۲ تن را به حبس ابد محکوم کرد


پلیس بحرین در نزدیکی یک صحنه بمب‌گذاری در آذر ماه ۹۳/ این بمب‌گذاری به کشته شدن یک شهروند ۶۵ ساله بحرینی انجامید
پلیس بحرین در نزدیکی یک صحنه بمب‌گذاری در آذر ماه ۹۳/ این بمب‌گذاری به کشته شدن یک شهروند ۶۵ ساله بحرینی انجامید

دادگاه کیفری بحرین یک نفر را به اتهام عضویت در یک گروه «تروریستی» و کشتن یک نیروی پلیس و یک غیر نظامی، به اعدام و ۲۲ تن دیگر را به حبس ابد و لغو تابعیت بحرینی محکوم کرد.

این محکومان به تشکیل گروهی تروریستی، پیوستن به آن، کشتن یک نیروی پلیس و یک غیر نظامی، در اختیار داشتن اسلحه و مواد منفجره با اهدافت تروریستی، تجمع و آشوب، متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی بحرین (بنا)، احمد حمادی رئیس دادستانی جرایم تروریستی گفته است: «دادگاه متهم ردیف اول را به اعدام محکوم کرد و دیگر متهمان به حبس ابد محکوم شدند».

او افزود: «برپایه حکم دادگاه، تابعیت همه محکومان لغو می‌شود و متهمان ردیف‌های دوم، سوم و چهارم، به پرداخت ۲۰۰ هزار دینار بحرینی (حدود ۵۳۰ هزار دلار) جریمه شده‌اند».

این گزارش اشاره‌ای به نام‌های متهمان نکرده است.

بنا بر این گزارش، پرونده به ۱۰ آذرماه ۱۳۹۳ باز می‌گردد به نیروهای پلیس گزارش رسید شیئی عجیب در کنار پاسگاه نیروهای ویژه پلیس در منطقه دمستان کار گذاشته شده است.

این گزارش می‌افزاید پس از حضور نیروهای پلیس در محل، این شیء که یک بمب بود، منفجر شد که به کشته شدن یکی از نیروهای پلیس انجامید.

انفجار دوم در‌‌ همان روز در نزدیکی مسجد زین‌العابدین در منطقه کرزکان روی داد که به زخمی شدن یک شهروند بحرینی کهن سال و یک شهروند از تابعیت آسیایی انجامید. مرد کهنسال در اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان جان خود را از دست داد.

این گزارش ادامه داده است: «سازمان اطلاعات بحرین در تحقیقات خود به این نتیجه رسید که عاملان دو حادثه یک مجموعه هستند. همچنین مشخص شد که این افراد اقدام به تشکیل گروهی تروریستی کرده‌اند که در ساخت بمب به منظور هدف قرار دادن نیروهای پلیس و آسیب رسیدن به خودروهای آن‌ها، تخصص دارد».

احکام یاد شده در این پرونده یک روز پس از آن صادر می‌شود که شعبه چهارم دادگاه کیفری این کشور، ۲۹ تن را به اتهام دست داشتن در انفجار بمبی که به کشته شدن یک نیروی پلیس در سال گذشته انجامید، به پنج تا بیست و پنج سال زندان محکوم کرده بود. برپایه این حکم همچنین تابعیت بحرینی دو تن از محکومان لغو می‌شود.

بنا به گفته رئیس دادستانی جرایم تروریستی بحرین، این پرونده به انفجاری باز می‌گردد که دی ماه گذشته روی داد و یک نیروی پلیس را کشت، چند تن دیگر را زخمی کرد و به خودروهای گشت‌زنی آن‌ها آسیب رساند.

بحرین از سال ۱۳۹۰ شاهد نا‌آرامی است. پس از آغاز انقلاب‌ها در برخی از کشورهای عربی که به «بهار عربی» معروف شد، اکثریت شیعه بحرینی با خواست انجام اصلاحات و اعطای نقش بیشتری در حکومت داری به آن‌ها، دست به تظاهرات زدند. آن‌ها دولت بحرین را که توسط اقلیت سنی مذهب مدیریت می‌شود، به تبعیض مذهبی علیه خود متهم می‌کنند.

دولت بحرین اما هر گونه تبعیض علیه شیعیان را رد کرده و جمهوری اسلامی ایران را به تحریک اعتراض‌ها در این کشور متهم می‌کند.

با وجود فرو نشاندن اعتراض‌های خیابانی اما مناطق مختلقی از بحرین از جمله روستاهای شیعه نشین، شاهد خشونت و جنگ و گریز میان نیروهای امنیتی و معترضان است.

همچنین چندین بار نیروهای پلیس هدف حملاتی با بمب‌های دست ساز یا تیراندازی قرار گرفتند شماری از آن‌ها کشته شدند. در این درگیری‌ها، ده‌ها تن از مخالفان هم جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG