لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

بهمن کیارستمی: برای دسترسی به گزارش نظام پزشکی، ناچار از شکایت هستیم


بهمن کیارستمی در مراسم ترحیم پدرش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ ۲۲ تیر ۹۵
بهمن کیارستمی در مراسم ترحیم پدرش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان/ ۲۲ تیر ۹۵

فرزند عباس کیارستمی خبر داد که خانواده این کارگردان سرشناس ایرانی، برای دستیابی به گزارش سازمان نظام پزشکی از پرونده پدرشان، «علی‌رغم میل باطنی» از بیمارستان جم و پزشک معالج آقای کیارستمی شکایت خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بهمن کیارستمی روز دوشنبه ۲۵ مرداد، گفت که «تنها راه» برای اطلاع از محتوای گزارش سازمان نظام پزشکی درباره پرونده فوت پدرش طرح شکایت از بیمارستان و پزشک معالج است.

آقای کیارستمی همچنین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا تأکید کرد که سازمان نظام پزشکی با وجود دستور وزیر بهداشت قصد ندارد، «شفاف و روشن پاسخگوی شبهات پرونده باشد».

او خبر داد که در جلسه روز یکشنبه کمیسیون تخصصی سازمان نظام پزشکی به خانواده آقای کیارستمی اطلاع داده شده که بدون طرح شکایت نمی‌توانند به جزییات پرونده او دسترسی پیدا کنند.

عباس کیارستمی، کارگردان سرشناس سینمای ایران در جهان، دوشنبه ۱۴ تیرماه و در حالی که برای ادامه معالجه خود از ایران به فرانسه رفته بود، در پاریس درگذشت.

قرار شده یک کمیسیون ۳۰ نفره با بررسی پرونده پزشکی آقای کیارستمی، قصور احتمالی در روند درمان او را بررسی کند.

در همین حال سیامک مره‌صدق، ناظر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در کمیته بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی، غیبت پزشک معالج اصلی در تمام طول مدت درمان این کارگردان سینمای ایران را «تخلف حرفه‌ای» توصیف کرده است.

آقای مره‌صدق روز شنبه گفته بود که عباس کیارستمی بعد از عمل پولیپ ‌روده، دچار عارضه خون‌ریزی ناشی از عمل شد اما عمل دوم برای کنترل خون‌ریزی «با سه روز تأخیر» انجام شد.

از احمد میر به عنوان پزشک اصلی آقای کیارستمی در بیمارستان «جم» نام برده می‌شود که تاکنون حاضر نشده درباره جزئیات این پرونده پزشکی، گزارشی به رسانه‌ها ارائه کند.

در همین حال بهمن کیارستمی در یادداشتی در شماره روز یکشنبه ۲۴ مرداد روزنامه شرق، خبر داد که سازمان پزشکی قانونی در اردیبهشت امسال در«دادخواستی» اعلام کرده بود که احمد میر به دلیل «تأخیر در انجام اقدامات درمانی مناسب» در درمان یک بیمار «مرتکب قصور شده است».

بر اساس این گزارش، سازمان پزشکی قانونی «ارزش» این «قصور» را «به میزان ٢٥ درصد دیه کامل انسان تعیین» کرده بود.

بهمن کیارستمی در ادامه مطلب خود این «دادخواست» سازمان پزشکی قانونی را اینگونه توصیف کرده که «پرداخت این ٢٥ درصد دیه تقریباً مشابه یک تصادف رانندگی است که در آن راننده مقصر یکی از کوپن‌های بیمه‌اش را از بیمه‌نامه‌اش جدا می‌کند و به زیان‌دیده می‌دهد».

او اضافه کرد: «اما اگر در حکم اعضای کمیسیون سازمان پزشکی قانونی برای شکایتی که درست پیش از شروع درمان کیارستمی مطرح شده بود، دکتر احمد میر فقط یک سال از انجام عمل جراحی منع شده بود، حالا کیارستمی داشت فیلمی را که در چین ساخته بود تدوین می‌کرد».

محسن تدین‌فر، رئیس بیمارستان جم، روز سه‌شنبه پنجم مرداد اعلام کرده بود که احمد میر «به علت مسافرت» در عمل جراحی کیسه صفرای این کارگردان برجسته ایرانی حضور نداشته است اما تشخیص «قصور» پزشکی در این پرونده در صلاحیت سازمان نظام پزشکی است.

در همان روز بهمن کیارستمی در واکنش به این سخنان گفته بود که جراح پدرش نه در عمل جراحی کیسه صفرا و نه جراحی «چهارم» او حضور نداشته و همچنین «هیچ متخصص عفونی» در روند درمان او شرکت نداشته است.

برخی از رسانه‌ها نیز خبر داده بودند که پزشک آقای کیارستمی بدون شناخت از شهرت بیمارش، عمل جراحی او را به دستیار خود سپرده است.

بهمن کیارستمی همچنین در یادداشت خود در روزنامه شرق نوشت که وقتی به استناد مطالب روزنامه‌ها «اهمیت» پدرش را به پزشک معالج او یادآوری کرده، آقای میر به او گفته که «اجازه بدین خیالتون رو راحت کنم. بنده نه این روزنامه‌ها رو می‌خونم و نه برام اهمیتی داره که چی می‌نویسن...».

مرگ جنجال برانگیز عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی موضوع «خطای پزشکی» را در جامعه ایران بر سر زبان‌ها انداخته و کمپینی نیز با این عنوان در فیس‌بوک ایجاد شده که بازتاب‌های زیادی داشته است.

در اوائل مرداد ماه خبرگزاری ایسنا در گزارشی یادآوری کرد که بر اساس آمار‌های سازمان پزشکی قانونی، میزان محکومیت پزشکان از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ رو به افزایش بوده است.

XS
SM
MD
LG