لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

حضور ۵۰ هزار نیروی بسیجی در رزمایش دفاعی امنیتی اقتدار ثارالله


سپاه پاسداران رزمایشی دو روزه را با نام «رزمایش بزرگ اقتدار ثارالله» و با شرکت «۵۰ هزار نیروی بسیج» از عصر روز چهارشنبه ۱۱ شهریور آغاز کرد. هدف از این رزمایش «نمایش آمادگی‌‌های دفاعی و امنیتی برای مقابله با تهدیدات احتمالی» اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، «نمایش اقتدار و وحدت»، «ارتقای سطح امنیت و آرامش جامعه» و «بازدارندگی در برابر دشمنان» از دیگر اهداف این رزمایش ذکر شده است.

محمد کوثری، نماینده تهران در مجلس و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران روز سه‌شنبه گفته بود که این رزمایش «به دشمنان نشان می‌‌دهد»، سپاه پاسداران و بسیج در «کوتاه‌‌ترین مدت»، فرمان آیت‌الله علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را اجرا می‌‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی قبل و پس از توافق اتمی وین بار‌ها از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خواسته است که آمادگی خود را افزایش دهند، و از جمله روز سه‌شنبه در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی ارتش ایران تأکید کرده بود که «آمادگی‌ها و گزینه‌های خود را برای مقابله با انواع تهدیدات، به طور دائم ارتقا» دهند.

آیت‌الله خامنه‌ای در آذر ماه ۹۳ نیز از نیروهای مسلح ایران خواسته بود، آمادگی خود را بدون در نظر گرفتن آنچه که او «محاسبات سیاسی» خواند، مرتباً افزایش دهند.

در همین حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز سه‌‌شنبه دهم شهریور، در یک نشست خبری گفته بود که این نهاد و ارتش تا پایان سال، ۲۰ رزمایش را «از جمله رزمایش‌های زمینی، دریایی، هوایی و امنیتی در دست اجرا دارند».

این اظهارات کمتر از دو هفته پس از آن بود که امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از برگزاری «رزمایش بزرگ موشک‌های بالستیک سپاه» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

فرمانده نیروی زمین ارتش جمهوری اسلامی نیز چندی پیش اعلام کرد که ایران تا پایان سال ۹۴، شش رزمایش تخصصی از جمله یک رزمایش موشکی برگزار خواهد کرد.

از میان شش رزمایش مورد اشاره فرمانده نیروی زمینی ارتش، یک رزمایش قرار است در مهرماه در غرب ایران برگزار شود، گرچه سرتیپ پوردستان اشاره بیشتری به جزئیات مرتبط با این رزمایش نکرده بود.

این فرمانده ارشد نظامی همچنین گفته بود که نیروی زمینی ارتش رزمایش دیگری در آبان ماه و آذرماه در شرق کشور برگزار خواهد کرد.

با این حال او اشاره کرد که «هیچ تهدیدی در شرق کشور نداریم و توانمندی ما در حدی است که هر تهدیدی را در نطفه خفه می‌کند».

XS
SM
MD
LG