لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

حادثه پلاسکو؛ طرح ۱۹ عضو شورای شهر برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب


۱۹ عضو شورای شهر تهران طرح دو فوریتی را برای تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» در مورد حادثه پلاسکو تقدیم هیئت رئیسه کرده‌اند اما گزارش شده امضای ۱۲ عضو شورا از جمله مهدی چمران، زیر این طرح نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، این طرح در جلسه روز یکشنبه ۱۰ دی ماه شورای شهر تهران ارائه شده و در جلسه آینده شورا به رأی گذشته خواهد شد.

در صورت تصویب این طرح، دو عضو شورای شهر، یک نماینده مجلس، نماینده شهردار تهران، نماینده استانداری تهران، یک حقوقدان به انتخاب کانون وکلا، یک متخصص به انتخاب سازمان نظام مهندسی، یک متخصص آتش‌نشانی به انتخاب شورای شهر، یک متخصص آتش‌نشانی به انتخاب خانواده آتش‌نشانان کشته شده، یک نماینده از کسبه پلاسکو، و یک نماینده از رسانه‌ها به انتخاب وزارت ارشاد، اعضای «کمیته حقیقت‌یاب» حادثه پلاسکو خواهند بود.

ارائه گزارش درباره دلایل این حادثه و سهم سازمان‌های مختلف در بروز آن و ارائه گزارش درباره تجهیزات آتش‌نشانی، مصوبات شورای شهر درباره بودجه آتش‌نشانی و میزان اجرای آنها، از جمله وظایف این کمیته خواهد بود.

این کمیته در صورت تشکیل باید گزارش نهایی خود را علاوه بر شورای شهر به قوه قضائیه و کمیته «بررسی ملی» که از سوی رئیس‌جمهور ایران تشکیل شده، ارائه دهد.

در ترکیب امضا کنندگان این طرح اعضای اصلاح‌طلب و برخی از اعضای اصولگرای شورای شهر دیده می‌شوند.

احمد مسجدجامعی، ولی‌الله شجاع پوریان، غلامرضا انصاری، احمد حکیمی‌پور، مجتبی شاکری، رحمت‌الله حافظی، مرتضی طلایی، اقبال شاکری، پرویز سروری، اسماعیل دوستی، محمد حقانی، محسن سرخو، محمد سالاری، احمد دنیامالی، عبدالحسین مختاباد، محمد مهدی تندگویان، علیرضا دبیر و هادی ساعی این طرح را امضا کرده‌اند.

با بررسی نام اعضای شورای شهر تهران مشخص می‌شود که مهدی چمران، معصومه آباد، محسن پیرهادی، رضا تقی‌پور، عباس جدیدی، فاطمه دانشور، الهه راستگو، حسین رضازاده، علی صابری، حبیب کاشانی، عبدالمقیم ناصحی و ابوالفضل قناعتی این طرح را امضا نکرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز شنبه هیئت ویژه‌ای را متشکل از چهره‌های دانشگاهی با تخصص عمران، بیمه، حقوق، و مدیریت شهری، مأمور تهیه گزارشی ملی درباره حادثه پلاسکو کرده بود و اولین نشست این هیئت روز یکشنبه برگزار شده است.

برخی از اعضای شورای شهر تهران و امیر حسین‌آبادی، رئیس کانون وکلای دادگستری، علت این حادثه را «بی‌توجهی» مالک ساختمان پلاسکو «در نگهداری، تعمیر یا اقدام نسبت به ملک» دانسته‌اند.

مالک ساختمان پلاسکو بنیاد مستضعفان، از نهادهای اقتصادی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، است و در روزهای گذشته برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که شهرداری تهران به همین دلیل از پلمب آن خودداری کرده است.

برخی از اعضای شورای شهر نیز به نقل از هیئت امنای ساختمان پلاسکو اعلام کرده‌اند که سازمان آتش‌نشانی تنها «یک بار» این ساختمان را بازرسی و اعلام کرده که «تأسیسات ساختمان برای مقابله با بحران قابل قبول است، اما پلکان آتش‌نشانی ندارد».

در همین حال بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی برخی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکرهای ۱۶ آتش‌نشان حادثه ساختمان پلاسکو در روز دوشنبه شعار «قالیباف، استعفا» سر داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، برگزارکنندگان این مراسم با قراردادن تعداد زیادی بلندگو در مسیر برگزاری مراسم تلاش کرده بودند که صدای معترضان شنیده نشود.

برخی از کاربران شبکه های اجتماعی نیز از حضور گسترده نیروهای امنیتی در این مراسم خبر داده‌اند.

در عین حال آن طور که خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داده، دست کم ۸۸ نفر «به دلیل ضعف و بی‌حالی ناشی از ازدحام جمعیت» در این مراسم مصدوم شده‌اند اما بیشتر آنها به صورت سرپایی معالجه شده‌اند و تنها چهار تن به بیمارستان منتقل شده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیام خود به مناسبت حادثه پلاسکو اعلام کرده بود که «همه تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت‌‌دهی شود» و «رسیدگی به علل حادثه مسئله بعدی است».

او روز یکشنبه نیز در پیام دوم خود به مناسبت این حادثه نیز نیز اشاره‌ای به شناسایی مقصران احتمالی حادثه پلاسکو نشده است.

در همین حال برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با یادآوری پیام رهبر جمهوری اسلامی درباره حادثه تصادف دو قطار در سمنان که در آن خواستار شناسایی مقصران حادثه شده بود، از پیامهای آیت‌الله خامنه‌ای درباره حادثه پلاسکو انتقاد کرده بودند.

XS
SM
MD
LG