لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

«سه لایه دفاعی امنیتی» در مناطق نفتی ایران تشکیل می‌شود


از ابتدای خرداد ماه بیش از ۱۰ حادثه آتش‌سوزی و انفجار در سطح صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به ثبت رسیده است.
از ابتدای خرداد ماه بیش از ۱۰ حادثه آتش‌سوزی و انفجار در سطح صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به ثبت رسیده است.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره حمله سایبری به تعدادی از تأسیسات پتروشیمی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران خبر داد که «لایه‌های ایمنی، امنیتی و دفاعی» در مناطق نفتی از جمله اهواز، ماهشهر، عسلویه و خارک «با ساختاری نوین» تشکیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامرضا جلالی روز یکشنبه ۱۱ مهر، در نشستی با مسئولان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه گفت: «با توجه به بروز برخی از تهدیدات برای جلوگیری از وقوع بحران، آمادگی نیروها و تجهیزات و قدرت بازدارندگی پیش‌بینی‌های لازم انجام شود».

آقای جلالی تأکید کرد که برای مقابله با «تهدیدات نظامی، تروریستی‌، سایبری‌، فرآیندی و طبیعی» باید «راهکارهای لازم اندیشیده شود».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

او با اشاره به تشکیل «سه لایه ایمنی، امنیت و دفاع» در تأسیسات پارس جنوبی افزود: «در سازمان پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با تعیین فرمانده ارشد برای چهار منطقه جنوب شامل اهواز، ماهشهر، عسلویه و خارک در‌صدد هستیم تا سه لایه امنیتی یاد شده را با یک ساختار نوین در آن مناطق داشته باشیم».

پس از بروز حادثه در تعدادی از مجتمع‌های پتروشیمی در ایران، گزارش‌هایی درباره احتمال خرابکاری دراین تأسیسات منتشر شده بود.

در این زمینه آقای جلالی روز ششم شهریور حمله سایبری به بعضی از مجتمع‌های پتروشیمی را تأیید کرده و گفته بود که در بازرسی‌های سازمان پدافند غیرعامل در یکی از دو مجتمع پتروشیمی ویروس‌هایی که به صورت غیرفعال وجود داشت، کشف شده است.

او در آن زمان گفته بود که «ویروس‌ها مجمتع‌های پتروشیمی را آلوده کرده بودند و دستورات غیرمعمول نرم‌افزارهای ویروسی می‌تواند خطرناک باشد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه اول مهر با اشاره به آتش‌سوزی‌های پیاپی در پتروشیمی‌های ایران گزارش داده بود که تداوم این حوادث احتمال سوء‌ظن به هک شدن سیستم‌های پتروشیمی و خرابکاری‌های نرم‌افزاری در ایران را افزایش داده است.

این در حالی است که علی‌محمد بساق‌زاده، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، روز دوشنبه ۱۸ مرداد، گفته بود که منشأ بیشتر حوادث اخیر در مجتمع‌های پتروشیمی «فنی» است.

بر اساس گزارش‌ها، از ابتدای خرداد ماه بیش از ۱۰ حادثه آتش‌سوزی و انفجار در سطح صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران به ثبت رسیده که در جریان این حوادث در کنار خسارت‌های سنگین مالی، چندین نفرکشته و مصدوم و یا دچار سوختگی شدید شده‌اند.

XS
SM
MD
LG