لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۶

کلینتون: رفتار تحریک‌آمیز ایران، می‌تواند توافق اتمی را خدشه‌دار کند


هیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون، نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، می‌گوید «رفتار تحریک‌آمیز» ایران می‌تواند توافق اتمی با ایالات متحده را خدشه‌دار کند، و در این صورت بهتر است گزینه نظامی، «از روی میز برداشته نشود».

خبرگزاری رویترز، شامگاه یکشنبه ۱۵ آذر، اظهارات خانم کلینتون را در فوروم واشینگتن که به میزبانی مؤسسه بروکینگز برگزار شده بود عنوان کرد.

در گزارشی که از این سخنان مخابره شده، اشاره بیشتری به مواضع خانم کلینتون در مورد ایران نشده اما، این نامزد پیشتاز حزب دموکرات پیشتر در نشست شورای روابط خارجی آمریکا تأکید کرده بود که تمرکز بر نبرد با داعش، از فشار بر ایران برای انجام تعهداتش در موضوع هسته‌ای نخواهد کاست.

او همچنین گفته بود که نمی‌توان به ایران و گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به عنوان چالش‌هایی مجزا نگاه کرد و افزایش اعتماد به نفس هم‌پیمانان عرب ایالات متحده و همزمان افزایش بهای «رفتار بد ایران»، تأثیر بهتری بر نبرد علیه «حکومت اسلامی» می‌گذارد.

در این زمینه خانم کلینتون حتی به طرحی اشاره کرده بود که در ماه سپتامبر ارائه کرده و هدف از آن اقدام علیه افزایش «نفوذ ایران در منطقه» و علیه «گروه‌های تروریستی نیابتی مانند حزب‌الله [لبنان] و حماس» بوده است.

بهبود روابط با اسرائیل

اما در دیگر سو، در مورد اسرائیل خانم کلینتون گفته است که او [در صورت انتخاب] روابط کشورش با اسرائیل را یک گام به جلو خواهد برد.

خانم کلینتون در این باره گفته است که او در مقام رئیس‌جمهور آمریکا، در نخستین روز کاری‌اش، «از نخست‌وزیر اسرائیل برای سفر به آمریکا دعوت می‌کند، تا روی تقویت و استحکام روابط نظامی دو جانبه کار کنند».

این گفته‌ها در حالی که روابط آمریکا و اسرائیل، به‌ویژه در رابطه با نحوه مواجهه با ایران و برنامه اتمی‌اش، سال‌های پرتنشی را از سر گذرانده است و رهبران دو کشور پس از بیش از یک سال امتناع از دیدار دوجانبه، به تازگی در آبان ماه با یکدیگر دیدار داشتند.

چرا «اسلام رادیکال» نه؟

در رویدادی مستقل، شبکه خبری سی‌ان‌ان، اظهارات هیلاری کلینتون در برنامه «این هفته» در تلویزیون ای‌بی‌سی را بازتاب داده که در آن خانم کلینتون توضیح می‌دهد چرا مایل نیست از لفظ «اسلام رادیکال» استفاده کند.

وزیر خارجه پیشین آمریکا در این برنامه تلویزیونی گفته است که از لفظ «اسلام رادیکال» استفاده نخواهد کرد چرا که «گویی [با چنین کاری] علیه مذهب اعلام جنگ کرده‌ایم».

به گفته خانم کلینتون، «این بی انصافی و بی عدالت در حق اکثر مسلمانان امریکا و جهان که انسان‌های صلح‌طلبی هستند، است».

او همچنین گفته است که [استفاده از چنین لفظی] «به بنا کردن جنگ بین تمدن‌ها کمک می‌کند که در واقع ابزاری استخدامی برای داعش و دیگه جهادگران افراطی است که از این [ایده] استفاده می‌کنند که بگویند ما در حال جنگ علیه غربیم، پس به ما بپیوندید».

سی ان ان توضیح داده است که از زمان حملات پاریس، خانم کلینتون، همچون باراک اوباما و دیگر نامزدهای دموکرات، با این انتقاد مواجه بوده که چرا برای اشاره به حملات داعش در پاریس، از لفظ «ترورسیم رادیکال اسلامی» استفاده نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG