لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۵

تشییع پیکر آیت‌الله منتظری؛ موسوی و کروبی در قم


پیکر آیت‌الله منتظری در میان خیل هوادارنش در قم
پیکر آیت‌الله منتظری در میان خیل هوادارنش در قم
پیکر آیت‌الله منتظری، مرجع شیعه در میان انبوه هواداران در قم تشییع و خاکسپاری شد و گزارش‌ها از شهر قم حاکی است که مهدی کروبی و میرحسین موسوی رهبران معترضان در میان انبوه تشییع‌کنندگان آیت‌الله منتظری حضور داشته‌اند.

گزارش‌های نیمه رسمی از محل برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله منتظری حاکی از آن است که پس از پایان مراسم که بر اساس تخمین‌ها صدها هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، هزاران نفر از مردم در خیابان‌های اطراف حرم فاطمه معصومه، محل خاکسپاری، دست به راهپیمایی زدند و درگیری‌هایی هم بین تظاهرکنندگان و نیروهای دولتی گزارش شده است.

تظاهرکنندگان همچنین شعارهایی در حمایت از جنبش سبز ایران و در دفاع از آیت‌الله منتظری سر داده‌اند.

یک شاهد عینی به رادیو فردا گفت که ازدحام جمعیت در مسیر تشییع آیت‌الله منتظری به حدی بود که عبور خودروی حامل پیکر وی، بارها با مشکل روبه‌رو شد.

این شاهد عینی گفت که جمعیت زیادی از هواداران و علاقه‌مندان به آیت‌الله منتظری برای شرکت در مراسم تشییع از شهرهای مختلف به قم آمده بودند.

در میان تظاهرکنندگان، بسیاری از چهره‌های سیاسی پیشین جمهوری اسلامی، از جمله آیت‌الله طاهری اصفهانی حضور داشتند و گزارش‌های حاکی که میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم در میان تشییع‌کنندگان بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های نیمه‌رسمی میرحسین موسوی یکشنبه شب وارد قم شد و به بیت آیت‌الله منتظری رفت. این گزارش‌ها همچنین تأیید می‌کنند که مهدی کروبی نیز شب گذشته وارد قم شده است تا در مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری حضور یابد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در میان تشییع‌کنندگان آیت‌الله منتظری
این دو نامزد معترض به نتایج انتخابات که در ماه‌های اخیر از رهبران اعتراض‌های مردمی بودند، روز گذشته در بیانیه‌ای مشترک، ضمن اعلام عزای عمومی در روز دوشنبه، از مردم خواستند تا در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری شرکت کنند.

همزمان از قم خبر می‌رسد که با پایان یافتن مراسم تشییع آیت‌الله منتظری، اجتماع هواداران آیت‌الله منتظری رنگ و بوی سیاسی بیشتری به خود گرفته است و تشییع‌کنندگان این مرجع حامی جنبش اصلاح‌طلبی، اقدام به سر دادن شعارهای سیاسی می‌کنند.

همچنین خبرها حاکی از آن است که با پایان یافتن مراسم تشییع رفته رفته بر شمار نیروهای پلیس در شهر قم افزوده می‌شود.

علاوه بر رهبران معترضان و مراجع و چهره‌های برجسته سیاسی، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم روز یکشنبه در پیامی درگذشت آیت‌الله منتظری را تسلیت گفت و برخی سایت‌های خبری نوشتند که در زمینه برگزاری مناسب مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله منتظری، توصیه‌هایی از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان مربوطه صورت گرفته است.

با این حال انتشار این خبر باعث نشد که راهپیمایان معترض در شهرهای نجف‌آباد و قم، از سر دادن شعار علیه مقامات کنونی جمهوری اسلامی، به‌ویژه آیت‌الله خامنه‌ای دست بر دارند.

یک شاهد عینی در نجف‌آباد به رادیو فردا گفت که آموزش و پرورش این شهر، مدارس تمام مقاطع تحصیلی را در روز دوشنبه تعطیل اعلام کرده و بازار نجف‌آباد هم مانند روز یکشنبه یکپارچه تعطیل است.

وی گفت که مردم برای شرکت در مراسمی که امروز در شهر زادگاه آیت‌الله منتظری برگزار خواهد شد، به سمت باغ ملی نجف‌آباد رفته‌اند و قرار است پس از اجتماع در باغ ملی به راهپیمایی در سطح شهر اقدام کنند.

وی همچنین گفت که گروه‌هایی از مردم نجف‌آباد و شهرهای اطراف برای شرکت در مراسم خاکسپاری و بزرگداشت آیت‌الله منتظری به قم رفته‌اند.

قرار است بعد از ظهر دوشنبه علاقه‌مندان به آیت‌الله منتظری در مسجد اعظم قم گرد هم آیند و به بزرگداشت این مرجع تقلید شیعه بپردازند.
XS
SM
MD
LG