لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

پیامدهای برقراری دوباره ارتباط بانک‌های ایرانی با سامانه سوئیفت


در پی توافق هسته‌ای، عملیاتی شدن برنامه جامع مشترک موسوم به برجام و لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خبرگزاری مهر روز یکشنبه به نقل از ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی نوشت که از روز دوشنبه دوازدهم بهمن ماه ارتباطات پولی و مالی ۹ بانک ایرانی مجد دا به شبکه سوئیفت بر قرار می‌شود.

کامران دادخواه استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در بوستون آمریکا درباره اهمیت اتصال دوباره بانک‌های ایرانی به شبکه سوئیفت به رادیو فردا می‌گوید این رویداد هم هزینه نقل و انتقالات پولی و مالی را پایین می‌آورد و هم از فساد جلوگیر می‌کند.

جمشید اسدی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در پاریس هم به رادیو فردا می‌گوید لغو تحریم‌ها به هر شکلی که باشد، به نفع ایران است.

پایان تحریم های بانکی ایران توسط سامانه سویفت
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

انجمن مخابرات مالی بین بانکی جهان گسترموسوم به سوئیفت شرکتی بلژیکی متعلق به بانک‌های بزرگ بین‌المللی است که از سال ۱۹۷۳ میلادی مطابق با قوانین اتحادیه اروپا، خزانه‌داری آمریکا و بانک‌های مرکزی چند قدرت اقتصادی دیگر در بروکسل راه‌اندازی شد.

هم اکنون بیش از ۹ هزار بانک و مؤسسه مالی از ۲۰۰ کشور جهان از امکانات سوئیفت بهره‌مندند و نهادهای مالی و بانک‌های ایرانی هم تا پیش از تحریم‌ها از این سامانه، برای نقل و انتقالات ارزی خود به ویژه در حوزه تجارت نفت از آن بهره‌مند بود.

در پی بالاگرفتن اختلاف‌ها میان ایران و کشورهای غربی بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، سوئیفت روز بیست و پنجم اسفند ۱۳۹۰ در بیانیه‌ای مطبوعاتی به پیروی از تصمیم اتحادیه اروپا هرگونه ارائه خدمات ارتباطی به بانک‌ها و مؤسسات مالی ایرانی تحت تحریم را قطع کرد.

XS
SM
MD
LG