لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

اعتراض اصولگرایان به پیوستن به نهاد مبارزه با پول‌شویی


در ادامه درگیری‌ها بر سر پیوستن ایران به کارگروه مالی مبارزه با پولشویی روز یکشنبه خبرگزاری‌های نزدیک به اصولگرایان با انتشار خبرهایی نه چندان تازه در مخالفت با این مسئله، این مخالفت‌ها را برجسته کردند.

خبرگزاری فارس به نقل از محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی، حسین قدیانی که فارس از او به عنوان رئیس سازمان بسیج علمی کشور نام می‌برد و سعید یاری که به نوشته فارس رئیس کمیته هسته‌ای جبهه اصلاح‌طلبان است، پیوستن به نهاد مبارزه با پول‌شویی و کمک مالی به سازمان‌های تروریستی موسوم به FATF را «خیانت به عزت کشور و بدتر از کاپیتولاسیون» خواند.

خبرگزاری تسنیم هم از مخالفت غلامعلی حداد عادل می‌نویسد که می‌گوید «مردم تحقیری مثل قرارداد FATF را تحمل نمی‌کنند». همین خبرگزاری از مخالفت ابراهیم کارخانه‌ای رئیس کمیته هسته‌ای نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و محسن کوهکن نماینده لنجان در مجلس خبر می‌دهد.

این در حالی است که کیهان پیوستن به FATF را «تیشه زدن به ریشه اقتصاد و امنیت ملی» ارزیابی می‌کند و رجا نیوز هم ارائه نکردن خدمات ارزی بانک‌های ملت و سپه به قرارگاه خاتم‌الانبیا را «خود تحریمی» می‌خواند و می‌نویسد که «اینها نخستین تبعات پذیرش قرارداد FATF است».

ناصر لارگانی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، هم روز یکشنبه از ابلاغیه برخی از بانک‌ها در مورد لزوم خروج حساب‌های قرارگاه‌های اقتصادی سپاه از بانک‌ها برای پیوستن آنها به معاهده FATF انتقاد کرد.

گزارش جواد کوروشی از اختلاف بر سر پیوستن به گروه کار مبارزه با پول شویی
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:00 0:00
لینک مستقیم

استدلال مخالفین با پیوستن ایران به FATF این است که از یک طرف دیگر نمی‌شود به سازمان‌هایی مانند حزب‌الله لبنان کمک کرد و از طرف دیگر ایران مجبور می‌شود «اسرار ملی» خود را در اختیار این نهاد قرار دهد.

عباس عراقچی معاون وزارت خارجه در ۲۱ تیرماه سال جاری در گفت‌وگو با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسش مجری در باره سازمان‌ها و اشخاصی که نامشان در فهرست تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، گفت کمک به این سازمان‌ها و اشخاص الزاماً نباید از راه بانک‌ها و سیستم بانکی باشد.

در پاسخ به این انتقاد که «اسرار ملی» در اختیار «بیگانگان» قرار می گیرد هم ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی به شبکه خبر جمهوری اسلامی می‌گوید قرار نیست اطلاعات غیرمتعارفی به این نهاد داده شود.

پرسش این است که چرا اصولگرایان با این شدت به پیوستن به FATF مخالفت می‌کنند. به باور مهدی مهدوی آزاد روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسایل سیاسی ایران مقیم آلمان اصولگرایان به پنج دلیل با این مسئله مخالف هستند.

فریبرز رئیس دانا کارشناس اقتصادی در تهران هم به رادیو فردا می‌گوید پیوستن به اقتصاد و نظام بانکی جهانی الزاماتی باخود دارد که ایران مجبور به قبول آن است.

کارگروه مالی مبارزه با پولشویی نهادی است که در سال ۸۹ میلادی بنیانگذاری شد و مقر آن در پاریس است. ۳۳ کشور و نهاد بین‌المللی عضو این نهاد هستند، و وظیفه آن مبارزه با پولشویی در سطح جهان و جلوگیری از تأمین منابع مالی سازمان‌های تروریستی است.

XS
SM
MD
LG