لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸

افزایش حملات اصولگرایان به هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی


فعالیت و سخنرانی اصولگرایان در شهر‌های مختلف ایران در نقد دولت٬ اصلاح‌طلبان٬ اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی در فاصله کمتر از ۲۲ روز مانده به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شدت یافته است.

محمد یزدی٬ رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز پنجشنبه (۱۵ بهمن‌ماه) در قم گفت که مجلس خبرگان جای «جناح‌بازی»٬ «سیاسی‌کاری»٬ «جوان‌گرایی» و «پیران از کارافتاده» نیست.

آقای یزدی افزود: «کسی که به مجلس خبرگان می‌آید باید فقیه، زمان‌شناس، مکان‌شناس باشد و در برابر فتنه‌ها ایستادگی داشته باشد».

این اظهارات رئیس مجلس خبرگان رهبری کنایه‌ای مستقیم به اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی است و در مخالفت با حضور آن‌ها در ترکیب آینده مجلس خبرگان رهبری بیان شده است.

برخی حامیان علی خامنه‌ای می‌گویند هاشمی رفسنجانی به دلیل «کهولت سن» و حسن خمینی به علت «جوانی» گزینه‌های مناسبی برای عضویت در مجلس خبرگان رهبری نیستند.

احمد خاتمی٬ عضو هیات‌ رئیسه مجلس خبرگان رهبری نیز هفته گذشته گفته بود این مجلس جای «جوانان» و افراد «ناپخته» نیست٬ اما ۱۰ بهمن ماه این اظهارنظر خود را تکذیب کرد.

صلاحیت حسن خمینی که برای نخستین‌بار نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده از سوی شورای نگهبان تأیید نشد و این موضوع منجر به اعتراض اکبر هاشمی رفسنجانی شد.

اعتراض هاشمی رفسنجانی به رد صلاحیت حسن خمینی با واکنش گسترده اصول‌گرایان مواجه شده٬ به طوری که سعید جلیلی هم به جمع مدافعان شورای نگهبان پیوسته است.

جلیلی به حسن خمینی چنین کنایه زده که «انتساب به بزرگان مسئولیت می‌آورد نه مصونیت» و در انتقاد از هاشمی و روحانی هم گفته «کسانی که چارچوب شورای نگهبان را قبول ندارند چارچوب وتو، و حق وتو برایشان موجه است.»

وی افزوده «کسانی در داخل کشور ادعای آزادی دارند٬ ولی می‌گویند باید در معادلات غرب و آمریکا حل شویم.»

حسین شریعتمداری٬ نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان نیز در سخنانی که در همدان داشته حملات و انتقاد‌های غیرمستقیمی متوجه حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی کرده است.

شریعتمداری گفته «کسانی که ملت را تحقیر می‌کنند و وقتی با دشمن روبه‌رو می‌شوند برایش فرش قرمز پهن می‌کنند٬ قابل اعتماد نبوده و نیستند.»

به گفته وی این افراد «اگر وارد کانون‌های تصمیم‌گیر و تصمیمساز شوند مملکت را می‌فروشند» و «این افراد همان‌هایی بودند که در جریان فتنه دست به وطن‌فروشی زدند.»

وی ادامه داده «کسانی که توانمندی‌های داخلی را باور ندارند، برای اداره کشور مملکت دنبال مدیر خارجی هستند یا می‌گویند آخر استعداد کشور پخت آبگوشت بزباش است.»

شریعتمداری بدون اشاره به نام هاشمی رفسنجانی هم گفته «آن آقایی که نامه بدون بسم‌الله نوشت و تهدید به آتشفشان کرد، نمی‌دانست حزب‌الله آتش‌نشان است.»

اشاره وی به نامه «بدون سلام» هاشمی به علی خامنه‌ای در خرداد ماه سال ۸۸ و بعد از اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آن سال بود.

محمدرضا نقدی٬ فرمانده سازمان بسیج هم روز پنجشنبه (۱۵ بهمن‌ماه) در مشهد در یک سخنرانی به انتقاد از دولت حسن روحانی و موضع‌گیری‌های اخیر هاشمی رفسنجانی پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر٬ آقای نقدی گفته «نفوذ‌ فردی در کشور اتفاق افتاده و افراد نفوذی ساعاتی بعد از فرمایشات رهبری٬ علیه سخنان ایشان حرف می‌زنند.»

نقدی افزوده «برخی‌ها در جامعه مدعی هستند که آمریکا عوض شده و نسبت به گذشته تغییر موضع داده است.»

محمدرضا نقدی در دو هفته گذشته حملات مستقیم و بسیار تندی علیه دولت حسن روحانی و سیاست‌های آن داشته است.

علاوم بر فرمانده سازمان بسیج٬ بسیاری از فعالان سیاسی اصول‌گرا از هفته‌های گذشته سخنرانی‌ها و فعالیت‌های خود در شهرستان‌ها را گسترش داده‌اند تا در دو انتخابات اسفندماه پیروز میدان باشند.

بخش قابل توجهی از اصول‌گرایان در ایران حضور اصلاح طلبان در انتخابات را زمینه «نفوذ دشمن» در ساختار جمهوری اسلامی می‌دانند و از رد صلاحیت آن‌ها از سوی شورای نگهبان دفاع می‌کنند.

انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی قرار است هفتم اسفند ماه در ایران برگزار شود و جریان‌های اصول‌گرا در غیاب بسیاری از نامزد‌های اصلاح‌طلب فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG