لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

واکنش اصولگرایان به حملات پاریس؛ «نتیجه حمایت از حکومت اسلامی است»


در حالی که رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ایران حملات خونبار در پاریس را محکوم کرده‌اند، تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس، این حادثه را نتیجه «حمایت» فرانسه و کشورهای غربی از گروه «حکومت اسلامی» (داعش) دانسته‌اند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روزشنبه ۲۳ آبان، در پیامی به همتای فرانسوی خود این حادثه را تسلیت گفت و تأکید کرد که «این‌گونه جنایات و حوادث غیرانسانی» اتخاذ تصمیم و «اراده جهانی» در مبارزه با پدیده «شومِ» تروریسم را «ضروری می‌سازد».

در همین حال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با محکوم کردن این اقدام تروریستی گفت که «خطر توسعه تروریسم در جهان به ویژه کشورهای مطرح و صنعتی بسیار جدّی و مهم است».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اکبر هاشمی رفسنجانی تأکید کرد که «مبارزه با گروه‌های تروریستی، عزم و اراده منسجم جهانی را طلب می‌کند».

بر اساس این گزارش در جلسه روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمودعلوی، وزیر اطلاعات، گزارشی از «اشراف» نیروهای امنیتی ایران بر «اقدامات و عملکرد گروه‌های تروریستی» در مناطق مرزی ایران ارائه کرده است.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ایران، در پیامی به نخست‌وزیر فرانسه و علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در پیامی به همتای فرانسوی خود حملات پاریس را محکوم کرده‌اند.

صبح روز شنبه نیز حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران با محکوم کردن «این جنایات ضد بشری»، گفت که «مهم‌ترین پیام جهان در چنین حوادثی، عزم و اراده جدی‌تر برای مبارزه همه‌جانبه علیه گروه‌های تروریستی است».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم با محکوم کردن حملات در پاریس، از «تروریسم و افراطی‌گری» به عنوان «تهدیدی بین‌المللی» نام برد.

با وجود این اظهار نظرهای مقام‌های دولت و مجلس ایران، تعدادی از نمایندگان مجلس حادثه پاریس را نتیجه به گفته آنان «اقدامات دولت فرانسه» در حمایت از گروه «حکومت اسلامی» (داعش) دانسته‌اند.

محمد دهقان، عضو هیئت رئیسه مجلس، نیز فرانسه، انگلیس، آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی را به «حمایت» از گروه «حکومت اسلامی» (داعش) متهم کرد و گفت که «دود آتش فتنه داعش به چشم خود مردم اروپا و آمریکا خواهد رفت».

علاوه بر این به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم آقای محمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز گفت: «روزی که فرانسه به همراه کاخ سفید و سایر حکام اروپایی، داعش را به وجود آوردند تا کشورهای اسلامی را ناامن کنند و آرامش سرزمین‌هایی که حاکمیت قانونی دارند را بر هم زند باید به این روز فکر می‌کرد».

اسماعیل کوثری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز گفت که آمریکا، ترکیه و عربستان سعودی نیز باید «در انتظار حوادثی مشابه پاریس باشند».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای کوثری تأکید کرد که اگر دولت فرانسه نمی‌تواند امنیت مردم خود را در مقابل گروه داعش تأمین کند، می‌تواند این کار را «به مستشاران نظامی ایران بسپارد».

گروه «حکومت اسلامی» (داعش) در بیانیه‌ای مسئولیت حملات پاریس را پذیرفته و اعلام کرده که این حملات را در پاسخ به «توهین به پیامبر اسلام و حملات هوایی که علیه قلمرو داعش انجام شده» ترتیب داده است.

XS
SM
MD
LG