لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

گزارش‌های ضد و نقیض از نامه اعتراضی جامعه مدرسین به روحانی


یکی از نشست‌های منطقه‌ای جامعه مدرسین در مهر ماه ۹۴
یکی از نشست‌های منطقه‌ای جامعه مدرسین در مهر ماه ۹۴

برخی منابع خبری در ایران گزارش‌های ضد و نقیضی به نقل از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره نامه انتقادی٬ هشدار‌آمیز و «محرمانه» این جامعه به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، منتشر کرده‌اند.

خبرگزاری «تسنیم» روز یکشنبه ۳۰ خرداد، از ارسال نامه‌ای از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حسن روحانی خبر داده که در آن از وی خواسته شده برخی رویکرد‌های دولت را «اصلاح» کند.

آن‌طور که این خبرگزاری نوشته در این نامه از برخی سیاست‌های فرهنگی دولت و «اظهارات و عملکرد حاشیه‌ساز بعضی مقامات ارشد دولتی» انتقاد شده است.

به نوشته خبرگزاری «تسنیم» اعضای این جامعه در نامه خود از روحانی خواسته‌اند «رفتار» خود را «اصلاح» کند چراکه «هرگونه حمایت [جامعه مدرسین] از دولت منوط به رفتار و عملکرد در چارچوب ارزش‌های اسلامی است».

یک عضو ارشد جامعه مدرسین که نامش فاش نشده به این خبرگزاری گفته این نامه در اختیار شخص رئیس‌ جمهور قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس دیگر رسانه‌ جریان محافظه‌کاران هم به نقل از یک عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارسال این نامه را تأیید کرده است. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که نام وی هم فاش نشده٬ گفته «این نامه محرمانه است و چنانچه دولت اقدامی نکند، علنی خواهد شد».

در مقابل خبرگزاری دولتی ایرنا٬ به نقل از مرتضی مقتدایی٬ نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وجود چنین نامه‌ای را تکذیب کرده است.

آقای مقتدایی گفته است که «چنین چیزی مورد تأیید جامعه مدرسین نیست، و مطالب جامعه از کانال‌های رسمی اعلام خواهد شد».

ایرنا همچنین اعلام کرده که دو عضو دیگر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری از وجود چنین نامه‌ای اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

ایسنا از خبرگزاری‌های نزدیک به دولت است که گزارش کرده دفتر جامعه‌ مدرسین ارسال نامه از سوی اعضای این تشکل به حسن روحانی را تأیید نکرده است.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یکی از جدی‌ترین تشکل‌های روحانی منتقد دولت یازدهم محسوب می‌شود که پیشتر در انتقاد از سیاست‌های دولت نامه‌ای «محرمانه» خطاب به حسن روحانی نوشته بود.

خبر ارسال نامه «محرمانه» این تشکل به حسن روحانی چهارم تیر ماه سال ۱۳۹۴ از سوی محمد یزدی٬ دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام شد.

آقای یزدی در آن زمان گفته بود که اگر رئیس‌جمهور به این تذکرها توجه نکند «جامعه مدرسین، مواردی را که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده را ممکن است رسماً تذکر بدهد».

سه روز بعد از این اظهارات٬ احمد خاتمی دیگر عضو این تشکل هم این نامه را «دلسوزانه و ناصحانه» اعلام کرده بود.

اکثریت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ از محمود احمدی‌نژاد و در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ از علی‌اکبر ولایتی حمایت کرده از منتقدان دولت حسن روحانی محسوب می‌شوند.

اعضای این جامعه در سال‌های اخیر بارها به طور مستقیم و صریح انتقاد‌های تندی از دولت حسن روحانی به خصوص سیاست‌های فرهنگی آن مطرح کرده و بارها خواستار تغییر سیاست‌ها و رویکرد‌های فرهنگی دولت شده‌اند.

در تازه‌ترین این انتقاد‌ها هاشم حسینی بوشهری٬ عضو جامعه مدرسین از نمایان شدن «هجوم فرهنگی» در خیابان‌های شهر قم سخن به میان آورده و گفته «اگر یک نفوذی دشمن به عرصه فرهنگ این جامعه رسوخ کند قرار و آرامش را از مرزبان می‌گیرد».

حسینی بوشهری افزوده کسانی که در این خصوص مسئول هستند «در پیشگاه عالم روز قیامت مورد مؤاخذه» قرار خواهند گرفت.

او بی‌آنکه نامی از حسن روحانی ببرد٬ به انتقاد از عملکرد روحانیت در مواجهه با پدیده «هجوم فرهنگی» پرداخته و از بی‌توجهی‌ها به خواسته‌های علی خامنه‌ای به منظور «ارائه سبک و سیاق زندگی اسلامی» سخن به میان آورده است.

حسینی بوشهری افزوده «وقتی در برخورد با مسائل فرهنگی عالمان و روحانیان دینی دو بعدی رفتار می کنند معلوم است که جوانان ما هیچ کدام از این حرف‌ها را نمی‌پسندد».

XS
SM
MD
LG