لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۱

هشدار داگان به نتانیاهو؛ «مشکل ایران است، نه آمریکا»


مئیر داگان، رئیس پیشین موساد، در انتقاد تند تازه‌ای از نخست‌وزیر این کشور، از بنیامین نتانیاهو خواسته است از ادامه کشمکش با رئیس‌جمهور آمریکا دست بردارد.

رئیس پیشین موساد، دوشنبه ۱۶ شهریور، در سخنانی در همایش سالانه بررسی‌های امنیتی و امور ضد تروریسم در شهر هرتصلیا، خطاب به بنیامین نتانیاهو گفته است که «مشکل ایران است، نه باراک اوباما».

آقای داگان گفته است نتانیاهو با درگیری با رئیس‌جمهور و دولت آمریکا، منافع اسرائیل را به مخاطره انداخته و به جای آنکه توان خود را معطوف حل معضل اتمی ایران کند، با اوباما «سر و شاخ» شده است.

جروزالم پست در شماره سه‌شنبه هفدهم شهریور خود نوشت که آقای داگان گفته است، نتانیاهو درگیری با اوباما را به یک سیاست راهبردی مبدل کرده بود، ولی باید آن را خاتمه دهد.

مئیر داگان گفت نتانیاهو باید رویه جواب دادن در رسانه‌ها به اظهارات اوباما در مورد توافق هسته‌ای با ایران را هم پایان دهد.

آقای داگان افزوده است که مخالفت او با نتانیاهو «یک امر پنهان نیست» و زمان آن است که «صادقانه» مطالب بیان شود. وی گفته نماینده اسرائیل و دولت نیست، و عمل و منش نتانیاهو را قبول ندارد.

به گزارش جروزالم پست، رئیس پیشین موساد، این اظهارات نتانیاهو را نیز که مدعی شده ایران «یک خطر برای آمریکا نیز هست»، مورد تمسخر قرار داده است.

آقای داگان با لحن استهزا گفته است: «موشک‌های ایران هرگز قادر نیست آمریکا را هدف قرار دهد».

در همین حال، رئیس پیشین موساد ابراز عقیده کرد که به دلیل ناخشنودی برخی از کشورهای منطقه از توافق اتمی ایران و قدرت‌های جهانی، میان این کشورها با آمریکا نیز «بی‌اعتمادی» ایجاد شده است.

مئیر داگان از سال ۲۰۱۱ که ریاست موساد را به پایان برد، به یکی از مهم‌ترین منتقدین نتانیاهو بویژه در ارتباط با ایران مبدل شده است.

او سخنرانی ماه مارس نتانیاهو در کنگره آمریکا با وجود مخالفت‌های دولت اوباما، را «مزخرف» و اشتباهی جدی از سوی نتانیاهو نامیده و گفته بود این سخنرانی نتایج معکوسی خواهد داشت.

در آن زمان، شبکه دوم تلویزیون اسرائیل فیلمی از آقای داگان نشان داده بود که زمان دیدن نطق نتانیاهو در کنگره از طریق تلویزیون، با زبانی تند از نتانیاهو سخن می‌گوید، و هنگامی که نتانیاهو در این سخنرانی می‌گوید ایران می‌تواند در یک سال به اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب اتم برسد، فریاد داگان به هوا برمی‌خیزد که «مزخرف؛ خیلی بیشتر از این وقت لازم است».

نتانیاهو هفت هفته پیش نیز توافق اتمی ایران و شش کشور مذاکره‌کننده را «اشتباهی در ابعاد تاریخی» نامید و در دیدار با ده‌ها نفر از اعضای کنگره که در هفته‌های اخیر به اسرائیل رفتد، خواهان رد آن در کنگره شد.

اما نتانیاهو در روزهای گذشته مدعی شده که تلاش او در قانع کردن آمریکا به «خطرات» توافق اتمی با ایران «شکست نخورده است».

به ادعای نخست وزیر اسرائیل، «بخش بزرگی از افکار عمومی آمریکا به این نتیجه رسید که این توافق خوب نیست».

از سوی دیگر، با افزایش شمار سناتورهایی که از توافق اتمی با ایران حمایت می‌کنند و تضعیف احتمال رد این توافق در رأی‌گیری هفته آینده در کنگره واشینگتن، رهبران اوپوزیسیون اسرائیل انتقادهای شدیدی را متوجه نتانیاهو کرده‌اند.

به گزارش رسانه های اسرائیل، یائیر لاپید رهبر حزب اوپوزیسیونی «یش آتید» دوشنبه ۱۶ شهریور گفتکه «نتانیاهو در جلوگیری از تأیید توافق با ایران شکست خورد و به روابط اسرائیل و آمریکا نیز ضربه زد».

باراک اوباما در ماه‌های اخیر دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل و دیگر مقامات این کشور را رد کرده است.

همزمان با عدم موفقیت نتانیاهو در برابر دولت آمریکا در ارتباط با ایران و محدود شدن نسبی حمایت از اسرائیل به دموکرات‌های آمریکا، نفوذ واقعی ایپک، لابی حامی اسرائیل در آمریکا نیز زیر سؤال رفته است؛ ایپک هزینه بخشی از آگهی‌های تبلیغاتی علیه توافق را عهده‌دار شده بود.

XS
SM
MD
LG