لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

آمادگی دولت بشار اسد برای حضور در گفت‌وگوهای صلح ژنو


وزیر خارجه سوریه می‌گوید که دولت بشار اسد برای حضور در گفت‌وگوهای صلح با گروه‌های مخالف، با هدف پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور آماده است و منتظر است فهرستی از «سازمان‌های تروریستی» را که اجازه حضور در این گفت‌وگوها ندارند دریافت کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و رویترز، ولید معلم که از چین دیدار کرده است، این موضوع را روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وانگ یی، وزیر خارجه چین، اعلام کرد.

آقای معلم در این نشست یادآور شد که به همتای چینی خود گفته است دولت اسد آماده مشارکت در «گفت‌وگوهای سوری-سوری» در ژنو، «بدون دخالت دولت‌های خارجی» است.

او گفته است به محض آنکه دولت سوریه فهرستی از هیئت‌های نمایندگی گروه‌های مخالف را دریافت کند، هیئت نمایندگی‌اش آماده خواهد بود.

جمعه گذشته، شورای امنیت سازمان ملل متحد، به اتفاق آرابا تصویب قطعنامه فرایند صلح سوریه، خواستار تشکیل «دولتی قانونی، فراگیر و غیر فرقه‌ای» در شش ماه آینده شد. این قطعنامه خواستار آن شده که «در ۱۸ ماه آینده انتخاباتی آزاد و عادلانه براساس قانون اساسی جدید» برگزار شود.

همچنین سازمان ملل برای برگزاری گفت‌وگوهای صلح میان گروه‌های سوری در ژنو سوئیس تا پایان ماه ژانویه، اوائل بهمن ماه، برنامه‌ریزی کرده است.

تشکیل «دولت وحدت ملی»

اما در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه چین، وزیر خارجه سوریه ابزار امیدواری کرده که گفت‌وگوهای ژنو موفق شود به تشکیل یک «دولت وحدت ملی» کمک کند.

آقای معلم گفته است که با تشکیل کمیته قانون اساسی توسط دولت وحدت ملی، و تهیه قانون جدید انتخابات، ظرف ۱۸ ماه یا کمتر، انتخابات پارلمانی در سوریه برگزاری خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه موضع ولید معلم را نخستین نشانه استقبال سوریه، از روند صلحی ارزیابی کرده که در ماه اکتبر و در جریان گفت‌وگوها وین به دست آمد.

تلاش چین برای کمک روند صلح

اما تنها وزیر خارجه دولت بشار اسد نبود که برای دیدار و گفت‌وگو به چین دعوت شده، و آن طور که خبرگزاری رویترز می‌نویسد، وزیر خارجه چین در راستای کمک به روند صلح از گروه‌های مخالف اسد هم برای دیدار از پکن دعوت کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، وانگ یی، وزیر خارجه چین، در این نشست مطبوعاتی در مورد موضع کشورش در موضوع کناره‌گیری یا در قدرت ماندن بشار اسد سکوت کرده است.

او در عین حال تأکید کرده که موضع چین مشخص است، و ما باور داریم در مورد آینده سوریه، و سازوکار ملی و رهبری آن مردم سوریه باید تصمیم‌گیری کنند.

در همین حال چین روز پنجشنبه اعلام کرد که یک کمک انسان‌دوستانه ۴۰ میلیون دلاری در اختیار دولت سوریه قرار خواهد داد و به این کشور برای رفع «مشکلات اقتصادی» که فوریت دارند، کمک خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG