لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

مدیرعامل پیشین خانه سینما و چهار سینماگر دیگر «ممنوع‌الفعالیت شده‌اند»


رضا میرکریمی تا اواخر تیرماه امسال مدیرعامل خانه سینما بود
رضا میرکریمی تا اواخر تیرماه امسال مدیرعامل خانه سینما بود

گزارش تکمیلی خبرگزاری‌ها در مورد صدور منع فعالیت برخی سینماگران از سوی دادستانی، نشان می‌دهد رضا میرکریمی مدیرعامل پیشین خانه سینما هم به دلیل پخش تلبیغات تازه‌ترین فیلمش از شبکه‌های ماهواره‌ای با ممنوعیت فعالیت روبه‌رو شده است.

آقای میرکریمی تا چندی پیش مدیرعامل خانه سینمای ایران بود، اما در اواخر تیرماه مسئولیت خود را به منوچهر شهسواری واگذار کرد.

این کارگردان شناخته شده که تا کنون جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی از آن خود کرده، در سال‌های ۸۰، ۸۳ و ۸۶ سیمرغ بلورین جشنواره فجر را از آن خود کرده، و تازه‌ترین فیلمش «دختر» در هفت بخش مختلف نامزد سیمرغ بلورین سی و چهارمین جشنواره فجر بود.

فیلم دختر از تیرماه امسال در سینماهای تهران و شهرستان‌ها در حال اکران بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های مهر و ایسنا، علاوه بر رضا میرکریمی، مصطفی کیایی، علیرضا سرتیپی، عبدالله علیخانی، امیر پروین حسینی به عنوان تهیه‌کنندگان فیلم‌های بارکد، دراکولا، آب‌نبات چوبی، و زاپاس، با ممنوعیت قضایی فعالیت روبه‌رو شده‌اند و سه دفتر سینمایی فیلم‌ایران، نورتابان، و پویا فیلم هم مشمول محدودیت قضایی شده‌اند.

معاون ارزشیابی سازمان سینمایی به این دو خبرگزاری گفته است که بازپرس ویژه رسیدگی، با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه، در نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی خواسته است که «تا اطلاع ثانوی» از ارائه هرگونه خدمات و مجوز به این سینماگران و دفاتر پخش سینمایی جلوگیری شود.

در این زمینه ایسنا به نقل از حبیب ایل‌بیگی نوشته است که «ما تا اطلاع ثانوی از صدور مجوزهای جدید برای این افراد اعم از مجوزهای ساخت، نمایش و حتی پروانه نمایش خانگی بازداشته شدیم».

آقای ایل‌بیگی گفته است که عصر روز دوشنبه به سینماگران اشاره شده در نامه دادستانی جلسه‌ای تشکیل داده و موضوع به آنها ابلاغ شده است.

در این جلسه رضا میرکریمی و عبدالله سرتیپی حضور نداشته‌اند و به گفته آقای ایل‌بیگی حاضران «هر گونه همکاری با شبکه جم را رد کرده‌اند».

در ماه‌های اخیر موضوع پخش تبلیغات برخی از فیلم‌های سینمایی در حال اکران از شبکه‌های ماهواره‌ای با برخورد دستگاه قضایی همراه بوده و از جمله در خرداد ماه تهیه‌کنندگان سه فیلم «کوچه بی‌نام»، «ابد و یک روز» و «۵۰ کیلو آلبالو» در همین ارتباط به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

در آن زمان تهیه کننده فیلم «کوچه بی‌نام» اعلام کرده بود که شخص صادق لاریجانی رئیس دستگاه قضایی، که همزمان از دادسرای رسانه و فرهنگ بازدید می‌کرده، در جلسه دادرسی این فیلم حضور داشته و به گفته آقای قوچانی پیشنهاد کرده که «گروهی برای بررسی مشکلات سینما در حوزه تبلیغات راه‌اندازی شود».

پخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی پیش از این هم توقیف موقت فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان را به دنبال داشت اما در ۲۵ خرداد معاون دادستان تهران در نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی ادامه اکران فیلم «آآآدت نمی‌کنیم» را بلامانع خواند.

XS
SM
MD
LG