لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

روحانی: پیگیری‌ام از دستگاه قضایی در مورد خاتمی بی‌پاسخ بوده است


حسن روحانی روز شنبه در سخنرانی انتخاباتی خود در تهران خبر داد که درباره ممنوع التصویر بودن محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اسبق ایران، به قوه قضائیه نامه نوشته اما این نهاد به او پاسخ نداده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا حسن روحانی، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت، در سخنانی در جمع حامیانش در ورزشگاه آزادی تهران گفت که در طول بیش از سه سال عمر دولتش، «برای منفعت هیچ فردی، هیچ نامه‌ای به هیچ دستگاهی» ننوشته و «فقط یک نامه به قوه قضاییه» نوشته و در آن پرسیده است «با چه قانونی و به چه دلیلی سیدمحمد خاتمی را ممنوع تصویر کرده‌اید».

او در عین حال تأکید کرد که در ارتباط با این نامه «تا به امروز» پاسخی دریافت نکرده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت که بعضی می‌گویند حقوق شهروندی «انشا است» و «با همه تلاش و توان آمدند تا حقوق و منشور شهروندی اجرا نشود»، و در ادامه تأکید کرد که «عهد من با مردم و جوانان ایران اجرای حقوق شهروندی است».

آقای روحانی روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت، نیز به ممنوع‌التصویری محمد خاتمی اعتراض کرده و ادعای مقام‌های قوه قضائیه درباره صدور این دستور بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی را «دروغ» خوانده بود.

مقام‌های قضایی مدعی هستند که ممنوع‌التصویری آقای خاتمی بر اساس اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی به دبیرخانه شورا داده انجام شده، اما مقام‌های دولت به نقل از دبیرخانه و نیز رئیس این شورا، اعلام کرده‌اند که مصوبه‌ای در این رابطه وجود ندارد.

موضوع ممنوعیت انتشار تصویر و اخبار محمد خاتمی در زمستان ۹۳ مطرح شد، و آن زمان گزارش‌ها حاکی از این بود که عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، در جلسه‌ای با مدیران رسانه‌ها نسبت به درج تصویر و ذکر نام رییس‌جمهور اسبق ایران هشدار داده و مرتکبان را به توقیف و تعطیل رسانه تهدید کرده است.

در اجتماع روز شنبه در ورزشگاه آزادی، اسحاق جهانگیری دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، نیز در پاسخ به درخواست حاضران برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، وعده داد که «با استمرار دولت تدبیر و امید از این موانع عبور خواهیم کرد، و مشکلات دشوار ایران در چهار سال آینده با گفتمان و تفاهم و انسجام ملی برطرف خواهد شد».

آقای جهانگیری به حاضران در این اجتماع اطمینان داد که «رهبر اصلاحات سید محمد خاتمی همواره در صحنه خواهد بود».

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال یادآور شد که «در مناظره همه از آزادی و حرمت انسان و کرامت می‌گفتند، انگار نه انگار این‌ها بودند که مطبوعات را فله‌ای می‌بستند و تفکیک جنسیتی را دنبال می‌کردند».

در اجتماع انتخاباتی روز شنبه آقای روحانی، حاضران بار دیگر درخواست خود برای رفع حصر رهبران معتران به نتایج انتخابات ۸۸ را در قالب شعارهایی مطرح کردند.

درخواست برای رفع حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، پیش از این نیز بارها از سوی حاضران در نشست‌های انتخاباتی حسن روحانی تکرار شده، و آقای روحانی در پاسخ به این شعارها تأکید کرده با شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری «بزرگان‌مان» را از حصر در می‌آوریم.

رفع حصر رهبران معترضان ۸۸، از جمله وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ است، که او پس از به قدرت رسیدن نتوانسته آن را عملی کند.

گرچه او در سخنرانی روز شنبه‌اش بدون اشاره به جزئیات، تأکید کرد که به وعده‌هایش عمل کرده مگر وعده‌هایی که «نگذاشته‌اند عمل شود».

در عین حال منتقدان آقای روحانی، از جمله نهادهای ناظر حقوق بشری، از بهبود نیافتن وضعیت حقوق بشر و تداوم فشار و سرکوب در دانشگاه‌ها در دوران تصدی او انتقاد کرده‌اند و شیرین عبادی، حقوقدان و برنده ایران جایزه صلح نوبل، هم معتقد است، کارنامه آقای روحانی در زمینه رعایت آزادی‌های قانونی «بسیار ضعیف» است.

در همین حال مصطفی میرسلیم، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، روز شنبه گفت: «برخی در همدان برای چند تا رأی می‌گویند عزیزان ما در حصر هستند بنابراین اگر سران فتنه عزیزان شما هستند شما صلاحیت ندارید».

او اضافه کرد: «به نظر ما دولتی باید روی کار بیاید که پرچمداری رهبری را بپذیرد یعنی دولتی باشد با اعتقاد کامل به ولایت فقیه و وزیرانی کاردان که برای فداشدن در راه مردم و انقلاب آماده باشند».

در همین روز ابراهیم رئیسی، دیگر نامزد انتخابات، هم از آنچه «فتنه» و «انحراف» توصیف کرد، به عنوان دو «خط قرمز» خود نام برد.

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ با عنوان «فتنه» و از نزدیکان محمود احمدی نژاد با عنوان «جریان انحرافی» نام می‌برند.

تهدید رئیسی: سینه‌ام پر از اسرار است

روز شنبه همچنین ابراهیم رئیسی در یک سخنرانی در اردبیل گفت:«من به دلیل شغل‌هایی که داشتم، سینه‌ام پر از اسرار است. اگر بنا باشد لب به سخن بگشایم، هیچ‌کس نمی‌تواند حرف بزند، اما اخلاق و قانونمداری به من اجازه نمی‌دهد، لب به سخن بگشایم».

ابراهیم رئیسی دادستان دادگاه ویژه روحانیت است و پیش از این نیز سال‌ها، معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور بوده است.

آقای رئیسی روز شنبه همچنین در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به سخنان حسن روحانی درباره استفاده از امکانات آستان قدس برای فعالیت‌های تبلیغاتی گفت که از ۲۰ فروردین در این نهاد حضور نیافته است.

حسن روحانی در مناظره روز جمعه ابراهیم رئیسی را متهم کرده بود که از امکانات آستان قدس رضوی برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌کند.

او همچنین تلویحاً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی را متهم کرد که به نفع آقای رئیسی در انتخابات فعالیت می‌کنند.

در مقابل علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، روز شنبه ۲۳ اردیبهشت، بار دیگر تکرار کرد که این نهاد نظامی هرگز در هیچ انتخاباتی دخالت نکرده و در آینده هم دخالت نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG