لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

متحد نزدیک اردوغان، رهبر حزب حاکم و نخست‌وزیر ترکیه شد


بن‌علی ییلدیریم (نفر سوم از چپ) در کنار احمد داوداغلو نخست‌وزیر پیشین، در کنگره حزب عدالت و توسعه
بن‌علی ییلدیریم (نفر سوم از چپ) در کنار احمد داوداغلو نخست‌وزیر پیشین، در کنگره حزب عدالت و توسعه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، روز یکشنبه با تأیید نخست‌وزیری متحد نزدیکش، بن‌علی ییلدیریم، گام بلند را برای تمرکز قدرت در دستان رئیس‌جمهور برداشت. آقای یلدیریم از مؤسسان حزب عدالت و توسعه است.

آقایی ییلدیریم ۶۰، برای بیش از یک دهه گذشته عهده‌دار وزارت حمل و نقل ترکیه بود، و پس از کناره‌گیری احمد داوداغلو از ریاست حزب عدالت و توسعه، به عنوان تنها نامزد ریاست خود را در معرض انتخاب گذاشت.

گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که در کنگره حزب عدالت و توسعه، او با کسب یک هزار و ۴۰۵ رأی از مجموع آرای صحیح، به رهبری حزب برگزیده شد تا به عنوان رهبر حزب حاکم نامزد نسخت‌وزیری باشد.

رهبر جدید حزب عدالت و توسعه، تصریح کرده که تغییر قانون اساسی با هدف افزایش اختیارات ریاست جمهوری در صدر اولویت‌های دولت او خواهد بود.

موضوعی که از اصلی‌ترین اختلافات احمد داوداغلو، نخست‌وزیر پیشین، بود و به استعفای او از این سمت و رهبری حزب انجامید.

در قانون اساسی کنونی ترکیه اختیارات رئیس‌جمهور محدود است و جنبه نمادین و صوری دارد، اما رجب طیب اردوغان اصرار دارد که به عنوان رئیس‌جمهور اختیارات اجرایی بیشتری داشته باشد.

آقای ییلدریم از دوستان قدیمی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه است. از حدود ۲۲ سال پیش که آقای اردوغان به شهرداری استانبول رسید با او همکاری داشته و از جمله مؤسسین حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۱ بود.

او نیروی محرک پروژه‌های اصلی اقتصادی در ترکیه محسوب می‌شود و از چهره‌های شاخصی است که عامل پیروزی این حزب در دهه اول به قدرت رسیدنش بود.

آقای ییلدیریم پیشتر در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفته بود که «برای هماهنگی کامل با بنیانگذار و رهبری حزب» تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و وعده داده بود که همکارانش در تمام رده‌های حزبی «برای رسیدن به هدف اصلی یعنی ترکیه کبیر» تلاش خواهند کرد.

او همچنین وعده داده بود که روز یکشنبه پس از تأیید انتخابش به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر از سوی اعضای کنگره حزب «عدالت و توسعه» به دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه خواهد رفت، تا به گفته خود «در درد شهروندانی که با خشونت قتل عام شدند،‌ سهیم باشد».

انتظار می‌رود نام اعضای کابینه جدید ترکیه، روز دوشنبه سوم خرداد اعلام شود.

XS
SM
MD
LG