لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

هشدار اتحادیه اروپا در مورد «تبعات خطرناک» اعدام شیخ نمر


فدریکا موگرینی، در زمان بازدید از عربستان سعودی در مرداد امسال
فدریکا موگرینی، در زمان بازدید از عربستان سعودی در مرداد امسال

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با انتقاد از اعدام شیخ نمر النمر روحانی شیعه منتقد، هشدار داد این موضوع ممکن است «تبعاتی خطرناک» داشته باشد و آتش تنش‌های فرقه‌ای در منطقه را شعله‌ور کند.

خانم موگرینی در بیانیه که شامگاه شنبه منتشر شد، ضمن اشاره به «مجازات مرگ و اعدام دسته‌جمعی» مخالفان در عربستان سعودی، تأکید کرده است که اعدام شیخ نمر نگرانی‌های عمیقی را در مورد آزادی بیان و احترام به حقوق پایه شهروندی و سیاسی، در این کشور پادشاهی برانگیخته است.

این بیانیه تصریح می‌کند که اعدام این روحانی شیعه منتقد، «به طور بالقوه شعله‌ور شدن آتش تنش‌های فرقه‌ای را با تبعاتی خطرناک در پی دارد». تنش‌هایی که به تعبیر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا «تاکنون هم خسارات زیادی در سراسر منطقه به جای گذاشته است».

خانم موگرینی همچنین از مقام‌های عربستان خواسته است که آشتی را میان گروه‌های مختلف این کشور ترویج دهند.

عربستان روز شنبه ۴۷ زندانی مخالف، از جمله شیخ نمر باقر النمر، روحانی سرشناس شیعه این کشور را اعدام کرد. شماری از اعدام‌شدگان را زندانیان وابسته به القاعده و داعش تشکیل می‌دهند، و خبرگزاری رویترز می‌نویسد که اعدام‌های روز شنبه هشداری بود در این زمینه که این کشور پادشاهی، هیچ حمله‌ای را چه از سوی اقلیت شیعه، و چه از سوی جهادگران سنی تحمل نخواهد کرد.

پیشتر نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشته بود که اعدام دسته‌جمعی این زندانیان مخالف، «در سه دهه گذشته» در عربستان بی‌سابقه بوده است.

آلمان نیز شامگاه شنبه در بیانیه‌ای «اعدام دسته‌جمعی در عربستان سعودی» را محکوم کرد، و از اعدام شیخ نمر هم به طور خاص انتقاد کرد.

وزارت خارجه آلمان تأکید کرد که «موضع ما مشخص است؛ اعدام شکلی غیرانسانی از مجازات است، که ما در هر شرایطی آن را محکوم می‌کنیم، و با همراهی شرکای اروپایی در تلاشیم که این مجازات در سراسر جهان ممنوع و برچیده شود».

این بیانیه اما به طور خاص اعدام روحانی سرشناس شیعه در عربستان سعودی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که این موضوع تنش گسترده میان شیعه و سنی در خاورمیانه را تشدید خواهد کرد.

وزارت خارجه آلمان تصریح کرده که «اعدام شیخ نمر، نگرانی کنونی ما را در مورد رشد تنش‌ها و عمیق‌تر شدن شکاف‌ها در منطقه، تقویت می‌کند».

اعتراض شخصیت‌های شیعه در عراق و لبنان

اما همزمان با آنکه اعدام روحانی سرشناس شیعه در عربستان، واکنش‌های گسترده‌ای را در ایران برانگیخت، شخصیت‌های شیعه در عراق و لبنان نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

در عراق حیدر العبادی، نخست‌وزیر، در واکنشی در صفحه رسمی او در فیس‌بوک منتشر شد، تأکید کرد که اعدام شیخ نمر «چیزی جز تباهی بیشتر» در پی نخواهد داشت. او تأکید کرده است که «نقض حقوق بشر، به امنیت و ثبات منطقه لطمه خواهد زد».

نوری المالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق، هم‌صدا با مقام‌ها و شخصیت‌های ایرانی گفته است که اعدام شیخ نمر، «نشانه‌ای از زوال پادشاهی سعودی خواهد بود»، و تأکید کرده همان طور که کشتن محمدباقر صدر [روحانی شیعه عراقی]، سرنگونی رژیم صدام را در پی داشت، اعدام شیخ نمر نیز به سرنگونی رژیم سعودی منجر خواهد شد.

حزب‌الله لبنان از اعدام شیخ نمر به عنوان «ترور» یاد کرد و تأکید کرد که «قاطعانه جنایت پلیدی را که رژیم سعود به بهانه‌های واهی و به حکم محمه‌ای فاسد انجام شده، محکوم می‌کند».

در عراق صدها تن در خیابان‌های کربلا در اعتراض به اعدام شیخ نمر دست به تظاهرات زدند و سخنرانان از دولت این کشور خواستند که سفارت عربستان را که با تازگی در بغداد گشایش یافته، تعطیل کند.

این درخواست در بیانیه مقتدی صدر، در محکومیت اعدام شیخ نمر، نیز تکرار شد.

دفتر هادی المدرسی، مرجعی تقلیدی که پیروان بسیاری در بحرین دارد، تجمعی را در کربلا سامان داد که در آن بنرهایی با شعارهایی علیه حاکمان عربستان و بحرین به چشم می‌خورد.

در بحرین تظاهراتی توسط شیعیان این کشور در دو منطقه غرب پایتخت برگزار شد که با دخالت نیروهای پلیس و توسل آنها به گاز اشک‌آور خاتمه یافت.

XS
SM
MD
LG