لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۵

خانواده هاشمی «پیگیر درخواست بازنشستگی» محمدرضا رحیمی هستند


فاطمه هاشمی، دختر ارشد اکبر هاشمی رفسنجانی، می‌گوید که در حال پیگیری یکی از دو درخواستی است که محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور سابق ایران، در نخستین شب از اقامت مهدی هاشمی در زندان اوین با او در میان گذاشته است.

مهدی هاشمی، کوچک‌ترین فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، یکشنبه گذشته ۱۸ مرداد، برای گذران دوره محکومیتش، خود را به زندان اوین معرفی کرد و آن طور که اکنون فاطمه هاشمی در گفت‌وگو با شرق مطرح کرده، شب اول محکومیت خود را در «سوئیت محمدرضا رحیمی» در بند ۲۴۱ زندان اوین سپری کرده است.

خانم هاشمی در مصاحبه با شماره روز دوشنبه ۲۶ مرداد روزنامه شرق، گفته است که محمدرضا رحیمی در زمان اقامت مهدی هاشمی در نزد او، «دو درخواست» از مهدی هاشمی مطرح کرده که یکی از این درخواست‌ها مربوط به «پیگیری بازنشستگی» او بوده است.

فاطمه هاشمی از بیان خواسته دوم محمدرضا رحیمی خودداری کرده اما گفته است که «پیگیری‌هایی» برای بازنشسته شدن آقای رحیمی انجام داده است.

معاون اول محدود احمدی‌نژاد در بهمن ماه ۹۳، پس از خودداری از معرفی خود به زندان اوین برای گذران دوره محکومیت، توسط مأموران انتظامی به زندان منتقل شد اما کمتر از ۱۰ روز بعد به دلیل وخامت حال همسرش به مرخصی رفت.

چندی بعد در خرداد ماه و به دنبال درگذشت همسر آقای رحیمی، بار دیگر با مرخصی او برای شرکت در مراسم ختم همسرش، موافقت شد اما پس از آن برخی سایت‌های خبری اعلام کردند که وی به زندان بازنگشته و همچنان در مرخصی است.

با این حال غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه ضمن تکذیب این خبرها گفت که محمدرضا رحیمی به زندان بازگشته است.

هم‌بند با زندانیان «سیاسی» و «مالی»

فاطمه هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود، به ملاقات با برادرش در روز شنبه اشاره کرده و افزوده که مهدی هاشمی در سالنی «٧٣ متری در زیرزمین» و به همراه « ٢٨ نفر» دیگر زندانی است که برخی از آنان زندانیان سیاسی هستند و برخی زندانیان مالی هستند.

این گفته‌ها درحالی بیان شده است که خبرگزاری فارس، روز دوشنبه نوشته بود که براساس «شنیده‌ها» مهدی هاشمی خواستار انتقال از بند «اقتصادی» زندان اوین به بند «سیاسی و امنیتی» شده است.

این خبرگزاری روز شنبه نیز خبر داده بود که مهدی هاشمی در یکی از اتاق‌های اندرزگاه ۷ زندان اوین با ۱۴ نفر هم‌ بند است. به نوشته خبرگزاری فارس، «علی ‌رغم شایعات مطرح شده، مهدی هاشمی با محمدرضا رحیمی و بابک زنجانی هم‌ بند نیست و حتی هواخوری مشترکی هم ندارند».

تکذیب علت برکناری رئیس زندان اوین

اما روز دوشنبه ساعاتی پس از آنکه سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از برکناری رئیس زندان اوین به دلیل «برخورد محترمانه» با مهدی هاشمی خبر داد، مدیرکل زندان‌های استان تهران برکناری على‌اشرف رشیدى از این سمت را تأیید، ولی ارتباط این برکناری با موضوع مهدی هاشمی را رد کرد.

وب سایت کلمه اعلام کرده بود که على‌اشرف رشیدى، رئیس زندان اوین، به دلیل «نحوه ورود مهدى هاشمى» به زندان از سمت خود برکنار شده است.

با این حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران، ضمن تأیید برکناری آقای رشیدی گفت که این جابه‌جایی «هیچ ارتباطی» با موضوع مهدی هاشمی ندارد و در راستای «سیاست‌های مدیریتی در زندان‌ها» صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش مدیرکل زندان‌های استان تهران از محمدرحیم یوسفی، رئیس پیشین زندان شهرری، به عنوان رئیس جدید زندان اوین نام برده است.

XS
SM
MD
LG