لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

راجر فدرر برای هجدهمین بار در گرنداسلم به قهرمانی رسید


راجر فدرر ستاره ۳۵ ساله سوئیسی با غلبه بر حریف سنتی خود رافائل نادال از اسپانیا، در نخستین گرند اسلم سال ۲۰۱۷ به قهرمانی رسید.

بازی پایانی تنیس آزاد استرالیا بین نادال و فدرر پس از هفت سال تکرار شد و این بار، برتری به فدرر رسید. او توانست برای پنجمین بار فاتح این رقابت‌ها شود و در مجموع به هجدهمین عنوان گرنداسلم‌ رسید.

راجر فدرر در نیمه نهایی ویمبلدون ۲۰۱۶ به رائونیچ کانادایی باخت و سپس به خاطر مصدومیت، المپیک ریو را از دست داد. مصدومیتی که تداوم آن، باعث شش ماه دوری‌اش از رقابت‌ها شد.

پیشتر در دیدارهای رو در رو، ٢٣ پیروزی برای نادال و فقط ١١ برد برای فدرر رقم خورده بود. البته سیزده برد نادال روی خاک رس رقم خورده. از شش بازی آخر هم، فقط یک برد برای فدرر به ثبت رسیده بود که آخرین مسابقه‌شان بوده. حالا فدرر دوازدهمین پیروزی را نیز کسب کرده است.

در فینال، ست اول را فدرر برد و سپس نادال به برتری رسید تا بازی به تساوی یک بر یک برسد. در ست سوم، فدرر نمایشی طوفانی داشت و دو بار سرویس نادال را شکست تا شش بر یک برنده شود.

نادال در ست چهارم مجدداً ریتم خود را پیدا کرد و شش بر سه پیروز شد تا بازی به به ست سرنوشت‌ساز پنجم کشیده شود.

فدرر که درست در همین وضعیت مقابل واورینکا از وقت استراحت پزشکی استفاده کرده بود، باز هم وقت استراحت گرفت و روانه رختکن شد.

بازی اما مثل دیدار با واورینکا پیش نرفت و نادال توانست با تحت فشار گذاشتن بک‌هندهای حریف، سرویس فدرر را بشکند.

در حالی که به نظر می‌رسید سرنوشت مسابقه مشخص شده، فدرر بار دیگر شگفتی‌ ساخت و ضمن رقم زدن تساوی، مجدداً سرویس ستاره اسپانیایی را شکست و به برتری شش بر سه رسید.

این دیدار نزدیک چهار ساعت طول کشید اما جدال دو نابغه تنیس جهان در هیچکدام از پنج ست، به وضعیت «تای‌ برک» نکشید.

نادال پس از بازی گفت: فدرر شایستگی بیشتری برای قهرمانی داشت. برای رسیدن به فینال سخت تلاش کردم. به تلاشم ادامه خواهم داد تا فصل را به خوبی به پایان برسانم.

فدرر هم گفت: «به نادال تبریک می‌گویم. بازگشت فوق‌العاده‌ای داشت. ما تصور نمی‌کردیم به فینال برسیم. از همسرم میرکا و تیم خودم تشکر می‌کنم. امیدوارم نادال به تلاش خود ادامه دهد و به موفقیت‌هایش اضافه کند.»

راجر فدرر پس از شش ماه دوری از هاپمن کاپ استرالیا به صحنه بازگشت و پس از آن به عنوان بخت شماره ۱۷ راهی ملبورن شد.

او برای احراز عنوان قهرمانی، ابتدا از سد یورگن ملزر اتریشی گذشت. سپس نوا روبین از آمریکا را شکست داد.

در همین حین، نوواک جوکوویچ از دور رقابت‌ها حذف شد. فدرر مقابل توماس بردیچ از جمهوری چک تقریباً بدون دردسر پیروز شد تا نشان دهد قرار نیست تورنمنت را در همان هفته اول ترک کند.

رقابتی که نام فدرر را به عنوان مدعی جدی کسب عنوان قهرمانی مطرح کرد، بازی چهارم بود و غلبه بر نیشیکوری از ژاپن که در پنج ست اتفاق افتاد.

اندی ماری هم در دور چهارم شکست خورد تا مسیر صعود راجر به فینال هموار شود. او مقابل میشا زورف آلمانی در سه ست متوالی پیروز شد و به نیمه نهایی رسید.

فدرر در نیمه نهایی با نتیجه سه بر دو مقابل هموطنش استن واورینکا پیروز شد تا در فبنال نیز همین نتیجه را مقابل رافائل نادال تکرار کند.

در ادامه، تعدادی از رکوردهای فدرر درج شده است. او در عناوینی که ذیلاً قید شده، بهترین حدنصاب را در تاریخ تنیس دارد.

عنوان گرنداسلم: ١٨ جام
حضور در فینال گرنداسلم: ٢٨ بار
نیمه نهایی: ۴۱ بار
یک‌چهارم: ۴۹ بار
فینال متوالی: ۱۰ مرتبه
نیمه نهایی متوالی: ۲۳ بار
یک‌چهارم متوالی: ۳۶ بار
حضور در ادوار گرنداسلم: ۶۵ دوره
بازی در گرنداسلم: ۳۱۳ مسابقه
هر چهار فینال در یک سال: ۳ مرتبه
هر چهار نیمه نهایی: ۵ سال
هر چهار یک‌چهارم: ۸ سال
برد در المپیک: ۱۳ پیروزی
صدرنشینی در رنکینگ: ۳۰۲ هفته
صدرنشینی متوالی: ٢٣٧ هفته

راجر فدرر با کسب این جام قهرمانی، از رتبه هفدهم جهان به جمع ۱۰ نفر برتر بازگشت.

XS
SM
MD
LG