لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

کارلوس کی‌روش؛ از انصراف تا رساندن ایران به جام جهانی


حضور سرمربی ممتاز بین‌المللی برای هدایت فوتبال ایران از شهریور ۱۳۸۹ مطرح شد. پس از ناکامی امیر قلعه‌نویی، علی دایی و سپس افشین قطبی در دو دوره جام ملت‌های آسیا و مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰، علی سعیدلو رئیس وقت سازمان تربیت گفت: «به فدراسیون فوتبال مأموریت دادیم تا یک مربی تراز اول دنیا را برای هدایت تیم ملی استخدام کند.»

اسکولاری، اریکسون، روژه لومه، فیلیپ تروسیه، مصطفی دنیزلی و برانکو ایوانکوویچ سرمربی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ از نام‌هایی بودند که مطرح شدند. مهدی تاج نایب رئیس فدراسیون هم برای مذاکره با فاتح تریم به ترکیه رفت.

ایران هنوز سرمربی نداشت اما در بازی دوستانه‌ای به میزبانی امارات موفق شد روسیه را با سرمربیگری دیک ادووکات از پیش رو بردارد.

کارلوس کی‌روش نیز برای تماشای این مسابقه در ابوظبی حضور داشت. سرمربی پرتغال در جام جهانی ۲۰۱۰، سرمربی سابق رئال مادرید و دستیار محبوب فرگوسن در منچستر یونایتد.

عباس ترابیان، مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون، مأمور جذب کی‌روش بود. اما او که برای مذاکره به ایران آمده بود، پیش از ترک تهران، پاسخ نهایی را به ۴۸ ساعت آینده موکول کرد. قرار بود ۱۰ روز بعد مجدداً برای امضای قرارداد به تهران برگردد. اما بازگشتی در کار نبود.

فدراسیون، ایمیل عذرخواهی و توضیحات کی‌روش را منتشر کرده که در بخشی از آن آمده بود: «با اندوه و ناراحتی زياد بايد انصرافم را اعلام کنم. تصميم من تنها به دليل مسائل شخصی وغیرفوتبالی بوده.»

بلافاصله کفاشیان به رسانه‌ها اعلام کرد که احتمال انتصاب سرمربی داخلی را بعید نمی‌داند. ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ هم گفته شد که پرونده حضور سرمربی مشهور پرتغالی در ایران بسته شده.

در نهایت اما کی‌روش از پانزدهم فروردین ۱۳۹۰ رسماً سرمربیگری ایران را تا جام جهانی برزیل برعهده گرفت. طی این مدت همواره با مخالفت‌ها و انتقادات برخی مربیان داخلی و مدیرانی مانند رویانیان، فتح‌الله‌زاده و سردار عزیز محمدی مواجه بوده.

کی‌روش اما روی نیمکت تیم ملی با سه پیروزی متوالی مقابل قطر، لبنان و کره جنوبی توانست پس از یک دوره غیبت، ایران را به جام جهانی برساند. با تیمی متحول شده که تعدادی از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در آن حضور دارند.

در همین زمینه

XS
SM
MD
LG