لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

فرانسوا فی‌یون نامزد راست میانه در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد


با شمارش آرا در انتخابات مقدماتی محافظه‌کاران فرانسه، فرانسوا فی‌یون اعلام پپروزی کرد و رقیب او آلن ژوپه نیز به او تبریک گفت. به این ترتیب نخست‌وزیر پیشین فرانسه در سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲، نامزد راست میانه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ خواهد بود.

انتخابات مقدماتی محافظه‌کاران فرانسه که برای اولین بار در تاریخ این کشور برگزار می‌شد، در بیش از ۱۰ هزار حوزه رأی‌گیری، در جریان بود و بر اساس گزارش‌ها بین ۴.۲ تا ۴.۶ میلیون نفر در آن شرکت کرده بودند.

در جریان اعلام تدریجی شمارش آرا که از ابتدا حاکی از کسب نزدیک به ۷۰ درصد آرا توسط فرانسوا فی‌یون بود، آلن ژوپه، نخست‌وزیر سال‌های دور فرانسه پیروزی آقای فی‌یون را پذیرفت و اعلام کرد که در انتخابات پیش رو از او حمایت خواهد کرد.

به این ترتیب این آقای فی‌یون که چهره‌ای محافظه‌کار و معتقد به بازار آزاد است و در دوره تبلیغات انتخاباتی خود به اصلاح اوضاع اقتصادی وعده داده بود، در انتخابات آتی ریاست جمهوری فرانسه که بهار سال آینده برگزار خواهد شد، از جمله با مارین لوپن، نامزد حزب دست راستی جبهه ملی رقابت خواهد کرد.

وضعیت در اردوگاه سوسیالیست‌ها هنوز مشخص نیست و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور کنونی که به شدت محبوبیت خود را از دست داده، تا کمتر از دو ماه دیگر که انتخابات مقدماتی جناح چپ برگزار می‌شود، در مورد ماندن در دور رقابت‌ها تصمیم خواهد گرفت.

در عین حال رویترز اشاره کرد که نشانه‌هایی از تمایل مانوئل والس، نخست‌وزیر کنونی برای حضور در رقابت‌های مقدماتی سوسیالیست‌ها به چشم می‌خورد.

این خبرگزاری می‌نویسد که برپایه نظرسنجی‌ها اگر انتخابات سال آینده فرانسه دو مرحله‌ای شود، هیچ نامزدی چپی نمی‌تواند به مرحله دوم راه یابد و به این ترتیب آقای فی‌یون در مقابل مارین لوپن قرار می‌گیرد که دیدگاه‌هایی در تقابل با اتحادیه اروپا و نیز مهاجرت دارد.

بر پایه همین نظرسنجی‌ها انتظار می‌رود او بتواند خانم لوپن را شکست دهد.

با این وجود الگویی که در همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا و نیز پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا دیده شد، نشان می‌دهد که ممکن است نتایج نهایی انتخابات بر نتایجی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند مطابق نباشد.

رویترز در گزارش خود نتیجه‌گیری کرده که انتخابات سال آینده فرانسه نیز به آزمونی برای دیدگاه‌های ضدساختارگرا در کشورهای غربی بدل خواهد شد.

رویترز همچنین گفت‌وگویی با فلورین فیلیپو از فعالان جبهه ملی فرانسه منتشر کرده، و از قول او نوشته است که پیروزی فی‌یون می‌تواند خبری خوب برای این جبهه باشد، چرا که نخواهد توانست حمایت اکثریت رأی‌دهندگان فرانسوی را از آن خود کند.

XS
SM
MD
LG