لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۰

واکنش وزارت خارجه به ادعای کریمی قدوسی درباره «توافق‌های هفت‌گانه حاشیه برجام»


روابط عمومی وزارت امور خارجه ایران با صدور اطلاعیه‌ای اظهارات جواد کریمی قدوسی، نماینده نزدیک به جبهه پایداری و از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس را رد کرد و این اظهارات را «مصداق عمل مجرمانه و قابل پیگرد» خواند.

ایسنا روز دوشنبه، دوم اسفند، گزارش کرد اطلاعیه وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات جواد کریمی قدوسی درباره «توافقات به اصطلاح هفت‌گانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با طرف‌های آمریکایی» صادر شده است.

وزارت امور خارجه ایران بدون اشاره به جزئیات اظهارات این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ اعلام کرده که این اظهارات «کاملاً بی‌اساس و مضحک» است.

این اطلاعیه اضافه کرده که اظهارات کریمی قدوسی «نمونه دیگری از افتراهای کذب همیشگی شخص ایشان نسبت به دستگاه دیپلماسی و وزیر امور خارجه است».

وزارت امور خارجه در اطلاعیه خود از اینکه «این‌گونه افتراهای کاملاً بی‌اساس»، هر بار مورد «سوءاستفاده بدخواهان» قرار می‌گیرد٬ اظهار «تأسف» کرده است.

وزارت امور خارجه همچنین اضافه کرده «هرگز تحت تأثیر جوسازی‌های خیال‌پردازانه قرار نخواهد گرفت».

این بیانیه به «همه فعالان سیاسی و جناحی‌ با هر سلیقه و گرایشی» توصیه کرده «ساحت خطیر منافع و امنیت ملی را از جولان‌های بی‌ارزش جناحی دور نگاه دارند».

جواد کریمی قدوسی که از تندروترین منتقدان دولت حسن روحانی و توافق هسته‌ای است، هفته گذشته در سخنان مدعی شده که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جریان دستیابی به برجام، «هفت توافق با غرب و آمریکایی‌ها» داشته است.

ادعای جواد کریمی قدوسی در مورد «توافق‌های هفتگانه در حاشیه برجام»
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:38 0:00
لینک مستقیم

او در این سخنان که فایل ویدئویی آن در وب‌سایت رسمی‌اش منتشر شده، ادعا کرده که «تنها بخشی از این توافق‌ها» در زمینه «هسته‌ای، موشکی، مقاومت، حقوق بشر، به رسمیت شناختن اسرائیل و پذیرش عربستان به عنوان قدرت منطقه‌ای» بوده است.

این سخنان در سه بخش و زیر عنوان «سخنرانی جواد کریمی قدوسی در مسجد امام علی» منتشر شده، و موضوع توافق‌هایی ادعایی در سومین بخش این سخنان مورد اشاره قرار گرفته است.

این نخستین بار نیست که وزارت خارجه ایران به اظهارات این نماینده عضو جبهه پایداری در مورد توافق هسته‌ای واکنش نشان می‌دهد.

آقای کریمی قدوسی پیش از این هم گفته بود که محمدجواد ظریف در جلسه ۲۸ آذرماه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برجام «اعتراف» به اشتباه کرده و گفته که نباید به حرف همتای آمریکایی خود، جان کری، «اعتماد» می‌کرد.

این اظهارات کریمی قدوسی و پخش نوار مربوط به سخنان آقای ظریف در مجلس که با پیگیری کریمی قدوسی انجام شد، واکنش تند وزارت خارجه و عده‌ای از اعضای کمیسیون امنیت ملی را در پی داشت.

در آن زمان وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای کریمی قدوسی را به «افشای گفت‌وگوهای محرمانه و تاکتیک‌های مذاکراتی تیم مذاکره‌‌کننده» متهم کرد.

وزارت خارجه هشتم دی ماه نیز اظهارات جدید جواد کریمی قدوسی را مبنی بر این‌ که وزیر خارجه تلاش دارد به طریقی با دولت دونالد ترامپ، تماس برقرار کند، «اتهاماتی واهی و نادرست» توصیف کرده بود.

XS
SM
MD
LG