لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۴

هشدار فرانسه به آمریکا در مورد انتقال احتمالی سفارتش به اورشلیم


وزیران خارجه فرانسه و آمریکا در حاشیه کنفرانس صلح پاریس
وزیران خارجه فرانسه و آمریکا در حاشیه کنفرانس صلح پاریس

دولت فرانسه که یکشنبه ۲۶ دی میزبان کنفرانس صلحی با هدف از سرگیری گفت‌وگوهای راکد مانده اسرائیلی- فلسطینی بود، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را از انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به اورشلیم برحذر داشت.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ژان مارک ارو وزیر خارجه فرانسه، در آغاز همایش صلح پاریس، انتقال احتمالی سفارت آمریکا به اورشلیم را «اقدامی تحریک‌آمیز با عواقبی وخیم» نامید.

وزیر خارجه فرانسه راهکار دو دولتی، استقلال کشور فلسطین در جوار اسرائیل را مورد حمایت قرار داده و هدف کنفرانس اعلام کرد.

اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که از مدت‌ها قبل دستور به ممنوعیت هر نوع تماس دیپلمات‌های کشورش برای پیشبرد ابتکار سیاسی فرانسه را داده بود، کنفرانس پاریس را «همایشی برای هیچ و پوچ» و «آخرین نمایش از دوران گذشته» نامید.

به گزارش رادیو اسرائیل، نتانیاهو یکشنبه در نشست دولت خود در اورشلیم گفت، «آینده بسیار نزدیک است». اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به آغاز به کار دونالد ترامپ در روزهای آینده در آمریکا بود.

به گفته نتانیاهو، «هدف از کنفرانس پاریس، تحمیل راه‌هایی به اسرائیل است که با منافع ملی اش در تضاد است».

نتانیاهو افزود، این کنفرانس «صلح را دورتر می‌کند زیرا موضع فلسطینی‌ها در مورد مذاکرات مستقیم با اسرائیل را سخت‌تر می‌کند».

از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، که به پاریس رفته است، اظهار نظر کرد که کنفرانس پاریس «شاید آخرین شانس برای تحقق راهکار دو کشوری باشد».

آقای عباس در همین حال در مصاحبه با فیگارو، در شماره شنبه ۲۵ دی، گفته بود، اقدام آمریکا در انتقال سفارت به بیت‌المقدس، می‌تواند فلسطینی‌ها را نومید کند به گونه‌ای که حتی به قیمت انحلال تشکیلات خودگردانی، از اصل به رسمیت شناختن اسرائیل عدول کنند.

محمود عباس در دیدار یکشنبه با فرانسوا اولاند در کاخ الیزه و نیز در دیدارهای روزهای گذشته با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان از آنها خواسته است، مانع از انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس شوند.

کنفرانس صلح پاریس در حالی دومین نشست خود را برگزار کرد که اسرائیل و فلسطینی‌ها در آن حضور ندارند؛ مخالفت سرسختانه اسرائیل با کنفرانس، فرانسه را نیز، همانند نشست قبلی، از دعوت از فلسطینی‌ها به آن باز داشته بود.

با وجود این، جان کری وزیر خارجه آمریکا، در آخرین روزهای کاری خود، همراه با وزیران خارجه حدود چهل کشور و نمایندگانی از سی کشور دیگر جهان در همایش پاریس حضور داشتند.

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه سال گذشته ابتکار سیاسی خود را برای احیای گفت‌وگوهای صلح، از جمله بر اساس این استدلال ارائه کرده بود که بزرگترین جوامع مسلمان و یهودی در اروپا در فرانسه زندگی می‌کنند.

همایش یکشنبه پاریس، با فراخواندن اسرائیل و فلسطینی‌ها به نشان دادن تعهد به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت، در مورد راهکار دو کشوری به پایان می‌رسد.

این احتمال مطرح است که تصمیمات کنفرانس پاریس، در نشست سه شنبه ۲۸ دی در شورای امنیت مطرح شود.

در همین حال، دولت باراک اوباما به اسرائیل «اطمینان» داده بود که تصمیمات کنفرانس پاریس، اساس ارجاع پیش‌نویس قطعنامه دیگری در روزهای آینده به شورای امنیت علیه اسرائیل نخواهد شد.

اسرائیل از آمریکا و جامعه جهانی به دلیل تصویب قطعنامه ۲۳۳۴ در نشست ماه گذشته شورای امنیت، در محکومیت شهرک‌سازی‌ها انتقاد کرده و گفته بود، شهرک‌ها مانع صلح نیست بلکه «مخالفت فلسطینی‌ها با به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشوری برای یهودیان، مانع اصلی نبود صلح است».

همآیش صلح یکشنبه پاریس با حاشیه‌هایی نیز همراه بود؛ از جمله صدها تن در هوای سرد با انداختن پرچم اسرائیل بر دوش و سر، از اسرائیل حمایت می‌کردند و از فرانسه به خاطر «تلاش برای تحمیل راهکارهای غیرمفید» به اسرائیل، انتقاد می‌کردند.

با وجود این، فلسطینی‌ها نیز در روزهای گذشته به موفقیت سیاسی بزرگی دست یافتند؛ محمود عباس شنبه ۲۵ دی سفارت فلسطین در واتیکان را، پس از ارتقای دفتر نمایندگی‌اش به بالاترین سطح سیاسی، افتتاح کرد.

XS
SM
MD
LG