لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۴

افزایش صادرات آلمان به ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی


بر اساس آمار رسمی دولت آلمان که روز دوشنبه منتشر شد، پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی صادرات آلمان به ایران که بخش عمده آن ماشین آلات و تجهیزات فنی است طی شش ماهه اول سال ۲۰۱۶ به شکل محسوسی افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش اداره مرکزی آمار آلمان گزارش می‌دهد صادرات این کشور به ایران طی شش ماهه اول سال جاری میلادی ۱۵ درصد افزایش یافته و به رقم ۱.۳ میلیارد دلار رسیده است. کل صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۵ حدود چهار درصد کاهش یافته بود.

این در حالی است که حجم کل صادرات آلمان در شش ماهه اول امسال ۱.۴ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود از قول مایکل توکوس، رئیس اتاق بازرگانی آلمان و ایران، نوشته است که در ایران برای ماشین آلات و تجهیزات کارخانه‌ها تقاضای فراوانی وجود دارد و محصولات شیمیایی و مهندسی الکتریکی نیز فروش خوبی دارند.

او گفته است: «تقاضا برای فناوری‌های مربوط به انرژی قابل بازیافت و بخصوص تولید انرژی با باد رو به افزایش است.»

به گفته او بانک‌ها نیز به مرور اعطای اعتبار به معاملات بزرگ بین ایران و آلمان را می‌پذیرند.

آقای توکوس اضافه کرده صادرات آلمان به ایران در ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که در کل سال ۲۰۱۶ حدود ۲۵ درصد و در سال ۲۰۱۷ نیز ۳۰ درصد افزایش یابد.

او یادآور شده که «تحریم‌ها علیه ایران چند سال ادامه داشتند و برطرف کردن پیامدهای آن و برقراری مناسبات تجاری جدید نیز چند سالی طول خواهد کشید».

در مقابل بر اساس آمارهایی که روز دوشنبه منتشر شد، میزان صادرات آلمان به روسیه طی شش ماهه اول سال جاری میلادی فقط ۳.۵ درصد کاهش یافته و حدود ۱۰ میلیارد يورو بوده است. در صورتی که در سال ۲۰۱۵ در مجموع حدود ۲۵ درصد کاهش یافته بود.

موضوعی که نشان می‌دهد که پیامدهای تحریم روسیه به خاطر بحران اوکراین حداکثر خود رسیده است.

خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که با این همه وضع عمومی صادرات آلمان در سال جاری چندان خوب نیست.

به عنوان نمونه صادرات به آمریکا و فرانسه، دو بازار بسیار مهم آلمان، در مقایسه با شش ماهه اول سال ۲۰۱۵ به ترتیب چهار درصد و دو درصد کاهش یافته است. صادرات به بریتانیا نيز که سومین بازار محصولات آلمانی است در سال جاری هیچ افزایشی نشان نمی‌دهد.

صادرات به اقتصادهای بزرگ نوظهور نیز در سال جاری وضعیت خوبی ندارد. صادرات به چین فقط یک درصد بیشتر شده و در مقابل صادرات به برزیل ۱۸ درصد و صادرات به آفریقای جنوبی ۱۱ درصد کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان عمده آلمان گفته است به دلیل ریسک‌های خارجی از جمله همه‌پرسی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا و ابهام‌های موجود در آمریکا و فرانسه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این دو کشور صادرات آلمان در سال جاری در مقایسه با پیش‌بینی‌های قبلی رشد کمتری خواهد داشت.

آنتون بوئرنر اواخر ماه ژوئن گفت اتحادیه صادرکنندگان عمده آلمان پیش‌بینی رسمی خود در مورد میزان رشد صادرات این کشور در پایان تابستان را از ۴.۵ درصد به حدود ۴ درصد کاهش خواهد داد.

در سال ۲۰۱۵ کل صادرات آلمان حدود ۶.۴ درصد افزایش یافته بود که دلیل اصلی آن تقاضای زیاد برای خرید محصولات این کشور از سوی سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بود. به همین خاطر درآمد خالص مربوط به صادرات در نرخ رشد اقتصادی آلمان در سال گذشته که حدود ۱.۷ درصد بود، نقش مهمی داشت.

دولت آلمان پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۱۶ نیز رشد اقتصادی کشور در همان حد باقی بماند. هر چند صادرات در این رابطه نقش مهمی ایفاد نخواهد کرد ولی دولت معتقد است افزایش میزان خرید و مصرف داخلی این کمبود را جبران می‌کند.

XS
SM
MD
LG