لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۴

عراقچی: دولت آماده همکاری با کمیته نظارت بر برجام است


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران می‌گوید که دولت نهایت همکاری را با کمیته نظارت بر اجرای برجام خواهد داشت و علی لاریجانی رئیس مجلس هم از تشکیل بخشی نظارتی در شورای عالی امنیت ملی خبر داده است.

مجلس ایران به تازگی در مصوبه‌ای که به تأیید شورای نگهبان رسید، چارچوبی را برای اجرای توافق هسته‌ای توسط دولت تعیین کرد که از جمله مواد آن الزام وزارت خارجه به ارائه گزارش‌های سه‌ماهه از اجرای برجام به کمیسون امنیت ملی و به دنبال آن ارائه گزارش‌های شش ماهه توسط این کمیسیون به صحن علنی مجلس است.

پس از آن نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که «پیش‌نویس سازوکارهای نظارت بر اجرای برجام» در این کمیسیون آماده شده است.

پیش‌نویسی که روز یکشنبه دهم آبان، یک نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی به جزئیات بیشتری در مورد آن اشاره کرد.

نوذر شفیعی، نماینده رستم و ممسنی در مجلس، روز یکشنبه به خبرگزاری خانه ملت گفت که در این پیش‌نویس «گزارش یک ماهه نهادها و مؤسسات متأثر از برجام»، «گزارش دو ماهه تیم هسته‌ای»، «گزارش سه ماهه وزیر امور خارجه»، و «گزارش شش ماهه کمیسیون امنیت ملی به صحن علنی مجلس» پیش‌بینی شده است.

در همین روز عباس عراقچی، مسئول کمیته پیگیری برجام در وزارت خارجه و عضو ارشد تیم هسته‌ای ایران نیز گفت که وزارت خارجه «نهایت همکاری» را با کمیته‌ای که برای «رصد و نظارت بر برجام» تشکیل می‌شود، خواهد داشت و براساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی این کمیته مذکور عمل خواهد کرد.

به نظر می‌رسد کمیته مورد نظر آقای عراقچی، خارج از چارچوب کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل شود، چرا که او گفته است وزارت خارجه «منتظر تشکیل این کمیته است».

آقای عراقچی در عین حال به خبرنگاران گفت که روز یکشنبه با وجود آنکه فرصت سه ماهه ارائه گزارش به کمیسیون امنیت ملی نبود، اما او برای ارائه گزارش به این کمیسیون در جلسه آن حضور یافته است.

در همین حال خبرگزاری‌ها به نقل علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نوشتند که علاوه بر مجلس، شورای عالی امنیت ملی هم سازوکار نظارتی خود را در مورد اجرای توافق هسته‌ای خواهد داشت.

آقای لاریجانی روز یکشنبه در حاشیه کنگره بین‌المللی علوم انسانی و اسلامی، گفته است که طبق قانون، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقش نظارتی خود را در این زمینه خواهد داشت و همچنین شورای عالی امنیت ملی نیز بخش نظارتی در این خصوص پیش‌بینی خواهد کرد.

در جریان بررسی و تصویب برجام، مجلس ایران پس از جلسات متعددی که در قالب کمیسیون ویژه بررسی برجام برگزار کرد، نهایتاً طرحی را برای تعیین چارچوب‌های اجرای برجام به رأی گذاشت و تصویب کرد اما بعد از نامه رهبر جمهوری اسلامی به رئیس‌جمهور در مورد اجرای برجام، مشخص شده شورای عالی امنیت ملی، پیش از آنکه مجلس به فکر تشکیل کمیسیون ویژه باشد، آن را از تصویب گذارنده است.

گرچه رهبر ایران پیش از تأیید نهایی برجام، از لزوم طی مراحل قانونی در مجلس گفته بود، اما در نامه‌ای که در این مورد به رئیس‌جمهور نوشت، مصوبه ۱۹ مرداد ماه شورای عالی امنیت ملی را تأیید کرد، که زمانی به تصویب رسیده بود که بحث‌های مرتبط با برجام در مجلس شکل نگرفته بود.

XS
SM
MD
LG