لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۵

کمک دولت به خیریه‌ها برای ساماندهی کودکان خیابانی در تهران


مدیرکل بهزیستی استان تهران از «ساماندهی» کودکان کار و خیابانی پس از پایان ماه رمضان با مشارکت دولت٬ سازمان‌های خیریه و بخش خصوصی خبر داد.

احمد دلبری روز شنبه ۱۲ تیر، به خبرگزاری صدا و سیما گفته است که سازماندهی این کودکان با مشارکت بخش خصوصی صورت خواهد گرفت٬ چراکه «دولت به تنهایی نمی‌تواند» آنها را تحت پوشش خود قرار دهد.

او افزوده است در این طرح که قرار است در آینده نزدیک در استانداری تهران تصویب شود٬ خیریه‌ها می‌توانند با دریافت یارانه دولتی اقدام به سازماندهی کودکان کار و خیابانی کنند.

به گفته این مقام مسئول این یارانه که هنوز میزان آن اعلام نشده، قرار است به عنوان «بخشی از هزینه‌های نگهداری از کودکان خیابانی» به مؤسسه‌های خیریه پرداخت شود.

در حال حاضر ۱۷ انجمن حمایت از کودکان کار و خیابانی در استان تهران به ثبت رسیده و به گفته احمد دلبری در این استان حدود پنج تا شش هزار کودک کار و خیابانی وجود دارد.

آقای دلبری در عین حال اضافه کرده «این تعداد انجمن برای ساماندهی کودکان کار کافی نیست و باید مردم خیر در این خصوص مشارکت جدی داشته باشند».

کودکان کار و خیابانی در سال‌های اخیر به یکی از پدیده‌های ناهنجار اجتماعی در کلان‌شهر‌های بزرگ ایران به خصوص شهر تهران تبدیل شده‌اند.

این کودکان بر اساس گزارش‌های رسمی و غیررسمی در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و تاکنون اقدامی اساسی در خصوص سازماندهی آنها صورت نگرفته است.

دی ماه سال ۱۳۹۳ نتایج پژوهش‌های سازمان بهزیستی ایران نشان داده بود که «۱۷.۳» درصد «کودکان خیابانی» حداقل یک‌بار در عمر خود مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند.

این گزارش همچنین اعلام کرده بود که میانگین سن شروع روابط جنسی در دختران خیابانی «۱۲سال و نیم» و در پسران خیابانی «۱۳ سال و هفت ماه» است.

در آن زمان همچنین اعلام شده بود که منطقه ۲ شهر تهران با ۲۴.۵ درصد، منطقه ۱۲ با ۱۸ درصد و منطقه یک با ۱۱.۱ درصد، بیشترین فراوانی تعداد کودکان خیابانی را دارند.

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز در ایران، در شهریور ماه همان سال گفته بود علت ابتلای بیشتر کودکان کار -دختر یا پسر- به ایدز، تجاوز به آنهاست.

XS
SM
MD
LG