لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

حمید بقایی پس از احضار به دادسرا راهی زندان شد


حمید بقایی از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد است که پس از رد صلاحیت هر دو در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، به آقای احمدی‌نژاد رأی داد.
حمید بقایی از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد است که پس از رد صلاحیت هر دو در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، به آقای احمدی‌نژاد رأی داد.

مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد خبر داد که حمید بقایی با حکم بازپرس پرونده سابق خود از مقابل خانه‌اش بازداشت شده و پس از تعیین وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی در دادسرا و تهیه نشدن آن زندانی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علی‌اکبر جوانفکر اعلام کرد که حمید بقایی، معاون پیشین محمود احمدی‌نژاد که پس از نامزدی در انتخابات به همراه او رد صلاحیت شده بود، روز یکشنبه ۱۸ تیر، با حکم بازپرس پرونده سابق خود از مقابل خانه‌اش بازداشت و به دادسرا منتقل شده است.

به گفته آقای جوانفکر، دلیل بازداشت آقای بقایی ارسال احضاریه و حاضر نشدن او در دادسرا اعلام شده اما آقای بقایی اعلام کرده که احضاریه‌ای به دستش نرسیده است.

براساس این گزارش، بازپرس پرونده «با ادعای اینکه ممکن است» آقای بقایی بار دیگر «پس از احضار در دادسرا حاضر نشود» برای او وثیقه ۵۰ میلیارد تومانی صادر کرده و به دلیل تهیه نشدن این وثیقه، آقای بقایی زندانی شده است.

حمید بقایی، معاون اجرایی محمود احمدی‌نژاد در دوره ریاست جمهوری، خرداد ۹۴ به اتهام «اختلاس» بازداشت و در دی‌ماه همان سال آزاد شد.

آقای بقایی به همراه محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بود اما هر دوی آنان رد صلاحیت شدند.

آقای احمدی‌نژاد پس از رد صلاحیتش در فیلمی به همراه حمید بقایی اعلام کرد که از هچ نامزدی حمایت نمی‌کند و آقای بقایی نیز در روز انتخابات ریاست جمهوری به آقای احمدی‌نژاد رأی داد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه، در فروردین ماه گفته بود که پرونده آقای بقایی همچنان مفتوح است.

در همین حال آقای جوانفکر به نتیجه نرسیدن پرونده آقای بقایی در مدت بیش از دو سال را نشانه «ضعف» قوه قضائیه دانست.

او همچنین بازداشت دوباره آقای بقایی را «غیرقابل توجیه»، «بسیار عجیب» و «حیرت‌انگیز» خواند و گفت که «انتظار می‌رود با دخالت مقام‌های ارشد قضایی به این روند غیرقانونی خاتمه داده شود».

احضار و بازداشت آقای بقایی حدود دو ماه بعد از زندانی شدن عبدالرضا داوری مشاور محمود احمدی‌نژاد، رخ داده است.

بر اساس گزارش‌ها، عبدالرضا داوری در ارتباط با سه «کامنت» که «افراد ناشناس» در صفحه فیسبوک منتسب به او نوشته بودند، و به اتهام توهین به رهبری جمهور اسلامی به شش سال و نیم حبس محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به دوسال کاهش یافته است.

پرونده محمود احمدی‌نژاد نیز در دادگاه کیفری استان تهران از چند سال گذشته همچنان مفتوح است و روزنامه «شرق» پیش از این از وجود «۲۳ شکایت» از او، از جمله شکایت‌های مجلس، خبر داده بود.

به فاصله کوتاهی پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، محمود احمدی‌نژاد به دادگاه احضار شده بود اما سخنگوی قوه قضائیه احضار او را «کج‌سلیقگی» خوانده و گفته بود که مقام‌های قوه قضاییه از این موضوع اطلاع نداشتند.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی تعدادی از مدیران دولت نهم و دهم از جمله محمدرضا رحیمی، معاون اول آقای احمدی‌نژاد، به اتهام فساد اقتصادی به زندان محکوم‌ شدند.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکانش در چهار سال اول ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و همچنین پس از اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از او حمایت می‌کردند.

پس از انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به سمت معاون اول رئیس‌جمهور در سال ۸۸ و پس از آن عزل حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات و ماجرای مشهور به خانه‌نشینی ۱۱ روزه آقای احمدی‌نژاد، روابط نزدیکان آقای خامنه‌ای با آقای احمدی‌نژاد به تیرگی گرایید.

XS
SM
MD
LG