لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۸

انتقاد هاشمی رفسنجانی از رفتار دوگانه در بررسی صلاحیت‌ها


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در اعتراضی دوباره به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، با انتقاد از رفتار دوگانه در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، گفته است که «فیلتر» بررسی صلاحیت نامزدها نباید «برای بعضی‌ها غیرقابل عبور و برای بعضی‌ها دیگر سهل و آسان باشد».

به گزارش وب‌سایت آقای هاشمی رفسنجانی، وی روز یکشنبه چهارم بهمن، با اشاره به رد صلاحیت‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ابراز امیدواری کرده که «مسئولان مربوطه با عقلانیت، دیانت و انسانیت نقش خود را به خوبی» ایفا کنند، تا انتخابات «پرشور و حماسی» برگزار شود.

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین با اشاره به «تضاد همیشگی تندروهای دلواپس با جمهوری خواهان آمریکا»، افزوده است: « فقط در مقطع مخالفت با برنامه‌های دولت یازدهم برای حل مسئله هسته‌ای با هم یکی شده‌اند و مردم آگاه و امیدوار به برنامه‌های دولت می‌دانستند در این مسیر با موج‌های بدی مواجه خواهند شد و خود را برای همه‌گونه حمایت از دولت برخاسته از ملت آماده کرده بودند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز دوشنبه ۲۸ دی‌ماه، نیز رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس را «دستبرد به حق‌الناس» خوانده بود.

آقای هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه هفته گذشته نیز هشدار داده بود که «توجه نکردن به خواست مردم، در دراز مدت عواقب بدی» برای جمهوری اسلامی خواهد داشت.

به گفته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.

حذف خبر منتشر شده درباره رد صلاحیت حسن خمینی

درهمین حال گزارش‌هایی نیز درباره احتمال رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی،در انتخابات مجلس خبرگان رهبری منتشر شده است.

وب‌سایت تابناک گزارش داده طبق تقویم برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، نامزدها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ششم و هفتم بهمن‌ماه، از نتیجه بررسی صلاحیت‌شان مطلع می‌شوند.

در همین حال خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، روز یک شنبه درخبری اعلام کرده بود که صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری رد و صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی تائید شده است.

این خبر اما دقایقی پس از انتشار از این خبرگزاری حذف شد و ساعاتی پس از آن نیز روابط عمومی شورای نگهبان از رسانه‌ها خواست که از انتشار «گمانه‌زنی و شايعات» درباره روند انتخابات، پرهیز کنند.

پیش از این برخی از سایت‌های خبری از جمله پایگاه اینترنتی «پایش» و سایت حزب اعتماد ملی در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که صلاحیت حسن خمینی برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری تأیید شده است.

سایت «پایش» نوشته بود که «دست‌کم سه مرجع تقلید با ارسال پیام به شورای نگهبان، صلاحیت سیدحسن خمینی را محرز دانسته و نسبت به احتمال رد صلاحیت وی تذکر داده بودند».

در آن زمان هم خبرگزاری فارس به نقل از «یک منبع آگاه» در شورای نگهبان گزارش‌ها درباره تأیید صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری را تکذیب کرده بود.

نامه رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره انتخابات

اما محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نامه‌ای به ائمه جماعات استان تهران با اشاره به نقش مجلس خبرگان رهبری و مجلس در «کنترل جریان‌های منفعل و متمایل به وادادگی در برابر جبهه‌ استکبار» خواستار تبیین گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی درباره «نفوذ» شده است.

آقای حاج‌علی‌اکبری دراین نامه که روز یک شنبه در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، از ائمه جماعات استان تهران خواست که «معیارهای اصلی انتخاب اصلح از طریق شناخت جریانات انقلابی و ضدانقلابی» را در تریبون مساجد اعلام کنند.

وی همچنین از ائمه جماعات استان تهران خواست که «نظرات مشورتی» خود را برای مراجعه‌کنندگان بیان و «فهرست‌های قابل اعتماد» را به آنان معرفی کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در این نامه همچنین خواسته است که از «عرفی، سیاسی، حزبی و قومیتی شدن» انتخابات مجلس خبرگان رهبری پرهیز شود.

آقای علی‌اکبری اشاره‌ای به گروه‌های سیاسی یا «فهرست‌های قابل اعتماد» مورد نظر خود نکرده است، اما پیشتر روزنامه جمهوری اسلامی بدون ذکر نام اعلام کرده بود که « یک مداح گفته است که ... سه هزار مداح در تهران ساماندهی کرده‌ایم تا در انتخابات، تلخکامی برجام را جبران کنند».

رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق اتمی وین بارها درباره به گفته او تلاش آمریکا برای «نفوذ» در مراکز تصمیم گیری ایران هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG