لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۸

رفسنجانی: انتخابات فرصت جلوگیری از نهادینه شدن تندروی‌هاست


اکبر هاشمی رفسنجانی، در بیانیه‌ای انتخابات پیش رو را «یکی از فرصت‌های بسیار گران‌قدر» برای «جلوگیری از نهادینه شدن تندروی‌های سیاسی و افراط ‌کاری‌های دینی» خوانده و از مردم خواسته با شرکت در انتخابات نشان دهند تندروی‌ها «محدود به یک عده خاص» است.

او همچنین وعده داده است که در صورت راهیابی به مجلس خبرگان رهبری به وظایف تعیین شده برای نمایندگان این مجلس در قانون اساسی، عمل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز شنبه یکم اسفند، در بیانیه خود وعده داد که در صورت راهیابی به مجلس خبرگان رهبری به وظایفی که قانون اساسی «به صراحت از نمایندگان این مجلس خواسته است»، عمل خواهد کرد.

وی اعلام کرد که «یک بار دیگر و شاید برای آخرین بار» خود را «در معرض رأی مردم» می‌گذارد تا هم عملکرد و هم «میزان درستی و نادرستی مواضع خود» را در «ترازوی اندیشه‌های مردم» بسنجد.

آقای هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اندیشه‌های «اعتدالی» انتخابات هفتم اسفند را «یکی از فرصت‌های بسیار گران‌قدر برای جلوگیری از نهادینه شدن تندروی‌های سیاسی و افراط‌کاری‌های دینی در جامعه» خواند.

وی با اشاره به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس و مجلس خبرگان رهبری در عین حال افزود: «اما آنچه که اکنون به عنوان اندیشه‌های سیاسی نامزد‌ها مطرح می‌شود، خواسته‌های بخشی از جامعه را فراهم می‌کند و این امر می‌تواند... تا حدّی مصداق انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ باشد».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین از مردم خواست که با شرکت در انتخابات «به دنیا ثابت» کنند که «تندروی‌ها، اعمال سلیقه‌های شخصی، تفسیر به رأی‌ها و افراطی‌گری‌ها، مربوط به یک عده محدود است».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در هفته‌های گذشته بار‌ها ضمن اعتراض شدید به رد صلاحیت نامزدهای انتخابات پیش رو از مردم خواسته است که در انتخابات شرکت کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز ضمن اعتراض به رد صلاحیت‌ها بار‌ها از مردم خواسته است که با صندوق‌های رأی «قهر نکنند».

آقای روحانی روز شنبه نیز از مردم خواست که در انتخابات پیش رو، کسانی را انتخاب کنند که «دغدغه آن‌ها رونق اقتصادی است».

او که در گردهمایی «کارگران و آینده اقتصاد ایران» سخن می‌گفت، اضافه کرد: «مردم در تهران باید ۳۰ نماینده مجلس شورای اسلامی و ۱۶ نماینده برای خبرگان رهبری را در برگه‌های رأی بنویسند».

رئیس‌جمهور ایران روز اول بهمن ماه نیز گفته بود «دولت اعتدال» آرزو دارد که «معتدلین» به مجلس آینده راه پیدا کنند اما دولت «عرفاً و قانوناً» حق مداخله در انتخابات را ندارد و تلاش می‌کند که انتخابات سالمی برگزار شود تا همه جناح‌ها بتوانند نمایندگان خود را به مجلس بفرستند.

در واکنش به این سخنان ۲۱ نماینده اصولگرای مجلس در نامه‌ای به شورای نگهبان، دولت حسن روحانی را به تلاش برای «یکدست کردن دو قوه مجریه و مقننه» و ایجاد مجلسی «دولت ساخته» و «مطیع» متهم کردند.

محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی، روز چهارشنبه ۲۸ بهمن، ابراز امیدواری کرده بود که در انتخابات پیش رو مجلسی شکل بگیرد که «دولت را نقد کند نه اینکه اذیت کند».

تعداد زیادی از نامزدهای اصلاح‌طلب و حامی دولت حسن روحانی در انتخابات مجلس رد صلاحیت شدند.

با این حال آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او بار‌ها نسبت به گفته آنان «اعمال‌نفوذ دشمنان در انتخابات» هشدار داده‌اند.

در واکنش به این گفته‌ها، فائزه هاشمی، عضو حزب کارگزاران سازندگی و دختر اکبر هاشمی رفسنجانی روز جمعه گفته بود که «واژه‌هایی مانند نفوذ که برخی می‌خواهند آن را به جریان اصلاح‌طلبی نسبت دهند، توهمی بیش نیست».

روز شنبه اما حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، آمریکا و انگلیس را به «دخالت» در انتخابات ایران متهم کرد و گفت: «آنهایی که آمریکا و انگلیس از آن‌ها حمایت کردند، اگر اعلام برائت از آمریکا و انگلیس نکنند مجرمند».

XS
SM
MD
LG