لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۵

سانحه قطار در سمنان؛ استعفای مدیرعامل راه‌آهن پذیرفته شد


یک روز پس از تصادف دو قطار مسافربری در استان سمنان و کشته شدن بیش از ۴۰ نفر در این حادثه، مدیر عامل راه‌آهن ایران استعفا کرد و وزیر راه و شهرسازی نیز استعفای او را پذیرفت.

خبرگزاری ایلنا شامگاه روز شنبه ششم آذر خبر داد که محسن‌ پورسیدآقایی، مدیرعامل شرکت راه‌‌آهن، استعفا کرده و این استعفا از سوی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، پذیرفته شده است.

آقای آخوندی ضمن پذیرش استعفای مدیرعامل راه‌آهن، این موضوع را «نشان از حس مسئولیت اجتماعی در برابر افکار عمومی» ارزیابی کرده است.

او در پاسخ به این درخواست اعلام کرده که تلاش‌های مدیران شرکت راه آهن از جمله بهبود زیرساخت‌های فرسوده، به‌کارگیری فن‌آوری اطلاعات و «خودکارسازی سطح وسیعی» از سیستم حرکت و ایمنی قطارها «تحت‌الشعاع حادثه غمبار» تصادف دو قطار در مسیر سمنان-دامغان قرار گرفته است.

خبرگزاری دولتی ایرنا هم به نقل از محسن پورسید آقایی نوشته است که دلیل این حادثه، تصمیمات اشتباه نیروهای راه آهن بوده اما «مدیران باید مسئولیت این اتفاقات بر عهده بگیرند».

او اضافه کرده «بنده برای عمل کردن به مسئولیت اجتماعی خود ضمن عذرخواهی از مردم شریف ایران به دلیل این حادثه تلخ رسماً از سمت خود استعفا کردم».

دو قطار مسافربری روز جمعه پنجم آذرماه، در محور سمنان‌ـ‌دامغان و در ایستگاه «هفت‌خان» با یکدیگر برخورد کردند و این حادثه منجر به آتش‌سوزی در تعدادی از واگن‌ها شد.

در حالی که برخی از مسئولین از کشته شدن ۴۶ نفر در این حادثه خبر داده‌اند، مقام‌های وزارت بهداشت تا کنون کشته شدن ۴۴ نفر را تأیید کرده‌اند.

استعفای مدیران در ایران پس از این حوادث چندان مرسوم نیست و این استعفا از جمله اتفاقات بی‌سابقه است.

در این زمینه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، ساعاتی پیش از انتشار خبر استعفای مدیرعامل راه‌آهن گفته بود که فرهنگ استعفا در ایران «جا نیفتاده است».

به گفته آقای جهانگیری، در برخی از کشورها استعفای مدیران پس از حوادث به فرهنگ تبدیل شده و حتی اگر فرد تقصیری نداشته باشد، صرف اینکه در حوزه مسئولیت او چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده، استعفا می‌دهد.

آقای جهانگیری همچنین تأکید کرده بود که مقصران این حادثه برکنار و به دادگاه معرفی می‌شوند و با هر کسی و در هر رده‌ای که در این موضوع مقصر باشد، برخورد خواهد شد.

او در واکنش به سخنان برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر استیضاح وزیر راه و شهرسازی نیز گفته بود که «تسویه حساب خصوصی و یا سیاسی» با استفاده از این حادثه «ظلم» به کشور است.

برخی رسانه‌های اصولگرا در واکنش به این حادثه، شدیداً از عملکرد دولت حسن روحانی انتقاد کرده بودند و برخی از نمایندگان اصولگرا نیز از تهیه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی خبر داده بودند.

روز شنبه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مقام‌های حکومتی خواست تا «از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند».

روز جمعه نیز رئیس‌جمهور خواستار معرفی مقصران این حادثه شده بود و رئیس قوه قضائیه ایران به رئیس دادگستری سمنان دستور داده بود که «برخورد قانونی و سریع» با مقصران حادثه انجام و نتایج پرونده به او اعلام شود.

روز شنبه همچنین معاون اول رئیس‌جمهور ایران، به اکبر ترکان، مأموریت داد با تشکیل کمیته‌ای شامل رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهور، مشاور معاون اول رئیس‌جمهور و استانداران آذربایجان شرقی و سمنان، حداکثر تا پایان هفته گزارشی از دلایل وقوع این حادثه را ارائه کند.

آقای ترکان که از مشاوران حسن روحانی است، در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی، بین سال‌های ۷۲ تا ۷۶ عهده‌دار وزارت راه و ترابری بود.

درباره دلیل این حادثه مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند که قطار تبریز‌ـ‌مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ‌زدگی سیستم ترمز در پشت یک پیچ متوقف شده و توقف آن به مرکز کنترل در شاهرود اطلاع داده شده بود، اما پس از تغییر شیفت مسئول کنترل، فرد جایگزین از این موضوع بی‌اطلاع بوده و به قطار مشهد- سمنان اعلام کرده که مسیر باز است.

در همین حال حیدر آسیابی، دادستان سمنان، بدون اشاره به جزئیات از بازداشت سه نفر درباره این حادثه خبر داده است.

XS
SM
MD
LG